Zjawisko drag jako przekraczanie granic podziału płciowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
My i przestrzeń publiczna
Net art czyli sztuka sieci
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Zarządzanie strategiczne
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Kulturapojęcie i problem
Somatognozja.
Między publicznym a prywatnym wokół problemów równouprawnienia kobiet
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
na podstawie materiału – test z użyciem komputerowo generowanych prób
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
Stereotypy wykład.
Socjologia kultury 5LBD i 5 LBD-GK Leszek Baran
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Zadawanie pytań.
Cielesność transcendencji?
Narodziny teatru.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
w praktyce pedagogicznej
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" prof. dr hab. Ewa Malinowska mgr Krystyna.
Kobiecość transseksualna – opis przypadku
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
STYLIZACJA I WIZAŻ.
Osiągnięcia starożytnej Grecji
TEATR Pracownicy teatru.
Podział i funkcje mass mediów
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Tajemnice Mózgu.
Antyczna rzeźba.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Konfrontacje Teatralne „Spotkanie z Mickiewiczem” 26 marca 2015 r.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Genetyczne uwarunkowanie płci
środowisko wychowawcze
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
PRZEKŁAD FEMINISTYCZNY opracowała JOANNA WARMUZIŃSKA-ROGÓŻ.
Co to wulgaryzmy ? Wulgaryzm to wyraz, wyrażenie lub zwrot uznawany przez użytkowników danego języka jako nieprzyzwoity, ordynarny. Używanie wulgaryzmów.
Człowiek – najlepsza inwestycja
1. Podstawy estetyki i makijażu
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Ideologia gender jako Inna narracja płciowa
Rodzaje lalek teatralnych
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Zjawisko drag jako przekraczanie granic podziału płciowego Mgr Weronika Urban Instytut Socjologii UAM

D.R.A.G Sceniczna kreacja wizerunku płci przeciwnej Artystyczna gra z płcią osadzona w konwencji rozrywki Istota zjawiska- czasowość metamorfozy wyznacza moment występu oraz świadomy akt kreacji swojego scenicznego wizerunku Czasowe zlekceważenie własnej płci kulturowej Drag King i Drag Queen mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag King i Drag Queen rozróżnienie Różnica dotyczy: Płci performera Stylistyki artystycznej, charakteru występu Społecznego znaczenia mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag King-szeroka definicja twórczość „Gdy zapytasz „Czym jest drag king?” odpowiem; każdy, (bez względu na płeć) kto świadomie robi performance odnośnie męskości” D. Torr, S. Boltoms, Sex, Drag and Male Roles: Investigating Gender as Performance, 2011, Michigen University.s 2. Kobieta prezentująca się podczas występu jako mężczyzna – odgrywa kulturowe wyobrażenie męskości Kobieta wcielająca się w postać znanego mężczyznę- odgrywa konkretny typ męskości Performer kreujący męskie role bez względu na swoją płeć Femme Drag King oznacza całkowite „ubranie” męskości na występ jako opozycja do kobiecego stylu realizowanego na co dzień Butch Drag King określenie odnoszące się do kobiet, które preferują styl męski również na co dzień mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag King a „męskie występy” kobiet na scenie Teatralne odgrywanie męskości przez kobiety jako dozwolony element twórczości artystycznej. Imitowanie męskości oznaczało awans, zdobycie czegoś niedostępnego połci żeńskiej tj. władzy jaką dysponowała uprzywilejowana płeć męska. tzw. „breeches role” czyli „noszące się po męsku” „rola odgrywana w roli” Produkcje teatralne w Smith Collage. „Amazonki” 1896r. „Jedno lato” 1888r. mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag King- prekursorki Annie Hindle, zapoczątkowała performance odgrywania męskości na scenie. Zaskakiwała swoimi występami, konwenanse związane z płcią łamała na scenie oraz w życiu prywatnym Ella Wesner, jej występy określano mianem „ucieczka od własnej płci” mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drak King –więcej niż imitacja męskości „ Podczas gdy „male impersonant” stara się włączy przekonywujące przedstawienie męskość w całość swojego performance’u, drag king przedstawia męskość zwykle parodiując, eksponują teatralność męskości, co jest głównym celem jej występu” A. Frymus, Sceniczny cross-dressing i jego społeczny odbiór na przestrzeni wieków. Wpływ tradycji teatralnej na powstanie zjawiska drag kings,[ w:] Przebrani w płeć. Zjawisko Drag w kulturze, red. P. Szkudlarek, Poznań 2010 s. 55. Drak King wykracza poza fizyczną transformację, imitacje płci przeciwnej. Za sprawą występu wytyka absurdy binarnego podziału płciowego, męskiej dominacji mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag King- plakaty przełamujące ustalony porządek mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag Queen D.R.A.G „Dressed resembling a girl” „ubrany jak dziewczyna” „przypominający dziewczynę” Mężczyźni występujący w stroju kobiecym, kreujący model kobiecości. Zazwyczaj mężczyźni o homoseksualnej orientacji, występujący w branżowych klubach Travestia, performerzy, którzy chcą w jak największym stopniu upodobnić się oraz swój występ do znanej kobiety mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Travestia mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag Queen Silny związek z estetyką Kamp, Przesadne podkreślanie cech płciowych Przesycenie sztucznością i kiczem Dekoracyjność, ekstrawagancja Dbałość o szczegóły metamorfozy- staranna charakteryzacja, mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drag Queen – prospekt klubu Klub Flamingo, Los Angeles mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drak King vs. Drag Queen Zjawisko obecne w kulturze masowej Podtrzymuje patriarchalny porządek przez parodiowanie kobiecości. Mężczyzna przebrany za kobietę nie wywołuje poczucia zagrożenia raczej rozśmiesza Preformowanie kobiecości odbywa się poprzez dodawanie atrybutów płciowych np. biust, makijaż Staranne upodobnienie się do płci przeciwnej pod względem budowy anatomicznej jaki i ruchu, operowanie głosem Afirmuje dominujący model kobiecości Przekaz nastawiony na rozrywkę Zjawisko mniej znane Przebranie się za mężczyznę jest trudniejsze, ponieważ nie ma kulturowo uznanej tradycji podważania płci męskiej, imitowania jej. Preformowanie męskość odbywa się na zasadzie odrzucenia posiadanych atrybutów płciowych np. piersi, kształt twarzy Podejmuje krytykę różnych form i obszarów funkcjonowania męskiej dominacji Przemiana nie zawsze dotyczy kwestii anatomicznych, czasem opiera się wyłącznie na interpretacji niefizycznej męskości Wieloznaczny przekaz mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Drak King oraz Drag Queen jako teatr płci Zjawisko drag neguje tradycyjny, binarny układ męskiego i żeńskiego habitusu. Podziały płciowe nie mają statycznego charakteru Ciało jest znakiem, powierzchnią, którą można dowolnie kształtować Rodzaj nie jest przypisany ciału, można go imitować poprzez operacje dokonywane na ciele Płeć jest odgrywana za pomocą cielesnych atrybutów. Naśladowana zgodnie z dominującym dyskursem. mgr Weronika Urban Instytut Socjologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu