Klasa „3”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Hasło promujące życie bez agresji.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Rozwój społeczny dziecka
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Strategie rozwiązywania konfliktów
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zasady pracy metodą projektu
Postawa asertywna.
Wychowywać to kochać i wymagać
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
The Leader in Me.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Stres w pracy nauczyciela
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Konflikty rówieśnicze
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Sposoby radzenia sobie ze stresem
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Zapis prezentacji:

Klasa „3”

Klasa „3” Obszary do pracy: Mocne strony: Zaangażowanie Ciekawość świata Duża energia Otwartość Umiejętność współpracy Silne więzi Duża różnorodność Nadmierna negatywna rywalizacja Konflikty rówieśnicze Obszar dotyczący tzw. „dobrych manier” (słownictwo, zwroty grzecznościowe, komunikacja)

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 Co robi szkoła? Co mogą zrobić rodzice?

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 Nadmierna negatywna rywalizacja praca w małych grupach kontrolowany dobór dzieci do grup (każdy z każdym) wyznaczanie różnych liderów (każdy może się sprawdzić) podkreślanie mocnych stron dzieci zajęcia warsztatowe z obszaru wspierania poczucia własnej wartości podkreślanie znaczenia współpracy i „mocy grupowej”

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 1. Nadmierna negatywna rywalizacja nie nadawaj dziecku ról i etykietek nie porównuj dziecka do innych dzieci reaguj, gdy dziecko nadmiernie odnosi się do kontekstu innych chwal i wspieraj swoje dziecko promuj postawę otwartości na różnice między ludźmi Miej realistyczne oczekiwania

Pozytywne skutki rywalizacji Umiarkowanie dozowana rywalizacja oparta o zasady szacunku do drugiej osoby przyczynia się do rozwoju umiejętności, wzrostu zaangażowania oraz motywacji w wykonywanie zadania.

Negatywne skutki rywalizacji: Fałszywa komunikacja Dziecko kłamie i oszukuje, by lepiej zaprezentować się przed innymi. Problemy ze współpracą Dziecko nieustanne sprawdza innych, odrzuca pomysły przeciwnika i stosuje nasiloną krytykę wobec jego działań. Pojawiają się problemy z zaistnieniem w grupie, konflikty. Częste błędy Zaślepienie wygraną tylko po to by pokonać przeciwnika powoduje, że dziecko nie dostatecznie koncentruje się na zadaniu. Nie potrafi przewidzieć oczywistych konsekwencji swoich działań i popełnia więcej błędów.

Negatywne skutki rywalizacji: Mniejsza kreatywność i blokady w swobodnym uczeniu się Nadmierna rywalizacja utrudnia uczenia się i oryginalność myślenia bo dziecko zamiast na celu skupione jest na pokonaniu kolegi. Odrzucenie ze strony rówieśników Dzieci, które ciągle się porównują, oceniają i mierzą są odpychane przez grupę. Obniżanie się motywacji wewnętrznej Dziecko podejmuje działania tylko wtedy gdy inni je wykonują (potrzebuje kontekstu innych).

Negatywne skutki rywalizacji: Przeżywanie silnego lęku U dziecka mogą pojawić się lęki przed wstydem, upokorzeniem, straconą szansą, utrata zaufania u innych. Demonizowanie własnej porażki Dziecko, które postrzega kolegę jako przeciwnika panicznie boi się być gorsze, dlatego każdy błąd jest nieakceptowany i poniżający. Problemy ze zdrowiem Dziecko doświadcza przewlekłego stresu, który zakłóca system odporności i przyczynia się do m.in. częstszych przeziębień, nastrojów depresyjnych, zachowań neurotycznych.

Konflikty rówieśnicze

Przyczyny konfliktów Najczęściej musi również zaistnieć sytuacja naruszenia przez jedną lub obie strony zasad współżycia, dążenie do zaspokojenia własnych potrzeb, a nieuwzględnienie potrzeb innych, oraz nieumiejętność postępowania i brak tolerancji.

Konflikty rówieśnicze Konflikty między dziećmi ujawniają się bardzo wyraźnie we wczesnym etapie edukacji. Stany emocjonalne dzieci cechuje ogromna reaktywność i niska umiejętność ich redukowania.

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 2. Konflikty rówieśnicze Podkreślanie znaczenia współpracy i przynależności do grupy Omawianie na bieżąco sytuacji trudnych, na forum lub indywidualnie „Sekretna skrzynka” Wzmacnianie pozytywnych postaw w grupie Podkreślanie wagi poprawnej komunikacji w klasie Uświadamianie różnorodności dzieci i ich umiejętności, cech, charakterów Promowanie postawy otwartości na inny punkt widzenia Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, wskazywanie różnych form działania w trudnych sytuacjach

Rola nauczyciela w sytuacji konfliktu w klasie Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania, w której każdy może otwarcie, tak jak potrafi powiedzieć o trudnej sytuacji Umożliwienie udzielenia głosu każdej stronie i opowiedzenia swojej wersji sytuacji Pomoc w nazwaniu przedmiotu konfliktu i przeżyć mu towarzyszących Pokazanie, jakie są pozytywy rozwiązania konfliktu, a jakie są konsekwencje nierozwiązanej sytuacji Organizacja przestrzeni do rozmowy każdej ze stron konfliktu oraz do ustalenia kompromisu, czy rozwiązania typu "wygrana/wygrana"

Rola rodzica/opiekuna w sytuacji konfliktu dziecka

Co rodzic powinien robić? 1. Uważnie słuchać dziecka. Codziennie porozmawiać o tym, jak minął dzień. 2. Zachować czujność – jeśli dziecko opowiada o jakimś konflikcie, delikatnie dopytać, co było jego przyczyną, jak dziecko się zachowało, co zrobili inni i jak zareagował nauczyciel. 3. Monitorować, czy sytuacja była jednorazowym wydarzeniem, czy powtarza się. Nie biec z „ratunkiem” na pierwszą skargę, ale też jej nie bagatelizować.

Co rodzic powinien robić? 4.    Wzmacniać poczucie wartości dziecka 5.    Wzmocnić pozycję dziecka poprzez umożliwienie mu funkcjonowania w różnych grupach 6.    Przygotowywać dziecko na różnorodne sytuacje, np. bawiąc się w grę „co byś zrobił, gdyby...” - tu wymyślać przykłady różnych trudnych sytuacji i wysłuchać rozwiązań dziecka, a w razie potrzeby skorygować je.

Co rodzic powinien robić? 7. Jeśli jesteśmy zaniepokojeni (sytuacją, reakcją naszego dziecka, zagrożeniem, powtarzalnością zaczepek) powinniśmy udać się do nauczyciela z prośbą o rozmowę i wyjaśnienie sprawy. 8. Jeżeli konflikt przeradza się w przemoc (fizyczną lub psychiczną) – reagować- zgłaszać sprawę do wychowawcy. Szkoła powinna pomóc w rozwiązaniu konfliktu – może w tym celu np. zorganizować spotkanie dzieci i rodziców. 9. Nie bać się pomocy specjalistów. Często w takich sytuacjach emocje biorą górę, a spojrzenie kogoś z boku pomaga przywrócić właściwe proporcje.

Czego rodzic nie powinien robić? 1. Reagować przesadnie – dziecko powinno podjąć samodzielną próbę rozwiązania konfliktu, czasem jednak trudno rodzicowi ocenić skalę problemu. Nie zawsze i nie od razu rodzicielska interwencja jest potrzebna. 2. Nie narzucać się z radami – pomóc dziecku samemu wymyślić rozwiązanie, to może zadziałać lepiej i pomoże dziecku uwierzyć we własne siły. 3. Nie próbować samemu rozwiązać konfliktu, np. poprzez rozmowę z agresywnym dzieckiem. 4. Nie działać pochopnie i pod wpływem emocji.

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 3. „Dobre maniery” Pogadanki na temat formy komunikowania się ze sobą Podkreślanie znaczenia szacunku wobec siebie i innych Podkreślanie zasad panujących w klasie Promowanie postawy życzliwości

Obszary do pracy, czyli problemy i dylematy klasy 3 Pogadanka w domu po otrzymaniu informacji o niewłaściwym zachowaniu dziecka Reagowanie na słownictwo, jakim dziecko się posługuje w domu, na podwórku, względem nas samych, czy osób starszych Podkreślanie znaczenia języka życzliwości i empatii Obserwacja naszych własnych sposobów komunikowania się w rodzinie

Dziękuję za uwagę Zofia Piersa-Poddębniak Psycholog/Psychoterapeutka Godziny pracy: wt. 9.00-15.00 czw. 9.00-15.00 email: zofia.piersa-poddebniak@internationalschool.pl

Źródła: Pinterest www.dziecisawazne.pl www.szkolnictwo.pl www.dziecirosna.pl www.abczdrowie.pl