pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Edukacja włączająca polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczy się w klasie, w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole po zmianach w przepisach prawa.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole Małe Ciche 15.01.2018 przygotowała Anna Janas

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na: (Dz. U. 2017 poz. 1591) rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywności i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i szkoły

Potrzeby rozwojowe - J. Kołodziejczyk mieć poczucie bezpieczeństwa być docenionym i zauważonym mieć kontrolę lub mieć poczucie, że ktoś ma nad nim kontrolę mieć poczucie, że uczy się czegoś nowego lub robi postęp rozumieć sens zagmatwanego świata mieć poczucie przynależności mieć trochę zabawy i rozrywki

Potrzeby edukacyjne Pomoc w skupieniu uwagi Pomoc w rozumieniu poleceń, treści zadań Pomoc w wykonaniu zadań złożonych Pomoc w wyszukiwaniu treści najistotniejszych Pomoc w zapamiętaniu materiału Uwzględnie wolnego tempa pracy – czytania, pisania …

Funkcje słuchowe Funkcje wzrokowe Funkcje ruchowe – grafomotoryka Słownictwo Pamięć Myślenie logiczne Funkcje przestrzenne Koncentracja uwagi Motywacja

Możliwości psychofizyczne Stan zdrowia Wytrwałość Tempo pracy Rozumienie Zapamiętywanie Wypowiadanie się Zdolności i zainteresowania

Czynniki środowiskowe System rodzinny Atmosfera Sytuacja zdrowotna Sytuacja materialna Wartość edukacji Miejsce do nauki Relacje z otoczeniem

Pomoc pp w szkole organizuje DYREKTOR Kluczową rolę ma WYCHOWAWCA

Jeśli nauczyciel zauważy, że dziecko wymaga pomocy, to udziela jej w trakcie bieżącej pracy i informuje o tym wychowawcę

Wychowawca: informuje innych nauczycieli o potrzebie objęcia pomocą planuje i koordynuje pomoc w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i bieżącej pracy z uczniem informuje dyrektora o potrzebnych formach pomocy a dyrektor ustala formy, okres i wymiar godzin

nauczyciele i specjaliści współpracują z rodzicami w ustalaniu form – pomoc jest dobrowolna

Wymagania ed. dostosowuje się do ucznia: Posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania Posiadającego opinię o specyficznych trudnościach w nauce lub inną wskazującą na potrzebę dostosowania Nieposiadjącego orzeczenia lub opinii, ale jest objęty pomocą pp Posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania ćwiczeń na w-f

A KIEDY PORADNIA… Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy w formach… OCENIAJĄ JEJ EFEKTY I FORMUŁUJĄ WNIOSKI DOTYCZĄCE DALSZYCH DZIAŁAŃ GDY Z WNIOSKÓW WYNIKA, ŻE nie następuje poprawa pomimo udzielanej pomocy DYREKTOR ZA ZGODĄ RODZICÓW WYSTĘPUJE DO PORADNI z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia

Zadaniem Poradni jest współpracować a nie kontrolować Nowe wzory opinii ze szkół

Wniosek o badanie 1) informację o potrzebach i możliwościach oraz potencjale rozwojowym ucznia; 2) informację o trudnościach lub szczególnych uzdolnieniach ucznia; 3) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli i specjalistów, formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz efektach; 4) informację o wnioskach

W OPINII Rozpoznane indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia możliwości psychofizycznych ucznia jego potencjału rozwojowego Informacja o trudnościach w funkcjonowaniu ucznia lub jego szczególnych uzdolnieniach Od kiedy obserwowane są trudności lub szczególne uzdolnienia w nauce szkolnej

Przygotowanie ucznia do lekcji Jak uczeń radzi sobie z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu Jak uczeń radzi sobie z pisaniem pod względem graficznym i ortograficznym Jak uczeń radzi sobie z budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej Jak uczeń radzi sobie z liczeniem oraz z nauką przedmiotów ścisłych Aktywność i zachowanie ucznia podczas lekcji

Motywacja ucznia do pracy Relacje z rówieśnikami Działania podjęte przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole Formy udzielonej uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej Okres dotychczas udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Obserwowane efekty podjętych działań i udzielanej pomocy Wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia Współpraca z Rodzicami Inne ważne informacje o uczniu

Potrzeba objęcia pomocą wynika z: Niepełnosprawności Niedostosowania społ. i zagrożenia niedostosowaniem społ. Z zaburzeń zachowania i emocji Ze szczególnych uzdolnień Ze specyficznych trudności w uczeniu się Z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych

Z choroby przewlekłej Z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych Z niepowodzeń edukacyjnych Z zaniedbań edukacyjnych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi Z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą

FORMY POMOCY PP Klasy terapeutyczne Zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla szczególnie uzdolnionych Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – w celu podnoszenia jakości uczenia się Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze – dla uczniów z trudnościami w nauce, w spełnieniu wymagań wynikających z podstawy programowej

Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Zindywidualizowana ścieżka kształcenia Porady i konsultacje Warsztaty

Zajęcia specjalistyczne: 45 minut - korekcyjno – kompensacyjne – dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym spec. trudnościami - logopedyczne – dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych - rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym - inne o charakterze terapeutycznym – dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły

Ścieżka obejmuje zajęcia realizowane wspólnie i indywidualnie Zindywidualizowana ścieżka kształcenia Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z oddziałem Ścieżka obejmuje zajęcia realizowane wspólnie i indywidualnie Wymaga opinii PPP

Do zadań nauczycieli i specjalistów w szkole należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb; 2) określanie mocnych stron; 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń; 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi 5) współpraca z poradnią

Współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, oceny barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oceny efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia planowania dalszych działań

Nauczyciele i specjaliści prowadzą: obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy mającą na celu rozpoznanie trudności w uczeniu się, w tym w kl. I-III deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka spec. trudności, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań szczególne uzdolnienia wspomaganie w wyborze kierunku kształcenia i zawodu

Kształcenie specjalne Na podst. Orzeczenia lub IPET-u – zajęcia indywidualne lub w grupie do 5 osób IPET oraz ocena funkcjonowania dziecka - Rozp. MEN w spr.war.org.kszt.i op.dla dz.i mł.niep. (Dz. U 2017 poz. 1578) W orzeczeniu pomoc pp udzielana przez szkołę i poradnię dla ucznia i rodzica …

Zajęcia rewalidacyjne – 60 minut (rozp. w spr. szczeg Zajęcia rewalidacyjne – 60 minut (rozp.w spr.szczeg.zasad organizacji szkół) W ZO może uczestniczyć rodzic, nauczyciel, asystent edukacji romskiej, asystent lub pomoc nauczyciela

NAUCZANIE INDYWIDUALNE W domu dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły

W nauczaniu indywidualnym DYREKTOR czasowo zawiesza lub zaprzestaje organizacji może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania organizuje różne formy uczestnictwa – na podstawie obserwacji nauczyciela – w imprezach, zajęciach rozwijających zainteresowania i wybranych zajęciach edukacyjnych umożliwia kontakt z grupą

Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej Na wniosek nauczyciela lub specjalisty i po uzyskaniu zgody rodzica lub na wniosek rodzica opinia ta może być wydana także uczniowi szkoły ponadpodstawowej - wniosek ten z uzasadnieniem do dyrektora szkoły

Do poradni dyrektor szkoły przekazuje: wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się jego uzasadnienie (sporządzone przez nauczyciela lub specjalistę) – opinia o uczniu opinię rady pedagogicznej - uchwała i informuje o tym rodzica lub pełnoletniego ucznia

Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego Z głęboką dysleksją rozwojową – opinia o zwolnieniu Z wadą słuchu Z afazją Z niepełnosprawnościami sprzężonymi Z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera = orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

Zadania poradni Diagnoza Pomoc pp dla dzieci i rodziców w poradni Zadania profilaktyczne i wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję szkoły Wspomaganie szkół – diagnoza, program naprawczy … Współpraca w organizowaniu pomocy pp, opracowywaniu IPET, określaniu potrzebnego sprzętu dziecku z niepełnosprawnością

PORADNIA PROWADZI: Terapia – indywidualna i grupowa; zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży Mediacje Interwencja kryzysowa Grupy wsparcia – pedagodzy, doradcy zawodowi Warsztaty – rodzice, nauczyciele Wykłady i prelekcje – dla rodziców na zebraniach, na zebraniach RP dla nauczycieli Porady i konsultacje – 1 godzina dla rodziców, ale także nauczycieli, wychowawców, specjalistów

Dziękuję