PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Nowy wzór świadectwa pracy – jak wypełniać poszczególne punkty
Aktywny RODZIC.
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Daktyloskopowanie opuszek palców zwłok kom. Krzysztof Kowalski
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Techniki Informacji i Komunikacji
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
O ochronie danych osobowych
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Kiedy ja mówię „strate”, wy mówicie „gia”!
Style i strategie uczenia się
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Zachowanie.
Metoda projektu.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
I SOCIAL MEDIA W SPORCIE
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Język kobiet, język mężczyzn - o sztuce porozumienia
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Zmiany w zakresie procedury
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja informacji w biznesie
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Metody radzenia sobie ze stresem
Aktywny RODZIC.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur

Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
„Jak rozmawiać z dziećmi”
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza

PSYCHOLOGIA A SĄD PRZESŁUCHANIE ŚWIADKA PRZESŁUCHANIE BIEGŁEGO PRZESŁUCHANIE OSKARŻONEGO PSYCHOLOGIA A WYROKOWANIE

PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY PRZESŁUCHANIA PRZESŁUCHANIE = PROCES KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ przesłuchujący przesłuchiwany wzajemne oddziaływanie przebieg czynności wynik czynności PODSTAWĄ PRZESŁUCHANIA SŁUCHANIE OBSERWACJA

UMIEJĘTNOŚĆ AKTYWNEGO SŁUCHANIA Unikać elementów rozpraszających uwagę wspomagać koncentrację uwagi nie oceniać rozmówcy Słuchać aktywnie parafrazować precyzować przekazywać informacje zwrotne utrzymywać kontakt wzrokowy Tworzyć mapę zdarzenia rekonstruować zdarzenia nastawienie na czas i przestrzeń Rozumieć emocje i postawy

UMIEJĘTNOŚĆ AKTYWNEGO SŁUCHANIA BARIERY: 1. Skłonność do porównywania 7. Utożsamianie się 2. Domyślanie się 8. Udzielanie rad 3. Przygotowywanie odpowiedzi 9. Sprzeciwianie się 4. Filtrowanie 10. Przekonanie o swojej racji 5. Osądzanie 11. Zmiana toru 6. Skojarzenia 12. Zjednywanie

PRZYGOTOWANIE DO PRZESŁUCHANIA Zaznajomienie się z dotychczasowymi wynikami postępowania i analiza informacji 2. Poznanie topografii terenu, warunków obserwacji Odtworzenie sytuacji na podstawie protokołów oględzin, materiału poglądowego Poznanie danych osobopoznawczych 5. Uzupełnienie wiedzy z określonej dziedziny

SWOBODA WYPOWIEDZI możliwość dokonania obserwacji zachowania aktywne słuchanie styl wypowiedzi, słownictwo, używane zwroty uwaga na dezinformacje człowiek nie jest urządzeniem rejestrującym

PYTANIA Rodzaje pytań: Porządkowanie pytań: - piramida pytania zamknięte: - rozstrzygnięcia (czy) - prostego dopełnienia (kto, co, kiedy, gdzie) 2. pytania otwarte: - wymagające wyjaśnienia (dlaczego) - wymagające wyjaśnienia w postaci narracji (w jaki sposób) otwarte Porządkowanie pytań: - piramida - odwrócona piramida zamknięte

PYTANIA zwracać uwagę na słownictwo dostosowanie pytań do poziomu, słowa wieloznaczne, ocenne, slang wpływ słownictwa na odpowiedź dostosowanie pytań do poziomu, mentalności i możliwości percepcyjnych jedno pytanie – jedna kwestia do wyjaśnienia ton zadawania pytań, tempo, proste zdania pytające

MITY PRZESŁUCHANIA 1. (Nie) można nauczyć się przesłuchiwania 2. Przesłuchanie to lista pytań - (nie) 3. Przesłuchania rodzą się, a nie są tworzone 4. Przesłuchanie to tylko fakty (nie – to emocje) 5. Słuchanie to naturalna zdolność, a nie umiejętność 6. Zapisywanie jest najważniejsze (nie – ważniejsze słuchanie i obserwowanie) 7. Przesłuchujący „panem” sytuacji (nie - kontroluj, ale nie dominuj)

PSYCHOLOGIA A WYROKOWANIE oceniając osobę kierujemy się m.in. tzw. „pierwszym wrażeniem” nastrój ma wpływ na to, jak oceniamy siebie i innych oceniając kierujemy się stereotypami na ocenę osoby ma wpływ atrakcyjność jej wyglądu chętnie wierzymy autorytetom jednoznaczne rozstrzygnięcie problemu przenosimy na biegłego efekt kontrastu efekt pierwszeństwa i świeżości kierujemy się zasadą dostępności kierujemy się zasadą reprezentatywności

Dziękuję za uwagę egruza@wpia.uw.edu.pl