PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Roman Piechota Tomasz Kaczmarek
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Co zawierają poszczególne tematy projektu?
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Małgorzata Bogdanowicz
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Agata Dulska Paulina Zielińska
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Zdrowie prezentacja.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Stres w pracy nauczyciela
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Stres informacyjny użytkowników Internetu
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA W BIZNESIE Stres
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES

Stres w pracy 2. Sposoby radzenia sobie ze stresem 1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go 2. Sposoby radzenia sobie ze stresem 3. Perspektywa profilaktyki stresu

1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go (1) Hans Selye, oparł swoją teorię stresu na teorii homeostazy. Pisze o 3 stadiach reakcji na stres: (l.) Reakcja alarmowa a) faza szoku b) faza przeciwdziałania szokowi (2.) Stadium odporności (3.) Stadium wyczerpania

1. Fizjologiczna teoria stresu H. Selye'go (2) Dwa aspekty stresu: (l.) Fizjologiczny aspekt stresu —związany z fizyczną charakterystyką bodźca stresowego (siła, intensywność bodźca) (2.) Psychologiczny aspekt stresu —wiąże się z treściową charakterystyką bodźca stresowego, odzwierciedlającą jego znaczenie dla życia i rozwoju człowieka. Z tego punktu widzenia Selye wprowadza rozróżnienie na stres: dobry (eustres) i zły (dystres),

3. Sposoby radzenia sobie ze stresem (1) W psychologii adaptacja do stresu opisywana jest za pomocą dwóch istotnie różniących się między sobą terminów: Odporność na stres, Radzenie sobie ze stresem

Sposoby radzenia sobie ze stresem (2) Dwie główne strategie radzenia sobie ze stresem: (l.) Strategie zorientowane problemowo a) Konfrontacja b) Planowe rozwiązywanie problemu (2.) Strategie zorientowane emocjonalnie a) dystansowanie się b) ucieczka w świat fantazji c) samoobwinianie się d) nadmierna samokontrola e) pozytywne przewartościowanie f) poszukiwanie wsparcia

4. Perspektywa profilaktyki stresu l. Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie 2. Doskonalenie organizacji pracy

Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie (1) rozróżniania stanu normalnego od stresowego; rozpoznawania zwiastunów nadchodzącego stresu; unikania zbędnych sytuacji stresowych; zwiększania skuteczności radzenia sobie ze stresem poprzez eliminowanie negatywnych emocji; korzystania z racjonalnych strategii radzenia sobie ze stresem, np.: sporządzanie dziennej listy aktywności, uwzględnianie priorytetów w działaniu, dostosowanie pory aktywności dobowej do do swojego indywidualnego chronotypu (rannego vs. wieczornego)

Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie (2) planowania czasu nie tylko na pracę ale także na rekreację i ćwiczenia opanowania technik relaksacyjnych przestrzegania zasad racjonalnego żywienia (regularne posiłki lekkostrawne), higieny osobistej (częste kąpiele, itp.) i higieny psychicznej (unikanie wszelkiego typu używek i farmaceutyków, odpowiednia dawka snu, itp.); korzystania z różnych form wsparcia społecznego w sytuacjach kryzysowych (rodzina, koledzy, wykwalifikowani psychologowie, instytucje specjalistyczne).

Doskonalenie organizacji pracy (1) dobór i selekcja psychologiczna zasobów ludzkich, uwzględniając zarówno cechy umysłowe, temperamentalne jak i osobowości; motywowanie ludzi do efektywnej pracy (poprzez bodźce finansowe ale i możliwość realizacji potrzeb wyższego rzędu); umiejętności rozróżniania celów strategicznych od taktycznych; zachowanie dystansu do pełnionej przez siebie roli zadaniowej w organizacji, poprzez uświadomienie sobie, że nie jestem odpowiedzialny za wszystko, a moja efektywność zależy także od współdziałania z innymi;

Doskonalenie organizacji pracy (2) poczucie uczestnictwa w kształtowaniu decyzji, gdyż zmniejszanie niepewności decyzyjnej redukuje skutki stresu; usprawnianie sieci komunikacji interpersonalnej w strukturach organizacyjnych poprzez usuwanie informacji niejednoznacznych; wdrażanie programów naprawczych, związanych zarówno z restrukturyzacją organizacji, jak również z poprawą warunków fizycznych (oświetlenie, hałas, klimatyzacja itp.) i zdrowotnych (kontrola palenia, używania alkoholu, narkotyków, regularne ćwiczenia gimnastyczne itp.) w miejscu pracy.