Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Zapisy dotyczące zadań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego możemy znaleźć w następujących aktach prawnych: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017. 59 ze zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. 2017. 60 ze zm.) Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017. 1591) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013. 532 ze zm.) Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017. 1578) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015. 1113 ze zm.) Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013. 199 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U.2001 .nr 61 poz.624 ze zm.) Delegatura w Siedlcach

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017. 59 ze zm.) Art. 1 ust. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: pkt 17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; pkt 18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; pkt 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; pkt 20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego; Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Art. 47. ust. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ pkt 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: /…/ c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. pkt 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 (CKU, CKP, ODiDZ), oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Art. 98. ust. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: pkt 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Art. 109. ust. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: pkt 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. ust. 6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. ust. 7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5 (pomoc psychologiczno- pedagogiczna) Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. 2017. 60 ze zm.) Art. 292. ust. 1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. ust. 2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017. 1591) § 6 ust. 2 pkt 6, 8, 9 (w odniesieniu do szkół); § 6 ust. 3 pkt 4, 5, 6 (w odniesieniu do placówek); § 6 ust. 4 pkt 1, 2, 3 (w odniesieniu do szkół dla dorosłych). Zapisy wskazują na obowiązek realizacji zadań związanych z wyborem kierunku kształcenia, zawodu, planowaniem kariery zawodowej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz wychowanków placówek. Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Z paragrafu tego wynika także, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez działania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, a także w formie: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu ; warsztatów i szkoleń; porad i konsultacji. § 18 W przypadku: szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum, placówek, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy (CKU, CKP) – zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły i placówki w zakresie doradztwa zawodowego. Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach § 20 ust. 2 pkt 2 Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w szkole i placówce prowadzą w szczególności: lit. b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania odpowiednio uczniów lub słuchaczy w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści (w tym doradcy zawodowi). Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach § 26. ust. 1 pkt 1-6 Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów. § 26. ust. 2 . W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania doradcy zawodowego. Delegatura w Siedlcach

Zadania doradcy zawodowego § 25. 1 (Rozp. MEN z 30.04.2013 r. Dz. U. z 2013 r poz. 532) po zmianie z 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U. poz.1643) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej § 26. 1. (Rozp. MEN z 9.08.2017 r. Dz. U. 2017 poz. 1591) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

§ 6 ust.1 Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (… ) określa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017. 1578) § 6 ust.1 Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (… ) określa: pkt 7 zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia (..) także działania z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego i sposób realizacji tych działań. Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013. 199 ze zm.) Dzieci i młodzież znajdą wsparcie w wyborze kierunku kształcenia i planowania kariery zawodowej nie tylko w szkole, ale także w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, (§ 1). pomoc udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: /…/ udzielaniu pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, (§ 8 ust. 1. pkt 2). pomoc udzielana jest w szczególności w formie: /…/ warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno-szkoleniowej, (§ 8 ust. 2. pkt 6-9). Realizowanie przez poradnie zadań polega w szczególności na udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w: /…/ planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego (§ 9 ust. 1. pkt. 1b). Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001 nr 61 poz. 624 z późn.zm.) (W związku z art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia w szkołach dotychczasowego systemu lub ich oddziałach) Szkoły (gimnazja, licea ogólnokształcące, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) powinny opisać swoją koncepcję realizacji zadań z zakresu doradztwa w wewnątrzszkolnym systemie doradztwa Sposób organizacji doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo – szkoły określają w swoich statutach. Delegatura w Siedlcach

Zaprezentowane powyżej zapisy prawa oświatowego wskazują na organizację całego systemu działań z zakresu doradztwa zawodowego z uwzględnieniem ich: ciągłości, spójności, wieloaspektowości. Delegatura w Siedlcach

Preorientacja zawodowa Ciągłość systemu doradztwa zawodowego BS I LO SPl SP P SP T BS II 1-3 kl. 4-6 kl. 7-8 kl. Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa Doradztwo zawodowe

Wewnątrzszkolny system Systemowość i spójność działań z zakresu doradztwa zawodowego Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego „Lekcje” doradztwa zawodowego Zajęcia z zakresu PPP Inne działania wychowawcze i profilaktyczne Lekcje innych przedmiotów

Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w 5-letnim okresie nauczania Zajęcia doradztwa zawodowego Stan obecny Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. 2017. 703) Ramowe plany nauczania dla szkoły podstawowej, w tym specjalnej:  dla szkoły podstawowej  dla oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej obowiązują od roku szkolnego 2017/2018 Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem w 5-letnim okresie nauczania VII VIII Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w roku minimum 20 godzin w 2-letnim cyklu nauczania

Stan obecny Ramowe plany nauczania:  dla branżowej szkoły I stopnia obowiązuje od roku szkolnego 2017/2018  dla liceum ogólnokształcącego  dla technikum obowiązują od roku szkolnego 2019/2020 Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w trzyletnim cyklu nauczania Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w czteroletnim cyklu nauczania Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w pięcioletnim cyklu nauczania

Delegatura w Siedlcach Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017.1575). § 21 ust. 1 w odniesieniu do szkół i placówek wskazanych w § 3 ust.1,§ 4 ust.1 i § 10: – studia II stopnia lub jednolite magisterskie w zakresie doradztwa zawodowego oraz przygotowanie pedagogiczne, studia II stopnia lub jednolite magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego oraz przygotowanie pedagogiczne; § 21 ust. 2 – dla szkół i placówek, o których mowa w § 4 ust. 1: - studia I stopnia w zakresie doradztwa zawodowego oraz przygotowanie pedagogiczne, studia I stopnia na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego oraz przygotowanie pedagogiczne § 21 ust. 3 – dla szkół i placówek, o których mowa w § 15 – 17: – kwalifikacje określone w pkt. 1 i 2 oraz dodatkowo kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub specyfiki placówki Delegatura w Siedlcach

Doradztwo zawodowe w ramach lekcji przedmiotowych Redagowanie CV i listu motywacyjnego Elementy autoprezentacji Język polski Poznanie lokalnego rynku pracy Elementy prawa pracy Wiedza o społeczeństwie Informatyka Geografia Rozpoznanie rynku pracy Prawo pracy Podstawy przedsiębiorczości Wyszukiwanie informacji Wzory pism urzędowych Struktura zatrudnienia w regionie Bezrobocie, migracje zarobkowe Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Realizacja działań z zakresu doradztwa zawodowego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej - organizacja zajęć dodatkowych z zakresu doradztwa zawodowego, - organizacja zajęć dodatkowych np. koło przedsiębiorczości - prowadzenie doraźnych zajęć grupowych i indywidualnych Delegatura w Siedlcach

tematyki godzin wychowawczych Inne działania z zakresu doradztwa zawodowego mogą być podejmowane w ramach: tematyki godzin wychowawczych współpracy z instytucjami zewnętrznymi np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną w ramach warsztatów, indywidualnych konsultacji dla uczniów i wychowanków czy szkole ń dla nauczycieli i wychowawców, programu profilaktyczno-wychowawczego, w tym prelekcje, spotkania zawodoznawcze, wycieczki, Delegatura w Siedlcach

Delegatura w Siedlcach Reasumując: Celem doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów /wychowanków do wyboru zawodu oraz poziomu i kierunku kształcenia. Doradztwo zawodowe to Wewnątrzszkolny System Doradztwa, czyli system podejmowanych przez szkołę/placówkę działań w ramach edukacyjnej, wychowawczej oraz innej statutowej działalności szkoły/placówki. System powinien określać role i zadania nauczycieli, w ramach rocznych ale i wieloletnich planów działań. Nad ich realizacją czuwa koordynator doradztwa zawodowego. Organizacja systemu powinna być zapisana w statucie szkoły. Delegatura w Siedlcach

Dziękuję za uwagę Delegatura w Siedlcach