Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Advertisements

Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Katedra Fizjologii i Biochemii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
o Badanie jest częścią projektu Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Edukacyjna Wartość Dodana
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Hipotezy statystyczne
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
Tematyka prac magisterskich
prof. nadzw. dr hab. Marcin Krawczyński
w praktyce pedagogicznej
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Testy statystycznej istotności
Spotkanie WOK; CO-I Warszawa r.
Losy zawodowe absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie (wybrane wyniki ankietyzacji) Paweł Tomaszewski Zespół ds. Analiz.
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli Rok ukończenia szkoły 2014.
1 Umiejętności informatyczne w przygotowaniu zawodowym przyszłych nauczycieli Krystyna Buchta Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie ZWWF w Białej.
BIURO KARIER UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO Badanie Losów Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Ankieta Oceny Zajęć 2014/2015. Na zakończenie każdego z semestrów w roku akademickim 2014/2015 tj. w terminie 2 lutego marca 2015 oraz 8 czerwca.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Łukasz MULDNER-NIECKOWSKI, Agnieszka ZAGÓRSKA, Maria MANIA, Piotr SZMYD, Jarosław SIKORA.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
KONDYCJA PSYCHOFIZYCZNA BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW ZAŁOŻENIA PROJEKTU.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego
dr hab. Rajmund Tomik prof. AWF
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Katedra Fizjologii i Biochemii
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Wychowania Fizycznego Uniwersytet Rzeszowski
Test t-studenta dla pojedynczej próby
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Badania losów absolwentów
Zapis prezentacji:

Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego Stalowa Wola 2007

Cel główny badań Celem głównym badań była ocena zmian postaw studentów wobec zdrowia w toku trzyletnich studiów uniwersyteckich.

Metody, techniki i narzędzia badawcze 1. Metoda sondażu diagnostycznego 1. 1. Technika skali i ankiety (ankieta audytoryjna) 1.1.1. Narzędzia badawcze: 1) skala postaw „PRO-ZET” 2) kwestionariusz ankiety pt. „Zdrowie-sport-aktywność ruchowa”

Metody, techniki i narzędzia badawcze 2. Metody i techniki statystyczne 2.1. Test niezależności Chi-kwadrat 2.2. Jednoczynnikową analizę wariancji (ANOVA) Analizę zebranych wyników przeprowadzono przy pomocy oprogramowania statystycznego SPSS v.11.5 dla Windows Przyjęto poziom istotności α = 0,05

Materiał i organizacja badań W badaniach zastosowano celowy dobór próby. Materiał empiryczny wykorzystany w badaniach zebrano w ramach badań statutowych Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Badano młodzież studiującą w Uniwersytecie Rzeszowskim na kierunku wychowania fizycznego na studiach stacjonarnych I stopnia. Badania empiryczne przeprowadzono w dwóch etapach. Pierwszy w roku akademickim 2004/2005 a drugi w roku akademickim 2006/2007.

Materiał i organizacja badań Każdy etap badań realizowany był na początku roku akademickiego i obejmował badania sondażowe tej samej populacji studentów na I i III roku ich studiów uniwersyteckich. W pierwszym etapie badań przebadano 164 studentów przyjętych na I rok studiów. W drugim etapie badań tj. na III roku studiów w wyniku sesji egzaminacyjnych, liczebność badanych uległa zmniejszeniu i do analizy statystycznej zakwalifikowano 118 osób.

Charakterystyka badanej zbiorowości 30,5% 50% Mężczyźni Kobiety Ryc. 1. Badani wg płci

Charakterystyka badanej zbiorowości 80,0% 70,3% 70,0% 60,0% 50,0% 40,0% 30,0% 21,2% 20,0% 8,5% 10,0% 0,0% Liceum ogólnokształcące Technikum Liceum zawodowe Ryc. 2. Typ ukończonej szkoły średniej

Charakterystyka badanej zbiorowości 40,0% 32,2% 33,9% 35,0% 26,3% 30,0% 25,0% 20,0% 15,0% 10,0% 5,0% 7,6% 0,0% Wieś Miasto do 50 tys. Miasto powyżej 50 Miasto powyżej mieszkańców tys. do 100 tys. 100 tys. mieszkańców mieszkańców Ryc. 3. Badani wg miejsca stałego zamieszkania

Charakterystyka badanej zbiorowości 40,0% 36,4% 35,0% 28,0% 30,0% 24,6% 25,0% 20,0% 15,0% 11,0% 10,0% 5,0% 0,0% Poniżej średniego Średnie (N=43) Powyżej średniego Wyższe (N=13) (N=33) (N=29) Ryc. 4. Poziom wykształcenia obojga rodziców

Wyniki badań 147 146,5 160 140 120 100 80 54,9 54 42,1 43 50 49,5 60 40 20 Poznawczy Emocjonalny Behawioralny Wskaźnik ogólny I rok III rok Ryc. 5. Porównanie średnich wartości wskaźników ogólnych postaw kobiet wobec zdrowia i ich formalnych komponentów (dane w pkt.)

Wyniki badań 160 147,1 147 140 120 100 80 55,1 54,5 41,7 42,5 50,3 50 60 40 20 Poznawczy Emocjonalny Behawioralny Wskaźnik ogólny I rok III rok Ryc. 6. Porównanie średnich wartości wskaźników ogólnych postaw mężczyzn wobec zdrowia i ich formalnych komponentów (dane w pkt.)

Wyniki badań 30 27,2 27,4 25 21,6 21,6 21,2 20,1 19,8 19,4 20 15,2 15,4 13,9 13,6 15 11,3 10,9 10,3 10 10 7,2 6,7 5 Zdrowie jako Edukacja Działania na Zdrowy styl Kształtowanie Odżywianie Nałogi i używki Aktywność Kontrola wartość zdrowotna rzecz zdrowia życia środowiska ruchowa zdrowia, leczenie I rok III rok Ryc. 7. Porównanie średnich wartości składników treściowych postaw kobiet wobec zdrowia I i III roku studiów (dane w pkt.)

Wyniki badań 30 27,8 26,9 25 21,2 21,6 21 20,8 19,8 20 20 15,2 15,4 15 14 13,4 11,1 10,4 10,9 10,1 10 7,6 6,8 5 Zdrowie jako Edukacja Działania na Zdrowy styl Kształtowanie Odżywianie Nałogi i używki Aktywność Kontrola wartość zdrowotna rzecz zdrowia życia środowiska ruchowa zdrowia, leczenie I rok III rok Ryc. 8. Porównanie średnich wartości składników treściowych postaw mężczyzn wobec zdrowia I i III roku studiów (dane w pkt.)

Ryc. 9. Deklarowana postawa studentów wobec dbałości o zdrowie Wyniki badań 100 92,3 93 90 80 70 60 50 40 30 20 10 4,6 3,2 3 3,8 Pozytywna Obojętna Zmienna I rok III rok Ryc. 9. Deklarowana postawa studentów wobec dbałości o zdrowie

Ryc. 10. Styl życia studentów w ich autoocenie Wyniki badań 80,0% 71,2% 70,0% 61,9% 60,0% 50,0% 35,6% 40,0% 30,0% 21,2% 20,0% 10,0% 0,0% I rok III rok Prowadzę zdrowy styl życia Prowadzę raczej zdrowy styl życia Ryc. 10. Styl życia studentów w ich autoocenie

Wybrane wnioski 1. Negatywne postawy studentów I i III roku studiów wobec zdrowia opisane na podstawie skali postaw „PRO-ZET” można tłumaczyć tym, iż edukacja zdrowotna na uczelni, niestety, nie daje oczekiwanych rezultatów, gdyż dla tej części społeczeństwa perspektywa wystąpienia zaburzeń zdrowotnych w przyszłości nie stanowi wystarczającego argumentu do zmiany postaw.

Wybrane wnioski 2. Negatywne postawy studentów wobec zdrowia przejawiające się w ich opiniach na temat zachowania się w konkretnych sytuacjach życiowych związanych z problemami zdrowia są sprzeczne z ich pozytywnymi opiniami na temat dbałości o zdrowie oraz ich pozytywnym stosunkiem emocjonalnym do zdrowia. Fakt ten potwierdza zjawisko powszechnie obserwowane w społeczeństwie, że opinie jednostki nie zawsze są zgodne z jej zachowaniami.

Wybrane wnioski 3. Studenci wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego, w świetle innych wyników badań tego zagadnienia w Polsce, uzyskali zdecydowanie niższe wartości zarówno w zakresie wskaźnika ogólnego postawy wobec zdrowia jak i jej formalnych komponentów. Na podstawie wyników badań można wnioskować, że skuteczność oddziaływania edukacji zdrowotnej, zarówno w szkole średniej jak i wyższej, na kształtowanie właściwych postaw wobec zdrowia i zdrowego stylu życia badanych jest znikoma. Fakt ów może potwierdzać tezę, iż edukacja zdrowotna w uczelni nie była w stanie zmienić negatywnych postaw studentów wobec zdrowia.

Dziękuję za uwagę

Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego Zakład Teorii Turystyki i Rekreacji Stalowa Wola 2007