Włoskie inspiracje transportowe na przykładzie Mediolanu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Parkingi Parkuj i Jedź (P+R) na obrzeżach Warszawy (konsultacje społeczne w ramach etapu II) Projekt Budowa parkingów strategicznych "Parkuj i Jedź" (Park&Ride)
Budowa centralnego odcinka II linii metra
Znaki informacyjne.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
TRANSPORT Roman Idczak.
Prezentacja – Daria Staś
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Komunikacja bez barier
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Czysty transport miejski
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
Znaki i sygnały drogowe
TRANSPORT A EKOLOGIA.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Czytelność układu linii
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
Lekcja r. Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z publicznych środków lokomocji.
Droga z pierwszeństwem.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Znaki informacyjne.
Transport we Wrocławiu
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Wnioski ze 100 lat korzystania z samochodów w miastach.
Mobilność aglomeracyjna – cechy charakterystyczne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Środki transportu kolejowego i drogowego
Panel: Transport komunalny
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
GDAŃSKIE BADANIA RUCHU 2016
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
ALMADA – dobre praktyki transportowe
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.

TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

Włoskie inspiracje transportowe na przykładzie Mediolanu. Warszawa, 13 grudnia 2017 r.

Mediolan Miasto i gmina w północnych Włoszech Stolica prowincji Mediolan i regionu Lombardia Drugie co do wielkości miasto Włoch (po Rzymie) Populacja: około 1 mln 359 tys. mieszkańców Jeden z trzech najważniejszych ośrodków turystyki Włoch Milan Malpensa (MXP) – jeden z dwóch największych portów lotniczych Włoch, położony 48 km od Mediolanu

Struktury transportowe - AMAT AMAT – Agenzia Mobilita Ambiente Territorio - biuro mobilności powołane w 2000 roku przez władze Mediolanu. Przedmiotem działalności biura jest wspieranie funkcji gminnych w planowaniu urbanistycznym oraz zarządzaniu mobilnością i transportem, monitorowaniu i kontroli związanej z rozwojem miasta.

Struktury transportowe - ATM ATM – Azienda Trasporti Milanesi – spółka miejska założona w 1931 roku, będąca organizatorem transportu publicznego w stolicy Lombardii i 46 prowincjonalnych miastach, obsługująca obszar o populacji 2,51 mln ludzi. ATM zarządza czterema liniami metra, dobrze rozbudowaną siecią linii tramwajowych, a także poruszającymi się głównie w obszarach peryferyjnych liniami autobusowymi i trolejbusowymi.

Problemy transportowe Najbardziej odczuwalnym problemem metropolitalnym Mediolanu jest duże natężenie ruchu na obszarze miasta, jego zanieczyszczenie oraz kwestia nieuregulowanego parkowania (w tym również na przystankach komunikacji miejskiej i przejściach dla pieszych). Władze miasta, chcąc ograniczyć liczbę pojazdów indywidualnych stawiają na rozwój różnych form transportu publicznego.

Sieć podziemnej kolejki Sieć linii metra i pociągów podmiejskich (ATM)

Sieć podziemnej kolejki Mediolan posiada dobrze rozwiniętą sieć linii metra i pociągów podmiejskich, zintegrowanych wspólnymi węzłami przesiadkowymi. Przesiadki pomiędzy liniami metra i pociągami podmiejskimi odbywają się bez konieczności wychodzenia na powierzchnię. Pociągami metra można dotrzeć do wszystkich ważniejszych obiektów w mieście.

Sieć podziemnej kolejki Mediolańska sieć linii metra składa się z czterech linii oznaczonych różnymi numerami i kolorami o łącznej długości 101 kilometrów: M1 – czerwona (pierwsza linia, zainaugurowana w 1964 roku) M2 – zielona M3 – żółta M5 – fioletowa (bezzałogowa, otwarta w 2013 roku przed targami EXPO) Obecnie budowana jest kolejna linia bezzałogowa (M4 – niebieska).

Dworzec kolejowy Milano Centrale Jeden z największych dworców kolejowych w Europie, oddany do użytku w 1931 roku. Jest mieszanką różnych stylów architektonicznych, zwłaszcza stylu secesyjnego i Art deco. Zaskakuje monumentalnymi przestrzeniami publicznymi. Fasada ma 200 metrów wysokości i 72 metry wysokości. Dworzec dysponuje aż 24 krawędziami peronowymi i obsługuje około 330 tysięcy pasażerów dziennie.

Linie tramwajowe Komunikacja tramwajowa w Mediolanie jest bardzo gęsta, rozległa i dobrze rozbudowana. Stanowi najbardziej popularny naziemny środek transportu dla mieszkańców miasta i turystów.

Linie tramwajowe Tramwaje w Mediolanie, zwłaszcza w dzielnicach centralnych, mają często przebieg jednokierunkowy, docierając w trudnodostępne miejsca.

Linie tramwajowe Mediolan pod względem taboru tramwajowego łączy tradycję z nowoczesnością. Większość taboru stanowią współczesne, kilkuletnie składy oraz wagony z lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Uwagę przykuwają również bardzo dobrze utrzymane wagony z lat 20. i 30. ubiegłego wieku, które obsługują wytypowane linie, przejeżdżające przez historyczne dzielnice miasta.

Linie autobusowe i trolejbusowe Funkcją przewozową autobusów i trolejbusów jest zapewnienie dojazdu z rejonów podmiejskich i peryferyjnych dzielnic Mediolanu do węzłów przesiadkowych znajdujących się poza centrum miasta. Stąd kontynuacja podróży do centrum aglomeracji odbywa się z wykorzystaniem transportu szynowego - kolei, metra i linii tramwajowych. Z tego względu rola publicznego transportu kołowego w centrum ograniczona jest do minimum.

Area „C” Strefa „C” czyli historyczna, centralna część Mediolanu o ograniczonym dostępie pojazdów indywidualnych znajduje się wewnątrz obwodnicy miejskiej i obejmuje obszar 8,2 km kw.

Area „C” Wprowadzenie strefy „C” w Mediolanie nastąpiło w 2012 roku. Od tego czasu natężenie ruchu na tym obszarze zmniejszyło się o jedną trzecią. Wjazd do strefy jest możliwy w 43 punktach dostępu, w tym w 7 tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej. Opłaty za wjazd do strefy obowiązują od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 19:30, a cena biletu wstępu wynosi 5 euro. Sprzedaż biletów prowadzona jest w punktach ogólnodostępnych, można je nabyć również online. Motocykle i skutery, pojazdy elektryczne, hybrydowe, a także napędzane gazem ziemnym są zwolnione z opłat. Zwolnienie przewidziane jest również dla pojazdów transportujących osoby niepełnosprawne, poddanych zabiegom ratującym życie lub dla osób, które muszą udzielić pierwszej pomocy. Dostęp do strefy „C” zabroniony jest dla pojazdów z kategorią ekologiczną 0 (dla pojazdów benzynowych) oraz kategorią 0, 1, 2, 3 (dla pojazdów dłuższych niż 7,5 metra). Specjalne kamery monitorują wjazd wszystkich pojazdów fotografując ich numery rejestracyjne. Wjazd do strefy bez wykupionego biletu wynosi 76 euro.

Agent mobilności W Mediolanie, przy biurze mobilności AMAT działają Agenci mobilności, których zadaniem jest działanie na terenie dzielnic miejskich i obszarów podmiejskich. Ich celem jest rozeznanie w przyzwyczajeniach transportowych, pozyskiwanie informacji na temat preferencji przewozowych pracowników dużych instytucji, firm czy szkół. Agenci mają za zadanie przygotować plan transportowy indywidualnie dla każdego z ośrodka, skupiającego dużą liczbę grup pasażerskich. Celem tego działania jest opracowanie i zaproponowanie optymalnego modelu komunikacji miejskiej przeznaczonej dla danej grupy, w celu zachęcenia do korzystania z transportu publicznego i tym samym zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów prywatnych.

Car-sharing, skuter-sharing i bike-sharing Mediolan, zachęcając mieszkańców do pozostawienia samochodów w domach stawia na rozwój różnych form alternatywnego transportu. Na terenie miasta działają publiczne wypożyczalnie aut elektrycznych, skuterów i rowerów (o napędzie tradycyjnym i elektrycznym).

Inspiracje: Rozwinięty układ torowisk, na wielu skrzyżowaniach rozjazdy we wszystkich relacjach; Jednokierunkowe przebiegi tras linii tramwajowych w miejscach trudnodostępnych; Zintegrowane węzły przesiadkowe umożliwiające przesiadki bez konieczności wychodzenia na powierzchnię; Area „C” czyli ograniczony dostęp do ścisłego centrum Mediolanu dla pojazdów indywidualnych; Agent mobilności.

Dziękuję za uwagę. Iwo Kwiatkowski (Dział Organizacji Przewozów - Zarząd Transportu Miejskiego), e-mail: i.kwiatkowski@ztm.waw.pl