Rola przemocy w polityce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Advertisements

T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Co to jest stan wojenny ? Jeden ze stanów nadzwyczajnych, polegający na przejęciu administracji przez wojsko w celu przywrócenia porządku publicznego.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Administracja publiczna
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria biurokracji
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Źródła wzrostu gospodarczego
Temat: Międzynarodowa ekonomia polityczna.
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
bezpieczeństwo państwa
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
Renata Berent- Mieszczanowicz
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Przygotował Andrzej Potucha
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Pożytki z futurologii XXI wieku Julian Auleytner 22 kwietnia 2013.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Rząd i prezydent.
Nowa perspektywa zawodowa
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
POJĘCIE POLITYKI.
11 LISTOPADA -ŚWIĘTO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Według Tomasza Hobbesa zaspokajanie potrzeb i popędów może być osiągane przez ludzi tylko na krótko. Po jakimś czasie znowu dają one znać o sobie. W tym.
Pamiętamy.
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 13 grudnia 2014sobota, 13 grudnia 2014sobota, 13 grudnia 2014sobota, 13 grudnia.
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Podział władzy w państwie współczesnym
Żołnierze wyklęci – niezapomniani bohaterowie „Ponieważ żyli prawem wilka, historia o nich głucho milczy”
Demokracja.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
FORMY terytorialnej organizacji władzy
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
Instytucje demokratyczne w szkole
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Społeczeństwo obywatelskie
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Narodowe Święto Niepodległości
Władza i polityka (demokracja i państwo) WDS 2015/2016 nr 11.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. ul. Malczewskiego Radom Biuro w Warszawie ul. Nowy Świat 4a Warszawa tel. (48)
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Współczesne kierunki polityki społecznej
WYBUCH II WOJNY ŚWIATOWEJ
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Objaśnienia Przykładowa argumentacja
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
Narodowe Święto Niepodległości
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Zapis prezentacji:

Rola przemocy w polityce. Armia i polityka.

Ujęcie przemocy politycznej w „Why men rebel” T. R Ujęcie przemocy politycznej w „Why men rebel” T. R. Gurr (Princeton 1970). potential for collective violence ↓ potential for political violence magnitude of political violence forms of political violence

Formy przemocy politycznej: zamieszki terroryzm wojna domowa zamach stanu piractwo

SANDLER, T. Political violence: an introduction. Public Choice SANDLER, T. Political violence: an introduction. Public Choice. 169, 3/4, 161-170, Dec. 2016. S. 164. [Uwaga! Uwzględnia tylko terroryzm międzynarodowy]

Cechy odróżniające armię od innych instytucji monopol na broń i wywieranie przymusu wysoka organizacja i dyscyplina (jest to Weberowska biurokracja w stopniu najwyższym) odrębna kultura i wartości, które przygotowują żołnierzy na zabijanie i własną śmierć szczególny związek z państwem, stanie niejako ponad polityka

Funkcje polityczne armii narzędzie wojny – używana w wypadku wojny obronnej bądź zaczepnej, zarazem długie okresy bezczynności mogą osłabić jej siłę a zarazem skierować ją na inne jej funkcje (pojawia się np. interwencja humanitarna, walka z terroryzmem), na drugim biegunie jest sytuacja militaryzmu, kiedy wartości wojskowe przenikają do cywilnego społeczeństwa gwarant stabilności i politycznego porządku – wojsko często wykonuje funkcje pomocnicze (powodzie itp.), w określonych sytuacjach bywa też kierowane przeciwko obywatelom, ale rozróżnienie interesu państwowego od rządowego bywa bardzo trudne, rola wojska jest kluczowa gdy następuje delegitymacja państwa bądź bunt grupa interesu – dzięki wysokiej wiedzy i samowystarczalności wojsko może dbać o swoje interesy, poprzez komisje i ministerstwa wpływa na władzę państwową, stoi też za nią przemysł zbrojeniowy alternatywa dla władzy cywilnej – zdarza się że w państwie zaczyna rządzić junta argumentując że władza cywilna rodzi podziały i korupcję, reżimy wojskowe są jednak niezbyt trwałe, raczej przeradzają się w autorytarne reżimy cywilne, gdzie wojsko ma władzę ukrytą

Z. Trejnis, Stosunki cywilno-wojskowe w państwie demokratycznym, „Doctrina” nr 3/4 (2006/2007), s. 185-186.

Państwowo- i narodowotwórcza rola armii budowanie spójności narodowej i propaństwowej orientacji poprzez socjalizację, kontakt i transformację elit budzenie politycznej świadomości zasługi wojskowe jako przepustka do kariery politycznej armia jako odzwierciedlenie definicji narodu dostarczanie nacjonalistycznej symboliki