Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku DEBATA SPOŁECZNA Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
TEMAT DEBATY Kształt edukacji w kontekście wyzwań współczesności i przyszłości w opinii lokalnych liderów.
Zasady obowiązujące uczestników debaty jedna osoba mówi, reszta słucha - nie przekrzykujemy się; czas wypowiedzi – 1,5 minuty słowo moderatora (np. odebranie głosu) jest ostateczne; mówimy za siebie, nie przypisujemy innym własnych opinii; krytykujemy wypowiedzi nie osobę; nie mówimy o sprawach osobistych; nie traktujemy krytyki osobiście; szanujemy siebie nawzajem; mówimy krótko i na temat
Zagadnienia, które poruszane będą podczas spotkania Wyzwania XXI wieku dla rozwoju człowieka (ucznia) w opinii lokalnych liderów. Umiejętności i cechy niezbędne do sprostania wyzwaniom XXI wieku w opinii lokalnych liderów. Sposoby dochodzenia do nabycia wcześniej wskazanych umiejętności i cech - rola szkoły i rola lokalnych liderów.
CZĘŚĆ i DEBATY Wyzwania XXI wieku dla rozwoju człowieka (ucznia) w opinii lokalnych liderów. Co jest strategicznym celem polskiej edukacji i lokalnej społeczności? Jak państwo wyobrażają sobie model ucznia polskiej szkoły w dobie globalnej cyfryzacji?
WNIOSKI PO I CZEŚCI DEBATY
Strategiczne cele polskiej edukacji i lokalnej społeczności: Szkoła ma przekazywać nie tylko wiedzę, ale i umiejętności. Uczyć pod kątem wyboru zawodu, tak aby zawód wykonywany w przyszłości był dla ucznia satysfakcjonujący. Szkoła powinna rozpoznawać predyspozycje ucznia i je rozwijać. Szkoła powinna podtrzymywać entuzjazm uczniów oraz ciekawość świata. Szkoła powinna uczyć ciągłego kształcenia się i otwartości na świat.
Model ucznia polskiej szkoły w dobie globalnej cyfryzacji: Szkoła powinna uczyć właściwego, bezpiecznego posługiwania się zasobami Internetu i telefonii komórkowej. Uczeń powinien być krytyczny i asertywny w posługiwaniu się globalną siecią. Szkoła powinna pokierować uczniem tak, aby wykorzystać cyfryzację do rozwoju ucznia.
CZĘŚĆ II DEBATY Umiejętności i cechy niezbędne do sprostania wyzwaniom XXI wieku w opinii lokalnych liderów. Jakie umiejętności i cechy powinien prezentować absolwent szkoły by sprostać wyzwaniom XXI wieku? W jaki sposób powinno się uwzględniać indywidualne potrzeby uczniów, ich talenty i zainteresowania, aby stworzyć możliwość rozwoju w szkole i sprostać potrzebom rynku pracy?
WNIOSKI PO Ii CZEŚCI DEBATY
Umiejętności i cechy jakie powinien prezentować absolwent szkoły, by sprostać wyzwaniom XXI wieku: kreatywność samodzielność umiejętność współpracy w grupie umiejętność autoprezentacji i dialogu umiejętność empatycznej komunikacji tolerancja odporność na stres umiejętność wyrażania uczuć i emocji pozytywna motywacja umiejętność krytycznego wyboru i czytania ze zrozumieniem odpowiedzialność umiejętność krytycznego i logicznego myślenia.
CZĘŚĆ III DEBATY Sposoby dochodzenia do nabycia wcześniej wskazanych umiejętności i cech - rola szkoły i rola lokalnych liderów. W jaki sposób powinna układać się współpraca szkoły, lokalnych władz i społeczności, aby umożliwić uczniom nabycie wcześniej wskazanych umiejętności i cech? W jaki sposób polska szkoła i społeczeństwo może stworzyć warunki kreatywnego rozwoju uczniów?
WNIOSKI PO Iii CZEŚCI DEBATY
angażowanie społeczności lokalnej do przedsięwzięć szkolnych; Sposoby jak powinna układać się współpraca szkoły, lokalnych władz i społeczności, aby umożliwić uczniom nabycie wcześniej wskazanych umiejętności i cech: angażowanie społeczności lokalnej do przedsięwzięć szkolnych; rodzice powinni wychodzić z propozycjami spotkań poza szkołą (np. poznawanie zawodów); społeczność lokalna dzieli się z uczniami swoimi talentami, doświadczeniami w ramach aktywności pozalekcyjnej; wychowanie w kierunku samodzielności w szkole i poza nią; rodzice i społeczność lokalna daje przykłady dobrych inicjatyw np. teatr rodziców.
DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W DEBACIE