Objaśnienia Przykładowa argumentacja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zmiany w Polsce po 1989roku.
Co to jest stan wojenny ? Jeden ze stanów nadzwyczajnych, polegający na przejęciu administracji przez wojsko w celu przywrócenia porządku publicznego.
Opracowała Helena Tomaszewska
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PRZEOBRAŻENIA POLITYCZNE II RP
Władza sądownicza w Polsce
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Przygotował Witold Przychoda
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Pomarańczowa rewolucja w świetle ekonomii politycznej Dorota Rutkowska.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
Konstytucja 3 maja 1791r..
Przygotował Andrzej Potucha
Druga Rzeczpospolita.
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Narodowe Święto Niepodległości
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Rząd i prezydent.
Stany Zjednoczone w polityce zagranicznej Polski w latach
o roli państwa w gospodarce
Wiedza o społeczeństwie
KONSTYTUCJA 3 MAJA ROK 1791 Agata Szyndler.
Przewrót majowy w Polsce
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
Piotr Wójciak KL. VI Lekcja Wolności.
Przyczyny i geneza powstania
Pamiętamy.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Zasady Współczesnej Demokracji
Demokracja.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYKŁAD CZWARTY WŁADZA WYKONAWCZA.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Demokracja.
Instytucje demokratyczne w szkole
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Polska w Unii Europejskiej
Pogoń za Rentą polityczną Piotr Lombardo. Czym jest Renta Polityczna Forma korzysci związana z wykorzystywaniem ograniczonych zasobów(pracy i kapitalu)
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Wielcy Polacy – Józef Piłsudzki
Narodowe Święto Niepodległości
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Temat: Polska polityka zagraniczna w dwudziestoleciu międzywojennym.
Temat: Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce – przewrót majowy i rządy sanacji. Zamach majowy Geneza: niezadowolenie z rządów(bieda, kryzysy.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
 Osłabienie ruchu robotniczego  Skłonności autokratyczne warstw rządzących i klas uprzywilejowanych  Dezorientacja bezrobotnych i ich podatność na.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Rzeczpospolita Polska pod rządami konstytucji marcowej i konsekwencje zamachu majowego Tomasz Resler.
Wielcy Polacy: Józef Piłsudski
Nasz wpływ na kwestie globalne
Rola przemocy w polityce.
Narodowe Święto Niepodległości
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Objaśnienia Przykładowa argumentacja Przewrót majowy doprowadził do uzdrowienia sytuacji politycznej w kraju Objaśnienia Przykładowa argumentacja

Struktura prezentacji Analiza tezy [wskazanie kluczowych terminów w tezie, które wymagają zdefiniowania na etapie przygotowania się do debaty] Pytania [problemy, nad którymi należy się zastanowić przygotowując się do debaty] Przykładowa argumentacja [kilka przykładowych argumentów, rozpatrzonych zarówno z perspektywy Propozycji, jak i Opozycji] UWAGA! Przedstawiona argumentacja przykładowa powinna stanowić jedynie punkt wyjścia przygotowań do debaty. Każda drużyna powinna starać się zbudować również własną, oryginalną argumentację oraz zobrazować swoją linię argumentacyjną odpowiednimi przykładami.

Analiza tezy I Przewrót majowy doprowadził do uzdrowienia sytuacji politycznej w kraju Przewrót majowy — zbrojny zamach stanu dokonany przez Józefa Piłsudskiego w dniach 12–15 maja 1926 r. W wyniku przewrotu majowego demokracja parlamentarna w Polsce została zastąpiona przez autorytarny system władzy. Kwestie do przemyślenia: Czym różnił się system sprawowania władzy w Polsce przed i po przewrocie majowym? Jakie były sukcesy, a jakie niepowodzenia władzy piłsudczyków w latach 1926–1939? Jak zamach stanu wpłynął na politykę kolejnych rządów polskich?

Analiza tezy II Przewrót majowy doprowadził do uzdrowienia sytuacji politycznej w kraju Kwestie do przemyślenia: Czym charakteryzowała się sytuacja polityczna w kraju w połowie lat 20. XX w.? Jaki był układ sił na scenie politycznej Polski w owym czasie? Na jakie słabości demokracji parlamentarnej wskazywał J. Piłsudski i jego zwolennicy?

Analiza tezy III Przewrót majowy doprowadził do uzdrowienia sytuacji politycznej w kraju Kwestie do przemyślenia: Na czym uzdrowienie sytuacji politycznej miałoby polegać? Czy faktycznie sytuację polityczną w Polsce po przewrocie majowym można uznać za zdrowszą w stosunku do stanu z lat 1918–1926? Czy demokracja parlamentarna miała szansę przetrwać w realiach międzywojennej Polski?

Pytania Z jakimi problemami borykało się państwo polskie w latach 1918–1926? Jakie były przyczyny zamachu stanu J. Piłsudskiego? Czy sytuacja polityczna w kraju wymagała uzdrowienia? Czy zamach stanu może prowadzić do naprawy sytuacji politycznej? Czy sytuacja polityczna w Polsce po przewrocie majowym uległa normalizacji? Czy model władzy autorytarnej wprowadzony przez obóz piłsudczykowski był korzystny dla państwa polskiego? Jakie były korzyści, a jakie koszty funkcjonowania autorytarnego modelu władzy w latach 1926–1939? Porównaj sytuację w Polsce do sytuacji w innych krajach europejskich, które zniosły lub ograniczyły demokrację parlamentarną w międzywojniu.

Przykładowa argumentacja Zakresy tematyczne argumentów: Blaski i cienie demokracji parlamentarnej Autorytet Marszałka J. Piłsudskiego Autorytaryzm po polsku

Blaski i cienie demokracji parlamentarnej Argument Propozycji Argument Opozycji Demokracja parlamentarna w Polsce w latach 1918–1926 była niewydolna Zamach stanu przerwał naturalny rozwój demokracji parlamentarnej w Polsce Linia argumentacji • gabinety rządowe w latach 1918–1926 były chwiejne, a ich polityka nie zawsze spójna i skuteczna • rządy po przewrocie majowym zmieniały się równie często, jak przed majem 1926 r. • polska polityka potrzebowała stabilizacji i kontynuacji (polityka zagraniczna, gospodarcza, wojskowa) • odebrano społeczeństwu możliwość kontroli najwyższych organów władzy wykonawczej • chwiejne większości parlamentarne nie były w stanie rządzić sprawnie • niezależne od parlamentu rządy piłsudczykowskie mogły dopuszczać się nadużyć

Autorytet Marszałka J. Piłsudskiego Argument Propozycji Argument Opozycji J. Piłsudski był jedyną osobą zdolną do naprawy sytuacji w Polsce Jednostka, niezależnie jak wybitna, nie może uzurpować sobie prawa do władzy Linia argumentacji • J. Piłsudski był jedyną osobą cieszącą się na tyle dużym autorytetem społecznym, aby przewodzić dziełu naprawy państwa • J. Piłsudski nie był autorytetem dla dużych grup społeczeństwa (narodowi demokraci, mniejszości narodowe) • Jako wytrawny polityk, J. Piłsudski był w stanie trafnie zdefiniować najważniejsze potrzeby państwa • J. Piłsudski koncentrował się tylko na części sfer polityki państwa (sprawy zagraniczne, wojskowe), a inne ignorował (gospodarka) • J. Piłsudski pozostawał gwarantem tego, że obóz rządowy będzie prowadził politykę zgodną z polską racją stanu • Po śmierci J. Piłsudskiego władza trafiła w ręce jego współpracowników, którzy nie posiadali ani autorytetu, ani talentów Marszałka

Autorytaryzm po polsku Argument Propozycji Argument Opozycji Rządy silnej ręki były Polsce w międzywojniu potrzebne Autorytarny system władzy zaburzył rozwój państwa Linia argumentacji • Rządy autorytarne pozwoliły na zreformowanie państwa (nowa konstytucja) • Rządy autorytarne doprowadziły do częściowego ograniczenia swobód obywatelskich • Społeczeństwo II RP nie było gotowe na liberalną demokrację parlamentarną • Z biegiem czasu mechanizmy funkcjonowania demokracji parlamentarnej w II RP uległyby poprawie • Sytuacja międzynarodowa i geopolityczna wymagała silnej i sprawnej władzy u steru państwa • Obóz piłsudczykowski nie był w stanie uchronić Polski przed klęską w wojnie obronnej 1939 r., mimo niepodzielnego sprawowania władzy przez ponad dekadę

Więcej informacji: http://rodeh. ie. lodz Więcej informacji: http://rodeh.ie.lodz.pl/ Kontakt: Zespół projektu RODEH rodeh@natolin.edu.pl