Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
odzyskania niepodległości Polski
Advertisements

prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
STUDIA WSCHODNIE.
MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Konstruktywizm.
Racjonalizm.
Teoria krytyczna.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Szanse i zagrożenia europejskiej polityki społecznej (EPS)
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Przygotował Witold Przychoda
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
Samorząd terytorialny
Zarządzanie strategiczne
Warszawa, 11 luty 2013 PTE Julian Auleytner
Konflikty jako procesy społeczne
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Polityka między narodami Walka o potęgę i pokój
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Migracja.
Międzynarodowe stosunki gospodarcze Prof. dr hab. Jolanta Zieziula
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
DZIECI ŻOŁNIERZE.
Czym jest dla nas tolerancja?
Rozwiązywanie konfliktów
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
o potencjalnym konflikcie zbrojnym.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
PRAWO SZARIATU.
Demokracja.
Grupy interesu a kapitał społeczny
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Życie społeczne jednostki
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Europa jest gdzie indziej…. Spis treści: ► Mapa Europy Mapa Europy Mapa Europy ► Czym jest dla mnie Europa? Czym jest dla mnie Europa? Czym jest dla mnie.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
KONTAKTY I STOSUNKI STANÓW ZJEDNOCZONYCH Z EUROPĄ W XIX WIEKU.
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Jak należy się zachować w przypadku katastrofy jądrowej?
Naród, etniczność, rasa.
Kultura współczesnego świata
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Zapis prezentacji:

Wpływ religii i kultury na rozwój współczesnych państw http://www.worldometers.info/ https://www.youtube.com/watch?v=V7k-itDMOBM https://www.youtube.com/watch?v=IoCVrkcaH6Q ĆWICZENIA iI

POJĘCIE KULTURY KULTURA to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną i duchową.

RÓŻNICE KULTUROWE przyczyny negatywnych oddziaływań stosunków kulturalnych na współżycie międzynarodowe  dysproporcje potencjałów cywilizacyjnych państw: skutki kolonializmu i neokolonializmu, dominacji politycznej, ekonomicznej i kulturalnej mocarstw europejskich (od XIX w.) a po zakończeniu II WŚ Stanów Zjednoczonych, aktywność międzynarodowa ZSRR (w niektórych krajach), polityka izolacji od wpływów kultury Zachodu (rządy byłych krajów komunistycznych oraz ortodoksyjne państwa islamskie).

RÓŻNICE KULTUROWE światowy ład kulturalny nosi znamiona długotrwałej supremacji europejskiej + dynamicznego rozprzestrzeniania się kultury amerykańskiej + podziałów cywilizacyjnych, politycznych, ideologicznych i religijnych  skutek: słabość kultur narodowych krajów Trzeciego Świata - mała odporność na presję obcych wartości - żaden z tych krajów nie jest mocarstwem kulturalnym, nie tworzy wzorów akceptowalnych globalnie - stan ten ma charakter stały! próby zmian są nieefektywne!  przyczyna: słabość czynników kulturotwórczych m.in. analfabetyzm

MOCARSTWA KULTURALNE „mocarstwa kulturalne”  prowadzą aktywną działalność na rzecz rozszerzania swoich wpływów w tej płaszczyźnie  podstawowe narzędzie: dyplomacja kulturalna w ramach polityki zagranicznej USA, Francja, Wielka Brytania, Niemcy Francja – Alliance Française Stany Zjednoczone – imperializm kulturowy  reakcja: chęć naśladownictwa i odrzucenie własnych wartości ALBO opór i wytwarzanie alternatywnych produktów

KREOLIZACJA – mieszanie się lokalnych i obcych elementów

DYFUZJA KULTUROWA – prowadzi do wzrostu podobieństwa między kulturami

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – TEZY: przekonanie, iż współcześnie ludzkość egzystuje w ramach odrębnych cywilizacji - pomiędzy cywilizacjami panują wrogie stosunki! CYWILIZACJA: najszersza kategoria obejmująca wspólnotę kulturową, z którą ludzie się identyfikują - obejmuje ona wspólny język, historię, obyczaje i religię

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – KRĘGI KULTUROWE: Teza o 8 – 9 kręgach kulturowych: zachodni, buddyjski, islamski, chiński, japoński, hinduistyczny, słowiańsko – prawosławny, latynoski, afrykański (ewentualnie)

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – TEZY: 2. stracił na znaczeniu podział na pierwszy, drugi i trzeci świat 3. gospodarka i ideologie polityczne przestały być źródłem międzynarodowych konfliktów źródłem konfliktów stają się różnice kulturowe powstające głównie z podziałów religijnych a współczesny świat staje się sceną walki pomiędzy głównymi cywilizacjami

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA „Jestem stanowczo przekonany, że w przyszłej polityce światowej nie będą decydować konkurujące ideologie czy bloki gospodarcze – lecz zderzenie wrogich sobie kultur. Jeżeli miałaby nastąpić nowa wojna światowa byłaby to wojna między odmiennymi cywilizacjami, przyszłe pola bitewne przebiegają wzdłuż frontów kulturowych”. S. Huntington

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – FORMY: Huntington zwraca uwagę , że ludzie Zachodu „upewniali siebie samych, a irytowali innych podkreślaniem tezy, że kultura Zachodu, jest i powinna być kulturą całego świata”. To podejście występuje w 2 formach: cały świat ogarnia zachodnia - amerykańska - kultura masowa, której przejawem są: amerykańska kuchnia styl ubierania muzyka pop i kino artykuły konsumpcyjne i coca-kolonizacja

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA – FORMY: Takie podejście występuje w 2 formach: c pojęcie nowoczesności - związane z modernizacją występującą w innych cywilizacjach, której treścią jest westernizacja, eliminująca tradycyjne wartości, instytucje, obyczaje i zastępowanie ich tym, co dominuje na Zachodzie.

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA „W myśl obu tych tez świat, jaki się wyłania, jest jednorodny i zachodni w sposób uniwersalny – obie, choć w różnym stopniu, są błędne, aroganckie, fałszywe i niebezpieczne”. „Import z zagranicy jest piękny, gdy dotyczy błyszczących, nowoczesnych przedmiotów. Ale trwałe instytucje społeczne i polityczne przywleczone nie wiadomo skąd mogą być niebezpieczne – zapytajcie o to szacha Iranu. Islam to dla nas nie tylko religia, ale także sposób życia. My, Saudyjczycy, chcemy unowocześnić swój kraj, ale niekoniecznie przerobić go na modłę zachodnią”. saudyjski książę Bandar bin Sultan

KONCEPCJA SAMUELA HUNTINGTONA Efekt: konflikty między cywilizacjami będą bardziej krwawe, po obu stronach będzie znaczna ilość ofiar, a ponieważ każda ze stron posiada broń nuklearną skutki ewentualnego konfliktu mogę być tragiczne. Każda z cywilizacji będzie walczyć o przetrwanie i dlatego będzie to walka ‚na śmierć i życie’.

KOMUNIKOWANIE MIĘDZYNARODOWE  proces komunikowania międzynarodowego powstaje w wyniku przepływu informacji - informacja jako narzędzie! - prowadzi to do  zjawiska wędrówek idei  zmusza władze państw do konfrontacji z nowymi systemami wartości = PRÓBY OBRONY

POJĘCIE RELIGII RELIGIA to złożony zespół zjawisk takich jak: pewne sposoby zachowania (obrzędy), język religijny, pewne typowe postawy uczuciowe (uczucia religijne), a przede wszystkim zespół pewnych poglądów (credo).

. www.prawaorientu.prawo.uni.wroc.pl

Opracowano w oparciu o materiały własne oraz książkę: Z. Cesarz, E. Stadtmüller, Problemy polityczne współczesnego świata, Wrocław 2002, s. 303-320 i 334-348.