Magistrala Transsyberyjska Jędrzej Gonera
Magistrala Transsyberyjska Moskwa - Władywostok Zarządca: RŻD (Rossijskije żeleznyje dorogi) Koleje Rosyjskie Całkowita długość: 9288,8 km Rozstaw szyn: 1520 mm Prędkość maksymalna: 140 km/h Najdłuższa linia kolejowa na świecie około 30% eksportu Rosji korzysta z magistrali lata budowy: 1891-1916
Szlaki Magistrali Transsyberyjskiej Linia transsyberyjska Linia transmandżurska Linia transmongolska Kolej Bajkalsko-Amurska
Historia 1837 r. - Pierwsze plany kolei przez Syberię 1887 r. - Rozporządzenie komitetu ministrów odnośnie przygotowania projektu szerokość toru? dwa warianty (północny/południowy)
Historia 1837 r. - Pierwsze plany kolei przez Syberię 1887 r. - Rozporządzenie przygotowania projektu szerokość toru? dwa warianty (północny/południowy) 02.1891 r. - Przyjęcie projektu do realizacji 31.05.1891 r. – kamień węgielny - Władywostok
(oddzielne instrukcje, plany, normy budowlane) Budowa Odcinki: Zachodniosyberyjski Środkowosyberyjski Wokółbajkalski Zabajkalski Południowow -Ussuryjski Północno – Ussuryjski (oddzielne instrukcje, plany, normy budowlane)
Budowa Parametry: 1895-96 r.: nachylenia do 18‰ promienie < 300 m jeden tor 1895-96 r.: około 83 tys. robotników około 6 tys. inżynierów i techników
Etapy budowy - I Odcinek zachodniosyberyjski (1892-96 r.) Czelabińsk – Nowosybirsk -1418 km Odcinek środkowosyberyjski (1893-99 r.) Nowosybirsk - Ikruck -1818 km Odcinek południowo-ussuryjski (1891-94 r.) Władywostok – Grafskaja - 408 km
Etapy budowy - II Odcinek północno-ussuryjski (1894-97 r.) Grafskaja – Chabarowsk (361 km) Odcinek zabajkalski (1895-1901 r.) Mysowaja (Babuszkin) – Srietensk (1104 km)
Etapy budowy - III Odcinek wokółbajkalski (1900-1905) Irkuck – Mysowaja (Babuszkin) (307 km) [j. Bajkał] Odcinek zabajkalski (1909-16 r.) Srietensk – Chabarowsk (2051 km)
Odcinek Wokółbajkalski 261 km długości 1900-1905 r. Najdroższy odcinek na całej magistrali 257 tys. Rubli / wiorstę (1067 m) 39 tuneli = 7,3 km 63% robót ziemnych w skałach
Przeprawa promowa Przez Jezioro Bajkał 1900-1905 r. Prędkość 25 km/h Załoga 129 osób 500 pasażerów 2 parowozy 3 wagony Bagaż, poczta
Przeprawa promowa Przez Jezioro Bajkał 1900-1905 r. Prędkość 25 km/h Załoga 129 osób 500 pasażerów 2 parowozy 3 wagony Bagaż, poczta
Eksploatacja i modernizacja parametry linii lokalnej mijanki co 25-55 km 3 pary pociągów / 24 h 1898 r. – utrata przepustowości 1903 r. – przebudowa I WŚ – zniszczenia do 1925 r. - odbudowa do 1938 r. – drugi tor
Elektryfikacja 3 kV, prąd stały: 25 kV, prąd zmienny: 1945-1956 r. odcinek zachodnio i wschodnio-syberyjski 25 kV, prąd zmienny: 1959-2002 r. reszta magistrali
Wzrost średniej masy pociągu 1913 r. – 573 tony 1928 r. – 817 ton 1940 r. – 1301 ton 1950/1960 r. – 2300 do 2500 ton 2008 r. – 7000-9000 ton eksperymentalnie 11670 ton
Ciekawostki 100-lecie – 5 październik 2016 Moskwa – Władywostok – 6 dni 6h Bilety: 1 klasa – ca. 3400 zł 2 klasa – ca. 1505 zł 3 klasa – ca. 903 zł Trasa przekracza 8 stref czasowych
Bibliografia: „Technika Transportu Szynowego” – wydania: 2003/4 „Świat Kolei” – wydanie 2002/11-12, 2003/1, 2010/1, 2010/2 www.transsib.com www.transsib.ru www.pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Transsyberyjska https://wrowlad.wordpress.com/przygotowania