POCZĄTKI JAZZU opr. Rafał Kaczmarzyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POCZĄTKI JAZZU opr. Rafał Kaczmarzyk.
Advertisements

ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Opracowała :Natalia Kuryś z kl.V Korzystałam z Wikipedii i wyszukiwarki „Google’’ Święta w Wielkiej Brytanii i w Polsce.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
II Mała Wojewódzka Liga Przyrodnicza Wykonali: Nikodem Nalecziński Łukasz Ciesielski Kacper Szatkowski.
KONKURS ORNITOLOGICZNY Przygotowała Kinga Trzaska.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Wielkie odkrycia geograficzne
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Poglądy Materia jest niezniszczalna i wieczna, wszystko składa się z atomów wszystko składa się z atomów i próżni, atomy mają pewną swobodę i próżni,
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola książki w życiu człowieka
Blues wiejski Julia Cudak.
Wiejski blues Aldona Makowska.
Logika dla prawników Podział logiczny.
Informacja o maturze w 2018 roku
Fryderyk Chopin.
Liczby pierwsze.
Baśń o WYSPIE i jej mieszkańcach
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Pomniki i budynki historyczne naszej gminy
Budowa, typologia, funkcjonalność
Umocnienie w dobru M. Melon, Lustro.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Los biednych, bezbronnych dzieci.
Współczesny patriotyzm…
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 23
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

POCZĄTKI JAZZU opr. Rafał Kaczmarzyk

Od czego się zaczęło? JAZZ jest rodzajem muzyki powstałym w wyniku syntezy muzyki europejskiej, afrykańskiej i amerykańskiej. Przyczyniło się do tego współżycie na wspólnym terenie- Stanów Zjednoczonych- ludności pochodzącej z Europy, Murzynów i ludności amerykańskiej. Fundament jazzu budują: melodyka, harmonika i instrumentacja wykształcone na gruncie praktyki europejskiej; nosi on znamiona muzyki Murzyńskiej- ich pieśni religijnych, muzyki wędrownych minstreli, fortepianowych improwizacji o charakterystycznej rytmice i kolorycie- ragtime'u, negro spirituals, gospelu; i składa się nań autonomiczny folklor ludności afrykańskiej zamieszkałej w Ameryce- pieśni towarzyszące ich codziennym obrzędom, czynnościom związanym z pracami domowymi, tzw. work- songs, hollers (pieśniami pracy), pieśni żebracze, tańce itd. Tym, co niewątpliwie odróżnia jazz od innych rodzajów muzyki jest charakterystyczny rytm, szczególna, dla Europejczyka dość nieregularna pulsacja( swing), improwizacja, -swobodne kształtowanie materiału dźwiękowego- frazowanie, artykulacja, intonacja.

Work songs (pieśni pracy) Pierwszą nieoficjalną formą jazzową były work songs, czyli pieśni wykonywane przez czarnoskórych niewolników przy pracy. Istniały one właściwie od samego początku przymusowej obecności Murzynów w Ameryce Północnej, a więc już od XVI wieku. Można było je usłyszeć nie tylko na plantacjach, ale także przy budowie linii kolejowych (railroad songs) czy dróg. Murzyni śpiewali między innymi po to, aby dać ujście emocjom, wyładować ból i aby było choć trochę łatwiej znieść ich ciężki los. We wszystkich work songs, słychać rytmiczne uderzenia młotów, siekier czy różnych innych narzędzi. Rytm i śpiew stanowiły zresztą (i nadal stanowią) bardzo ważną część kultury afrykańskiej. Przykładowo gra na bębnach służyła do porozumiewania się na odległość. Śpiew zaś towarzyszył wszystkim mniej lub bardziej ważnym wydarzeniom w życiu mieszkańca Afryki, od narodzin aż do śmierci.

Oto jedna z tych pieśni, nagrana w 1947 roku w Więzieniu Stanu Mississippi (Mississippi State Penitentiary):

Negro spirituals Szacuje się, że przez trzy wieki niewolnictwa z Afryki Zachodniej do Stanów Zjednoczonych transportowanych było na statkach od 35 do 40 milionów ludzi. Do celu dotarło około 15 milionów z nich, co tłumaczyć można nieludzkimi warunkami podczas podróży. Ci, którzy zginęli, nie dotarłszy do celu, wbrew pozorom mogli mówić o szczęściu, ponieważ w Ameryce czekałaby na nich niewyobrażalnie ciężka praca na plantacjach tytoniu, bawełny i trzciny cukrowej. Zresztą średnia długość życia niewolnika po przybyciu do Nowego Świata nie przekraczała 10 lat...

Negro spirituals Przeciętny tydzień niewolnika składał się przeważnie z 6 dni pracy. Wolną niedzielę Murzyni spędzali zwykle na muzykowaniu. Mimo że ich dobytek, w tym instrumenty muzyczne, pozostał w Afryce, zabrali oni ze sobą swoją kulturę, rytuały, obrzędy i muzykę - surową, żarliwą i przez bardzo długi czas niezrozumiałą dla białych. Muzyka europejska była z kolei czymś nowym i nieznanym dla czarnoskórej ludności, z tą jednak różnicą, że Murzyni nie lekceważyli jej, lecz poznawali i chłonęli. Przede wszystkim chodząc do kościołów, gdzie można było usłyszeć white spirituals, psalmy, hymny i inne formy.

Negro spirituals Negro spirituals powstały, gdy Murzyni sami zaczęli wykonywać pieśni białych, chcąc nie chcąc wplatając do nich elementy swojej własnej muzyki. Co z tego wyszło? Muzyka dużo bardziej żarliwa, głośniejsza, żywsza. Zupełnie inna harmonia i inny sposób śpiewania. Charakterystyczny dla czarnych styl call and response (zawołanie solisty i odpowiedź chóru).

Oto pierwszy przykład. Pieśń In Dat Great Gittin’ Up Mornin’ w wykonaniu chóru Biola University spod Los Angeles:

Didn’t My Lord Deliver Daniel wykonaniu panów z Westminster

Blues Blues, w odróżnieniu od work songs czy spiritualsów, to muzyka solowa. Początkowo był on formą czysto wokalną, potem zaś wokalno-instrumentalną (zwykle z akompaniamentem gitary lub banjo). Od spiritualsów różniła go przeważnie świecka tematyka. Nazwa „blues” jest skrótem od „blue devils”; wyrażenie „to have the blues” oznaczało melancholijny, depresyjny nastrój. Blues wcale nie musi być jednak smutny. Ktoś kiedyś przyrównał bluesa do tragedii greckiej - jego celem jest oczyszczenie, katharsis. A to wcale nie oznacza, że blues musi być smutny. Teksty bluesów mają bardzo różną tematykę. Są one często krytyką niesprawiedliwości społecznej i nierówności rasowej. Nic dziwnego, że tak jak w wielu źródłach biali wypowiadali się o innych formach muzyki niewolników, tak cicho jest za to o bluesie i właściwie pierwsze znane utwory pochodzą dopiero z początku XX wieku. Tematem bluesa są też często relacje damsko-męskie i bynajmniej nie chodzi tu tylko o miłość platoniczną

They’re red hot Roberta Johnsona (1936 r.):

Poniższy filmik to przykład bluesa o tematyce religijnej Poniższy filmik to przykład bluesa o tematyce religijnej. God don’t never change Blind Willie Johnsona z 1929 roku potwierdza to, że blues wywodzi się m.in. od spiritualsów.

Ragtime Ragtime to synkopowana muzyka fortepianowa, której rozkwit miał miejsce w latach 90. XIX wieku. Nazwa pochodzi od słów ragged time, oznaczających poszarpany, synkopowany rytm (synkopa = przesunięcie naturalnego akcentu z mocnej części taktu na część słabą). Ragtime wywodzi się przede wszystkim z marsza, granego zarówno przez czarne, jak i białe orkiestry dęte, oraz z muzyki wykonywanej na banjo jako akompaniament do wiejskich tańców. Jednym z takich tańców był cakewalk, w którym najlepsza tańcząca para dostawała w nagrodę wielkie ciacho (stąd nazwa). Na fortepianie, grając powtarzającą się figurę rytmiczną lewą ręką i melodię prawą ręką, można było wykonać partie kilku banjo jednocześnie.

Ragtime Ragtime był muzyką dość sztywną, zarówno rytmicznie, jak i formalnie. Często posiadał on formę ronda, którą zapożyczył od europejskiej muzyki klasycznej. Ragtime to muzyka komponowana, bardzo często zapisywana w nutach. Z tych właśnie powodów wielu białych nie było w ogóle świadomych, że gatunek ten ma afroamerykańskie pochodzenie. Taki stan rzeczy wynikał również z faktu, że biali kompozytorzy ochoczo przywłaszczali sobie ragtime’y czarnych muzyków, przy okazji je ugrzeczniając i ugładzając, podczas gdy czarnoskórzy woleli grywać w barach za napiwki i nie bawić się w publikowanie.

Pierwszy „prawdziwy” ragtime, jaki został wydany, był kompozycją rodowitego Amerykanina, Williama Krella. Oto i on - Mississippi Rag z roku 1897, w aranżacji na tradycyjny jazz band (oryginał oczywiście napisany na fortepian):

Klasyka ragtime’u. Scott Joplin, Maple Leaf Rag:

Oto „wariacje na temat Entertainera” w mistrzowskim wykonaniu Waldemara Malickiego:

Jazz Nowa muzyka zaczęła kiełkować z negroamerykańskich korzeni pod koniec ostatniej dekady XIX wieku. Proces ten, wbrew utartym opiniom, nie miał miejsca jedynie w Nowym Orleanie, lecz w całych Stanach Zjednoczonych. Nie do końca prawdziwe jest stwierdzenie, jakoby mieszanka różnych kultur ścierających się ze sobą w tym mieście była mieszanką wybuchową i to ona doprowadziła do narodzin jazzu. Owszem, w Nowym Orleanie zamieszkiwali Kreole (potomkowie francuskich i hiszpańskich kolonizatorów, o mieszanej krwi), później napływali ze wschodu i z północy protestanccy biali Amerykanie wraz ze swymi protestanckimi czarnymi niewolnikami, przybyli też uciekinierzy z Karaibów, zabierając ze sobą wierzenia voodoo Jednak rozwój nowej muzyki (nie nazywanej wtedy jeszcze jazzem) nastąpił tam szybciej z zupełnie innego powodu.

Jazz We wszystkich większych miastach Stanów Zjednoczonych spotkać można było marching bands. Były to czarne orkiestry dęte o instrumentarium złożonym zwykle z klarnetu, kornetu i puzonu oraz perkusji, gitary/banja i kontrabasu bądź tuby. Jak sama nazwa wskazuje, ich repertuar to głównie marsze, ale także ragtime’y i bluesy. Orkiestry takie pakowały się na wózki-platformy i jeździły po mieście, reklamując towary, lokale, ogłaszając bale i inne imprezy. Popularną atrakcją były muzyczne bitwy uliczne - wygrywał je ten z zespołów, który grał głośniej, dłużej lub... po prostu lepiej.

Autorem chyba najsłynniejszych i bardzo często grywanych marszy był John Philip Sousa. Stars and Stripes Forever to jeden z takich utworów. Nagranie powstało w 1931 roku, kilka miesięcy przed śmiercią Sousy i można w nim usłyszeć samego kompozytora, zapowiadającego swój zespół...