Social media marketing część 2 CELE, ODBIORCY, ANALIZA DZIAŁAŃ KINGA łUKASZEWSKA
wstęp W części 2 dowiesz się, w jaki sposób wyznaczyć cele swojej strategii. Jak dobrać grupę docelową, z którą będziesz się komunikować za pomocą mediów społecznościowych oraz co musisz wiedzieć o swoim odbiorcy. Podjęta zostanie również kwestia analizy SPIS ZAGADNIEŃ Trafiaj do celu Kim jest Twój odbiorca? Analiza
CEL WIZERUNKOWY budowanie wizerunku - odpowiednią identyfikację marki w świadomości odbiorcy Ujmując prościej – to jak chcesz być widzianym w oczach odbiorców Cel wizerunkowy nie jest przeliczalny bezpośrednio na wyniki sprzedaży
Przykłady celów wizerunkowych budowa lub zmiana wizerunku marki umocnienie obecnego wizerunku rozszerzenie wizerunku o nowy kontekst zwiększenie rozpoznawalności budowa trwałych relacji z klientem
CEL SPRZEDAŻOWY kierowanie ruchu do sklepu internetowego zwiększenie liczby klientów lub uczestników wydarzenia uzyskanie konkretnych wyników sprzedaży obsługa zapytań potencjalnych klientów
CEL OPERACYJNY to konkretny wynik, który przybliża do osiągnięcia założonego celu sprzedażowego lub wizerunkowego Przykłady celów operacyjnych: dotarcie z przekazem do min. 100 tys. odbiorców zaangażowanie w dyskusję 100 osób z grupy docelowej
PODRÓŻ KONSUMENTA Budowanie świadomości Zainteresowanie Rozważanie Zakup Lojalność
Jaki powinien być cel jednoznaczny - określony na tyle precyzyjnie, by nie pozostawiał wątpliwości i nie pozwalał na różne sposoby interpretacji. • mierzalny – pozwalający na łatwe oszacowanie, a w efekcie umożliwiający sprawdzenie, czy strategia przynosi zamierzone efekty. • określony w czasie – wyznaczenie terminu osiągnięcia celu (tzw. deadline)
przykład 1 - poprawnego definiowania celów zawiera określony czas, jest precyzyjny i pozwala na zmierzenie efektywności działań „Działania w naszej strategii kładziemy nacisk na dwa kluczowe cele. Chcemy zmienić wizerunek naszej marki, tak aby była postrzegana jako bardziej dostępna, przyjazna i tańsza, co w przeciągu najbliższego kwartału przełoży się na dwukrotny wzrost liczby zakupów dokonanych on- line”.
PRZYKŁAD 2 W drugim przypadku, klient nie wyraził swych oczekiwań w sposób klarowny. Takie założenia mogą być zostać zinterpretowane na wiele sposobów i nie przełożyć się na wymierne efekty „Nasza firma niebawem wejdzie na rynek z zupełnie nową linią produktów. Do tego czasu chcemy zwiększyć popularność marki w mediach społecznościowych i zyskać nowych fanów, zaangażowanych w dyskusję na temat pojawiających się naszym sklepie nowości”.
KIM JEST TWÓJ ODBIORCA? Nie da się spełnić oczekiwań wszystkich. Skoncentruj się więc na tych, których potrzeby można zaspokoić. Grupa docelowa czyli tzw. target – to wszyscy odbiorcy, do których kierowany jest dany produkt, usługa oraz przekaz w kampanii reklamowej. Jej określenie jest niezwykle ważne również w przypadku tworzenia strategii social media Poza ustalonym celem, to właśnie wybór grupy docelowej będzie mieć szczególny wpływ na charakter prowadzonych działań Przykładowo, jeżeli w Twojej grupie docelowej znajdą się jedynie osoby powyżej 45. roku życia, raczej nie podejmiesz próby komunikacji z nimi za pomocą reklamy na Snapchacie, gdyż z tego kanału korzysta głównie młodzież w wieku szkolnym
Grupa docelowa - definiowanie przedział wiekowy miejsce zamieszkania płeć wykształcenie stan cywilny, liczba dzieci dochody status społeczny W przypadku działań social media, kluczowe jest również pytanie o to, z jakiego urządzenia korzysta Twój odbiorca. To czy najczęściej używa on komputera (tzw. desktop), smartfona (tzw. mobile) czy tableta, może mieć wpływ na rodzaj publikowanych treści (contentu) lub np. na format zakupionej reklamy. Wg najnowszych badań, stale rośnie liczba użytkowników smartfonów.
Poznać się bliżej Marketingowa przewaga mediów społecznościowych nad tradycyjnymi: niższe koszty reklamy ułatwione możliwości publikacji treści dostęp do szczegółowych danych o odbiorcach i klientach Social media to niezastąpione dotąd źródło wiedzy nt. zachowań, nawyków, zainteresowań, stylu życia, a nawet wyznawanych wartości Twoich odbiorców, czyli tzw. aspektów psychograficznych Przykładem tak wyodrębnionej grupy docelowej mogą być miłośnicy przyrody, osoby uprawiające jogging lub młodzi patrioci.
persona Narzędziem przodującym w tak precyzyjnym targetowaniu jest dziś Facebook. Zaletą szczegółowego zdefiniowania grupy docelowej jest większa skuteczność wysyłanego komunikatu Jedną z częstszych i najskuteczniejszych metod na lepsze zrozumienie grupy docelowej w social media marketingu jest tworzenie tzw. persony. Poprzez personalizację czyli wizualizację konkretnej osoby z imieniem i nazwiskiem, tworzona jest postać o precyzyjnie określonych zwyczajach, cechach charakteru, sytuacji życiowej, wartościach itd. Tak „stworzona” osoba pomaga w dotarciu, co pozwala zrozumieć najważniejsze potrzeby odbiorcy.
Dobrą praktyką jest znalezienie w social media profilu autentycznej osoby, posiadającej konto w danym serwisie społecznościowym. Po dokładnej analizie jej social mediowych zachowań: jakiego rodzaju wpisy komentuje, co udostępnia, co lubi, czym się interesuje, jakich ma znajomych itd.), możesz otrzymać gotową odpowiedź na to, kim jest Twój odbiorca
ODBIORCA Kim jest? Co robi w życiu? Czym się kieruje? Jak wygląda jego typowy dzień? Jak często i gdzie korzysta z internetu? Jakie jego problemy możesz rozwiązać? Jakie są jego intelektualne potrzeby? Jakim budżetem czasu dysponuje? (tempo życia) Jakie jest jego podejście do mody/zdrowia/sportu itd.? Czy utożsamia się z jakąś zbiorowością? Podczas analizy grupy docelowej jednym z przydatnych narzędzi jest Facebook Audience Insights, na którym możesz sprawdzić aktywność wybranej grupy docelowej.
ANALIZA SWOT Nie można rozpoczynać działań w social mediach bez szczegółowej analizy wewnętrznych i zewnętrznych czynników, wpływających na markę lub produkt Analiza to kolejny, niezmiernie ważny element strategii W tym wypadku warto skorzystać z klasycznej metody stosowanej w marketingu – analizy SWOT określającej mocne i słabe strony, jak i szanse oraz zagrożenia dla marki lub produktu
Ustalając strategię social media, należy podjąć analizę następujących czynników: Dyskusja on-line Konkurencja Dotychczasowe działania Wizerunek marki Trendy rynkowe
DYSKUSJA ON-LINE Czy Twój produkt/marka istnieje w świadomości internautów? Być może już o niej mówią? Warto sprawdzić co. Możesz monitorować media za pomocą takich narzędzi jak Sentione, Brand24 lub Sotrender. Możesz również spróbować sprawdzić to na własną rękę
KONKURENCJA Ten case zdaje się być podstawowy, jednak często omijany! To ważne jak działa Twoja konkurencja. Być może stosuje metody, które dobrze się sprawdzają? Zastanów się również, co może Cię od niej odróżnić
DOTYCHCZASOWE DZIAŁANIA Warto spojrzeć na siebie z dystansu. Jak do tej pory przebiegały Twoje działania, być może pewne działania zostały pominięte. Jeśli debiutujesz, zastanów się dlaczego dopiero teraz?! Pewne zaległości trzeba będzie nadrobić
WIZERUNEK MARKI Czy Twój wizerunek pasuje do Ciebie? Być może Twoje działania mają dotyczyć drogiego produktu, który dopiero będziesz wprowadzać, tymczasem Twoja firma nie jest odbierana jako ekskluzywna? Ustal jak chcesz być widziany i czy na pewno tak właśnie jesteś odbierany
TRENDY RYNKOWE To jak rozglądanie się w koło. Aplikacje na Facebooka już dawno stały się niemodne, Twitter już jakiś czas temu wprowadził reklamy, hitem sezonu 2016 okazały się animowane gify, a ogólną tendencję wzrostową notują urządzenia mobilne. To przykład trendów, które mogą mieć niebagatelny wpływ na skuteczność Twoich działań w sieci
Odpowiedz na pytania Jakie są rodzaje celów? Jakie cechy powinien mieć cel strategii social media? Co to jest grupa docelowa? Co warto wiedzieć o grupie docelowej? Do czego służy analiza SWOT? Jakie aspekty warto analizować w strategii social media?