Porozumienie bez przemocy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Asertywność.
AUTOPREZENTACJA.
czyli sztuka mówienia NIE!
Hasło promujące życie bez agresji.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Czym różni się radość od miłości?
KOBIETA.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRZEMOC I AGRESJA.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
czyli znaczenie słowa NIE!
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
KOBIETA.
„Słowa ranią przez całe życie”
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
RACHUNEK SUMIENIA.
warsztaty dla rodziców
Zdrowe relacje międzyludzkie
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Bezpieczeństwo w szkole
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Prawa dziecka.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Umiejętność obserwacji.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Spotkanie z bł. Karoliną
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
Szkoła bez przemocy.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Opresyjna i nieopresyjna
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zapis prezentacji:

Porozumienie bez przemocy Język serca

Model Porozumienie bez Przemocy-”Język Serca” Czterostopniowy komunikat w porozumiewaniu się

Marshall Rosenberg 2005r. twórca metody empatycznej komunikacji Język serca to przypomniany i upowszechniony sposób komunikowania się z ludźmi Ludzie z natury są skłonni do porozumiewania się „bez przemocy”. Czasem jednak bywamy tak poddani presji czasu i kulturze rywalizacji i dominacji, że zapominamy o naszej ludzkiej współczującej i zdolnej do wzajemnej współpracy naturze.

Współczucie Kierowanie się sercem Żyrafie szkoły, przedszkola w którym opiekunowie stosują wobec dzieci zasady nazywane przez Rosenberga „wychowaniem współczującym”. Unikają wzbudzania w dzieciach lęku poprzez groźby, kary, rozkazywanie, osądzanie, czy zawstydzanie.

Jakość kontaktu z dzieckiem Mamy wybór na to co robią nasze dzieci: -stosowanie przymusu, czyli zmuszanie do tego na czym nam zależy -brak reakcji ( zaniechanie to też pewien rodzaj przemocy) lub świadome budowanie pewnego rodzaju więzi, która jest konieczna, aby potrzeby wszystkich mogły zostać zaspokojone

Świat szakala Kultura dominacji i rywalizacji stawianie warunków i zmuszanie a nie umowa

Świat żyrafy To przede wszystkim wielkie serce Ciekawość co dzieje się z drugim człowiekiem-pytanie lub odgadywanie jakie ma uczucia i potrzeby Potrzeba miłości i szacunku Ochrona godności człowieka Co wyrażone to zwentylowane

Jak przejść do świata żyrafy ? Najpierw odpowiedź czy wierzę, że to lepsza droga i czy chcę stać się żyrafą

Empatyczny kontakt Doświadczenie mediatorów i praktyków NVC pokazuje, że kiedy w komunikacji z dorosłymi i dziećmi konflikty, wydają się nierozwiązywalne, można rozwiązywać zdumiewająco łatwo, jeśli tylko świadomie nie staramy się zmuszać ludzi do realizacji naszych celów, lecz tworzymy atmosferę wzajemnej troski i szacunku

Empatyczny kontakt Jeśli obie strony mają na uwadze swoje potrzeby, a zarazem świadomość współzależności tych potrzeb z potrzebami i dobrem innych

Taka zmiana wymaga zastąpienia nawyku oceniania i moralizowania oraz słów takich, jak dobrze/źle czy słusznie/niesłusznie zorientowanym na potrzeby Zamiast krzyczeć na dziecko-To brzydko/źle bić swojego brata! Powiemy: Czuję strach, kiedy widzę, jak bijesz brata, bo chcę, żeby wszyscy w naszej rodzinie byli cali i zdrowi.

Może wystarczy być rodzicem mniej głupim Każdą rzecz, którą warto robić, warto robić nawet kiepsko, a bycie rodzicem to z pewnością coś, co warto robić. Czasami zdarza się, że jesteśmy kiepskimi rodzicami. Jeśli będziemy z tego powodu dla siebie zbyt surowi, to ucierpią także na tym nasze dzieci

„Wychowanie bez porażek” Thomas Gordon Rodziców się obwinia, choć nie byli szkoleni Rodzice są ludźmi, a nie bogami Rodzice mogą być i będą niekonsekwentni

Czterostopniowy komunikat wg Modelu Porozumienie bez Przemocy-”Język Serca” 1. Fakty/obserwacja 2. Uczucia 3. Potrzeby 4. Prośba

1. Fakty/obserwacja Opisanie rzeczywistości tak precyzyjnie i bezstronnie, jak zrobiłaby to kamera. Opisujemy konkretne zachowania, które postrzegamy. Unikamy uogólnień: zawsze, nigdy, często, rzadko. Unikamy ocen, interpretacji.

(słyszę, przypominam sobie)….. Kiedy robisz/mówisz……. Fakty/obserwacja Kiedy (ja) widzę (słyszę, przypominam sobie)….. Kiedy robisz/mówisz…….

Fakty/obserwacja Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach……… Kiedy mówisz głośno do mnie ………………. Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza ……………………………

2. Uczucia Mówimy co my czujemy wobec postępowania danej osoby, które zaobserwowaliśmy. Można je wyrazić dwoma, trzema słowami: czuję się smutna, jestem spokojna, szczęśliwa. Uwaga łatwo je mylić z myślami w masce uczuć ( czuję się odrzucony).

2. Uczucia Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję ………………….. -zdenerwowanie, smutek, frustrację, słabość Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję ………….. -niepokój, rozdrażnienie, strach, oddzielenie, obawę Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza, czuję ……… -złość, bezradność, niepokój, zirytowanie, żal

Co zwykle czujemy, kiedy nasze potrzeby NIE SĄ ZASPOKAJANE? apatia ból lęk niesmak panika przewrażliwienie smutek zaangażowanie zazdrość zniechęcenie beznadzieja cierpienie nerwowość obawę pesymizm rozczarowanie szok zakłopotanie zirytowanie żal bezradność depresja niecierpliwość oddzielenie bezduszność rozpacz Wstyd zaskoczenie złość brak wyjścia frustracja niepewność opór senność wyczerpanie zawiść zmęczenie

3. Potrzeby Określamy własne potrzeby związane z uczuciami, które zdefiniowaliśmy przed chwilą. Mówimy o przyczynach własnych uczuć. Może być wiele strategii na zaspokojenie potrzeby.

3.Potrzeby Ponieważ potrzebuję…. bo ………… Zależy mi …………… Ważne dla mnie jest……….

Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję zdenerwowanie i rozdrażnienie, potrzebuję………. porządku, harmonii, docenienia Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję niepokój, strach, potrzebuję ciszy, spokoju, ciepła. Przypominam sobie, że od 4 dni nie wyniosłeś kosza, czuję złość, zirytowanie, bo potrzebuję brania pod uwagę mnie, potrzebuję porządku, wsparcia.

4. Prośba Konkretne działanie, którego byś sobie życzył/a. Prosiłbym cię, żebyś ………………………….. Czy zrobisz to …..?

Prośba Kiedy mówisz głośno do mnie, czuję niepokój, strach, potrzebuję ciszy, spokoju, ciepła. Proszę cię mów ciszej do mnie. Czy możesz to dla mnie zrobić?

Prośba Kiedy widzę porozrzucane zabawki na dywanie i krzesłach, czuję zdenerwowanie i rozdrażnienie, potrzebuję porządku jak wracam z pracy, potrzebuję też harmonii i docenienia mnie, że sprzątam często. Proszę Cię, żebyś włożył do pudełka zabawki jak kończysz zabawę. Czy zrobisz to o co cię proszę?

Język żyrafy Kiedy podnosisz głos, boje się, ponieważ potrzebuję bezpieczeństwa, dlatego proszę cię abyś mówił ciszej

Uszy żyrafy Kiedy podnosisz głos, to czy jesteś zdenerwowany i zezłoszczony, ponieważ zależy ci na tym, abym cię zrozumiała, czy tak jest?

ASERTYWNOŚĆ OPIERA SIĘ NA PRZEKONANIU, ŻE WSZYSCY MAMY TAKIE SAME PRAWA I MOŻEMY Z NICH KORZYSTAĆ UCZY W JAKI SPOSÓB MOŻEMY DBAĆ O POSZANOWANIE SWOICH PRAW, MÓWIĆ O NICH INNYM I SZANOWAĆ PRAWA DRUGIEJ OSOBY

OSOBA ASERTYWNA POTRAFI POWIEDZIEĆ CZEGO POTRZEBUJE W DANEJ SPRAWIE, UPOMNIEĆ SIĘ O SWOJE, POTRAFI TEŻ ODMÓWIĆ I PRZYJĄĆ ODMOWĘ.

ZACHOWANIE ASERTYWNE OZNACZA BEZPOŚREDNIE, UCZCIWE, JASNE I ZDECYDOWANE WYRAŻANIE WOBEC DRUGIEJ OSOBY SWOICH UCZUĆ, POSTAW, OPINII LUB PRAGNIEŃ, ALE W SPOSÓB RESPEKTUJĄCY JEJ UCZUCIA, POSTAWY, OPINIE I PRAGNIENIA.

RÓŻNICA MIĘDZY ASERTYWNOŚCIĄ A AGRESJĄ I ULEGŁOŚCIĄ OZNACZA KORZYSTANIE Z OSOBISTYCH PRAW Z POSZANOWANIEM PRAW INNYCH LUDZI. POWIEDZENIE WPROST, RZECZOWO, KONKRETNIE, O CO NAM W DANEJ SYTUACJI CHODZI, CZEGO POTRZEBUJEMY I DO CZEGO JESTEŚMY GOTOWI, A DO CZEGO NIE

NIE ŻĄDAMY ABY INNI SPEŁNILI NASZE OCZEKIWANIA, ALE UCZYMY ICH SIEBIE, INFORMUJĄC O NASZYCH CHĘCIACH, WYBORACH I DECYZJACH

STARAMY SIĘ BYĆ TAK TYLKO SZCZERZY I UCZCIWI, JAK TYLKO JESTESMY W STANIE, CO POTWIERDZA NASZĄ GOTOWOŚĆ DO GODNEGO I PEŁNEGO WZAJEMNEGO SZACUNKU KONTAKTU. ODWOŁUJEMY SIĘ DO INNYCH , ALE POTRAFIMY TEŻ ZADBAĆ O SIEBIE W SYTUACJI, GDY KTOŚ NIE WYRAŻA GOTOWOŚCI DO WSPÓŁDZIAŁANIA.

Przemoc ………. PRZEMOC W RODZINIE TO ZAMIERZONE I WYKORZYSTUJĄCE PRZEWAGĘ SIŁ DZIAŁANIE PRZECIW CZŁONKOWI RODZINY, NARUSZAJĄCE PRAWA I DOBRA OSOBISTE, POWODUJĄCE CIERPIENIE I SZKODY.

Dziękuję za uwagę! Centrum Rozwoju ORTUS Elżbieta Roszczak Kontakt: tel. 693 570 205 e-mail: roszczakan@wp.pl