Ministerstwo Finansów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

Finanse przedsiębiorstwa (3)
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Restrukturyzacja zobowiązań
Deficyt budżetowy a dług publiczny
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2015
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Dług publiczny (pojęcie, przyczyny, rodzaje)
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
Dług publiczny Skarbu Państwa i deficyt budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2016 Wielkości rzeczywiste Załącznik do protokołu Nr XX/16 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 28 września 2016.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Finansów INDYWIDUALNY WSKAŹNIK SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych Warszawa, 2017

INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ OBECNY WZÓR INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ ORAZ WYŁĄCZENIA Wyłączenia ze wskaźnika: I. Zobowiązania na realizację projektów UE: 1) spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek wraz z odsetkami; 2) wykup papierów wartościowych wraz z odsetkami i dyskontem; 3) potencjalne wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym w terminie do 90 dni po upływie realizacji projektu i otrzymaniu refundacji; 4) odsetki i dyskonto od zobowiązań zaciągniętych na wkład krajowy; 5) spłaty rat kapitałowych z odsetkami i dyskontem od zobowiązań na wkład krajowy zaciągniętych na realizację projektu finansowanego w co najmniej 60% środkami UE. II. Zobowiązania związków JST, na które JST udzieliła poręczeń i gwarancji III. Obligacje wyemitowane przed 1 stycznia 2010 r., nominowane w walutach obcych na zagranicznych rynkach kapitałowych IV. Zobowiązania zaciągnięte na spłatę przejętych zobowiązań sp zoz-u, przekształcanego na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej, oraz poniesione wydatki bieżące w tym zakresie (wyłączenia czasowe) V. Obligacje przychodowe

CELE WPROWADZENIA WSKAŹNIKA zabezpiecza przed nadmierną kumulacją płatności z tytułu obsługi zadłużenia w stosunku do zdolności ekonomicznych JST zapobiega nadmiernemu poziomowi zadłużenia, bowiem limit uzależniony jest od indywidualnej sytuacji ekonomicznej

PREZENTOWANE DANE W ZAKRESIE ZOBOWIĄZAŃ OPARTO NA: Sprawozdaniach z wykonania budżetów JST za lata 2014-2016 Wieloletnich prognozach finansowych JST na lata 2017-2020

ZOBOWIĄZANIA JST WEDŁUG TYTUŁÓW DŁUŻNYCH Wyszczególnienie 2014 2015 2016 (3:2) (4:3) tys. zł %% 1 2 3 4 5 6 Zobowiązania JST według tytułów dłużnych, w tym: 72 109 871 71 634 680 69 019 934 99,3 96,3 papiery wartościowe 4 267 830 4 157 881 4 272 684 97,4 102,8 kredyty i pożyczki 67 628 939 67 328 762 64 653 237 99,6 96,0 wymagalne zobowiązania 213 102 148 037 94 013 69,5 63,5 w tym z tytułu: dostaw towarów i usług 117 929 77 167 56 938 65,4 73,8

ZADŁUŻENIE WG TYPÓW JST Jednostki samorządu terytorialnego ogółem prognozują spadek poziomu zadłużenia w latach 2018-2020.

udział zobowiązań na projekty unijne w zobowiązaniach ogółem KREDYTY I POŻYCZKI NA REALIZACJĘ PROGRAMÓW I PROJEKTÓW Z UDZIAŁEM ŚRODKÓW UNIJNYCH Wyszczególnienie 2014 2015 2016 (3:2) (4:3) tys. zł %% 1 2 3 4 5 6 Zobowiązania ogółem JST 72 109 871 71 634 680   69 019 933 99,3 96,3 Zobowiązania JST z tytułu kredytów i pożyczek na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków unijnych, z tego: 9 222 839 6 842 936 4 227 231 74,2 61,8 GMINY 2 327 675 1 797 507 1 326 496 77,2 73,8 POWIATY 177 620 177 711 158 152 100,1 89,0 MIASTA NA PRAWACH POWIATU 5 999 109 4 250 558 2 100 587 70,9 49,4 WOJEWÓDZTWA 718 437 617 160 641 995 85,9 104,0 udział zobowiązań na projekty unijne w zobowiązaniach ogółem 12,8% 9,6% 6,1% W latach 2014-2016 wystąpił spadek zadłużenia JST z tytułu kredytów i pożyczek na realizację programów i projektów z udziałem środków unijnych. Również zmniejszył się udział zobowiązań na programy i projekty unijne w zobowiązaniach ogółem o 6,7 pkt proc.

ZADŁUŻENIE JST W PRZEDZIAŁACH Liczba jednostek samorządu terytorialnego według poziomu zadłużenia (bez zobowiązań na realizację programów i projektów z udziałem środków unijnych) do wykonanych dochodów tych jednostek: ROK Zadłużonych Poniżej 10% 10%-20% 20%-30% 30%-40% 40%-50% 50%-60% Powyżej 60% 2014 2 701 374 585 609 552 376 137 68 2015 2 707 455 578 668 508 306 113 79 2016 2 678 565 759 654 409 182 61 48 Udział przedziału w liczbie zadłużonych JST w 2016 r. 21,1% 28,3% 24,4% 15,3% 6,8% 2,3% 1,8% Zadłużenie poniżej 40% wykonanych dochodów wystąpiło w 89,1% zadłużonych jednostek.

SPEŁNIENIE RELACJI Z ART SPEŁNIENIE RELACJI Z ART. 243 WG UCHWAŁ W SPRAWIE WPF NA LATA 2017 – 2020* Liczba JST, które nie będą spełniać relacji z art. 243 ufp  Wyszczególnienie 2017 2018 2019 2020 GMINY 24 15 11 10 MIASTA NA PRAWACH POWIATU 1 POWIATY 7 6 4 WOJEWÓDZTWA J S T 32 21 14 *wg WPF JST przekazanych do Ministerstwa Finansów w terminie do 5 sierpnia 2017 r.

PRZESTRZEŃ DO DODATKOWEGO ZADŁUŻENIA SIĘ SAMORZĄDÓW Kwoty, o jakie mogą wzrosnąć spłaty rat i odsetek (w mln zł), przy zachowaniu relacji wynikającej z art. 243 Wyszczególnienie 2017 2018 2019 2020 GMINY 8 186 6 527 5 687 5 161 POWIATY 4 221 3 384 2 349 2 221 MIASTA NA PRAWACH POWIATU 1 267 1 001 886 775 WOJEWÓDZTWA 1 203 1 114 824 635 RAZEM 14 877 12 027 9 745 8 792

NADWYŻKA BIEŻĄCA WG KATEGORII JST Jednostki samorządu terytorialnego w latach 2017-2020 prognozują wzrost nadwyżki bieżącej. Największy wzrost prognozowany jest w miastach na prawach powiatu.

NADWYŻKA BIEŻĄCA, WYDATKI MAJĄTKOWE I ZADŁUŻENIE JST Wg WPF w latach 2018-2020 JST planują wzrost nadwyżki bieżącej, natomiast zmniejszenie wydatków majątkowych.

POTENCJALNE ŚRODKI, KTÓRE JST MOGĄ PRZEZNACZYĆ NA INWESTYCJE I (LUB) SPŁATĘ DŁUGU

OCENA FUNKCJONOWANIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ (1/2) (na podstawie wniosków MF, NIK, RIO i JST) Ograniczona możliwość restrukturyzacji długu JST i wcześniejszej spłaty długu, także w sytuacji posiadania własnych środków finansowych Zagrożenie wystąpienia nadmiernego zadłużenia JST i kumulacji jego spłaty obecnie niektóre zobowiązania (m.in. niestandardowe instrumenty finansowania) nie są uwzględniane w indywidualnym limicie spłaty zadłużenia limitem spłaty zadłużenia nie są objęte wszystkie wydatki na obsługę długu (m.in. pomijane są prowizje i opłaty związane z udzielanymi kredytami)

OCENA FUNKCJONOWANIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ (2/2) (na podstawie wniosków MF, NIK, RIO i JST) Nieprecyzyjna konstrukcja wskaźnika spłaty zadłużenia JST oparcie na planowanej sprzedaży majątku, co zachęca niektóre JST do celowego podwyższania planowanych dochodów z tego tytułu limitowanie spłaty i obsługi długu poziomem nadwyżki bieżącej w kalkulacji, której już uwzględnia się koszty obsługi długu (pomniejszają wysokość nadwyżki) zmienność wskaźnika w sytuacji incydentalnego wpływu dochodów majątkowych, dochodów bieżących związanych z pozyskaniem dofinansowania unijnego 3-letni okres, z którego liczona jest średnia arytmetyczna po prawej stronie relacji, nieobejmujący pełnego cyklu koniunkturalnego po zakończeniu roku budżetowego, do wyliczenia relacji z art. 243 brane są wielkości planowane, a nie wykonane.

KIERUNKI ZMIAN W ZAKRESIE WSKAŹNIKA SPŁATY ZADŁUŻENIA

I. RESTRUKTURYZACJA DŁUGU JST I WCZEŚNIEJSZA SPŁATA DŁUGU wyłączenie z limitu spłaty długu - wcześniejszej spłaty środkami nowego długu o niższych kosztach obsługi DŁUG ISTNIEJĄCY o wyższych kosztach obsługi NOWY DŁUG o niższych kosztach obsługi

Wcześniejsza spłata długu środkami własnymi o charakterze bezzwrotnym ŚRODKI WŁASNE (m.in. nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych, środki z prywatyzacji, ze spłaty udzielonych pożyczek) POKRYCIE DEFICYTU BUDŻETU MOŻLIWOŚĆ WCZEŚNIEJSZEJ SPŁATY DŁUGU POZA LIMITEM SPŁATY

II. WZMOCNIENIE MECHANIZMÓW PRAWNYCH SŁUŻĄCYCH ZWIĘKSZENIU BEZPIECZEŃSTWA FINANSOWEGO JST 1. Uwzględnienie, przy wyliczaniu wskaźnika spłaty zadłużenia, tych zobowiązań, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu (m.in. niestandardowe instrumenty finansowe) 2. Objęcie limitem zadłużenia wszystkich wydatków na obsługę długu, a nie tylko odsetek od kredytów i pożyczek

III. DOPRECYZOWANIE MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA JST (1/4) 1. Wyeliminowanie dochodów ze sprzedaży majątku z limitu spłaty. Dochody ze sprzedaży majątku jako potencjalne źródło finansowania wcześniejszej spłaty długu, nieobjętej limitem 2. Wyeliminowanie wydatków na obsługę długu z prawej strony relacji 3. Oparcie wyliczeń wskaźnika spłaty zadłużenia zawsze na najbardziej aktualnych danych (z wykonania budżetu)

DOPRECYZOWANIE MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA JST (2/4) 4. Wprowadzenie w mianownikach wskaźnika spłaty zadłużenia dochodów bieżących, pomniejszonych środki UE o charakterze bieżącym, w miejsce dochodów ogółem 5. Nieuwzględnianie kwot dochodów UE i wydatków UE o charakterze bieżącym przy wyliczeniu limitu spłaty zadłużenia (licznik prawej strony)

DOPRECYZOWANIE MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA JST (3/4) 6. Wydłużenie okresu, z którego obliczana jest średnia nadwyżka operacyjna z 3 do 7 lat

DOPRECYZOWANIE MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA JST (4/4) 7. zastąpienie średniej arytmetycznej – średnią ważoną (wartości wag rosną wraz ze zbliżaniem się do bieżącego roku budżetowego)

STOPNIOWE WPROWADZANIE POSZCZEGÓLNYCH ROZWIĄZAŃ  ODPOWIEDNIE VACATIO LEGIS UMOŻLIWIAJĄCE JST DOSTOSOWANIE SIĘ

Dziękuję za uwagę