Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Kilka uwag o doskonaleniu zarządzania uczelnią publiczną (artykuł dyskusyjny) Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej II Zjazd Katedr i Zakładów Zarządzania Publicznego Katowice, 14-15 listopada 2012 r.
Plan prezentacji Wstęp - czy uczelnią publiczną można zarządzać? Status quo w uczelniach publicznych i co dalej Ewolucja uniwersytetu w kierunku oburęcznej organizacji? Podsumowanie
Wstęp – czy publiczną uczelnią można zarządzać ?
Nie ma rzeczy niemożliwych…
Ale… Tradycyjne struktury organizacyjne uczelni Tryb wyboru władz: atut czy słabość uczelni? Tradycyjne struktury organizacyjne uczelni Bezalgorytmowy model decyzyjny Bariery dzielenia się wiedzą Normy akademickie w odwrocie? Wszechobecny kult pieniądza i permanentne niedofinansowanie uczelni
Status quo w uczelniach publicznych i co dalej
Humboldtowska tradycja i presja otoczenia Zmiany, ale jakie Humboldtowska tradycja i presja otoczenia Quo vadis, Academia New Public Management Public Governance
Zmiany, ale jakie? from government to governance od organizacja wielu wokalistów w kierunku zintegrowanej struktury zmiany ewolucyjne i rewolucyjne jednocześnie tyrania ‘ALBO’ czy geniusz ‘I’
Ewolucja uczelni w kierunku oburęcznej organizacji
Ewolucja od… Badania interdyscyplinarne w zespołach złożonych z osób z różnych wydziałów oraz partnerów zewnętrznych, finansowane ze środków przyznanych przez NCN, NCBR, UE oraz innych - pozabudżetowych Zespół 1 Zespół 2 Zespół n Wydział 1 Wydział 2 Wydział n Cele: I misja: kształcenie: Io, IIo, IIIo ; inne formy kształcenia II misja: działalność badawczo-rozwojowa III misja Finansowanie: dotacja podstawowa + odpłatne formy kształcenia + dotacja na działalność statutową+ granty NCN i NCBR+ środki UE + inne źródła pozabudżetowe
…do Kształcenie na studiach I stopnia, kursy zawodowe, realizacja III misji. Finansowanie: dotacja podstawowa i opłaty za studia niestacjonarne Wydział 1 Wydział 2 Wydział n Zespół 1 Zespół 2 Zespół n Cele: I misja: kształcenie IIo, IIIo , studia podyplomowe II misja: badania interdyscyplinarne przez osoby ‘zatrudnione’ w zespołach oraz partnerów zewnętrznych III misja Finansowanie: dotacja budżetowa + trzeci strumień finansowania - granty NCN, NCBR, biznes, adm. państwowa i samorządowa
Podsumowanie Wydziały: Zespoły: Struktury wspierające: eksploatacja wiedzy, wzmocnienie dydaktyki miara osiągnięć – efekty kształcenia Zespoły: eksploracja wiedzy, koncentracja badań miara osiągnięć – porównania międzynarodowe Struktury wspierające: Rozwój infrastruktury (głównie informatycznej) zgodnie z potrzebami wydziałów i zespołów Miara efektywności – porównania z ofertą firm komercyjnych
Czy to ma sens? Czy to jest możliwe?
Czy to możliwe? 1904 13.05.2012