Prowadzący: Paweł Biały

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Seminarium
Advertisements

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Działania realizowane w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej przyczyniać się będą do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych (Cel.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Stypendium Marii Curie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Biuro Wsparcia Inwestycyjnego
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Podatki Vat.
Zasady przyznania pomocy dla działań: 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, 413 Małe projekty, 311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Poprzez Lokalną Grupę Działania wrzesień 2015 Konsultacje dotyczące budowania Lokalnej Strategii.
Program spotkania: 11:00 – 11:20 Powitanie uczestników. 11:20 – 12:00 Nowe możliwości aplikowania w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Ziemia Biłgorajska”
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Rzeszów, październik
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Wspieranie przedsiębiorczości w działaniu: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w poddziałaniu: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach.
1.
Pomoc de minimis Katarzyna Pamuła. Zasady ogólne Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. Utrzymanie limitu pomocy na dotychczasowym.
PROW REGULACJE PRAWNE 1.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
DZIAŁALNOŚĆ LGD W ZAKRESIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Łobżenica, r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA Szkolenie 26 września 2016 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych     „Zakładania działalności gospodarczej” „Rozwijania działalności gospodarczej”
GRANTY Maj 2017 v.1.
Spotkanie konsultacyjno -informacyjne na terenie LGD „Wspólny Trakt”
Szkolenie dla Wnioskodawców
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
DOKUMENTY STRATEGICZNE
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Podejmowanie działalności
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Szkolenie dla Wnioskodawców
Spotkanie informacyjne dot. dotacji dla biznesu
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
PREMIA na PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze LGD Stowarzyszenie NASZA KRAJNA
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podejmowanie działalności gospodarczej w ramach PROW na lata
Zapis prezentacji:

Prowadzący: Paweł Biały Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje: w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje. Prowadzący: Paweł Biały

PROGRAM SZKOLENIA Data 23.11.2016 r. Godzina 8:00 – 16:00 08.00 - 09.30 • Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje: - Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki? - „Numer Identyfikacyjny” - Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. -Warunki udzielenia wsparcia dotyczące operacji. -Warunki dotyczące wsparcia dotyczące Beneficjenta. -Warunki dotyczące wsparcia dotyczące wymogów w zakresie rejestracji i prowadzenia działalności gospodarczej w okresie wcześniejszym. 09.30 - 09.45 Przerwa na kawę

09.45 - 11.15 Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje – cd. : - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia w okresie trwałości. - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące przedmiotu działalności gospodarczej. Limity dotyczące kwoty pomocy w przeliczeniu na jednego Beneficjenta. Forma i intensywność przyznanej pomocy. Sposób przekazania i rozliczania środków w ramach otrzymanej pomocy. Koszty kwalifikowane – zasady kwalifikowania kosztów. Koszty kwalifikowane – przykładowy katalog kosztów kwalifikowanych.   11.15 - 12.45 • Wymagane dokumenty, potwierdzające spełnienie warunków udzielenia wsparcia. • Zobowiązania Beneficjentów wynikające z dokumentacji aplikacyjnej i umowy o dofinasowanie projektu. 12.45- 13.30 Przerwa obiadowa

13.30 – 15.00 Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat. Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat. 15.00 - 15.15 Przerwa na kawę 15.15 - 16.00 Wskaźniki efektywności ekonomicznej operacji – NPV zamówienia publiczne pomoc publiczna/pomoc de minimis 16.00 Zakończenie szkolenia

PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 poz. 1570)

2) rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: a) podejmowanie działalności gospodarczej, b) tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi, w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności wykonywanej w tym inkubatorze jest przetwarzanie żywności, c) rozwijanie działalności gospodarczej, d) podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w zakresie określonym w lit. a–c;

DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA U S T AWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do: działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego; 2) wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów; 3) wyrobu wina przez producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, o których mowa w art. 17ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2014 r. poz. 1104); 4) działalności rolników w zakresie sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.2).

art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.2): Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli: 1) sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej; 2) przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze; 3) sprzedaż następuje wyłącznie: a) w miejscach, w których produkty te zostały wytworzone, b) na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach; 4) prowadzona jest ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e; 5) podatnik nie uzyskał innych przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki? 1) Osobą fizyczną, która: a) Jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, b) Jest pełnoletnia, c) Ma miejsce zamieszkania na obszarze objętym LSR

2) osobą prawną, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, 3) jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, z tym że spółka kapitałowa w organizacji może ubiegać się wyłącznie o pomoc na operację w zakresie  "podejmowanie działalności gospodarczej". O pomoc może ubiegać się również gmina, która nie spełnia warunku określonego w pkt 2, jeżeli jej obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, w ramach której zamierza realizować operację. PROW DOPUSZCZE MOŻELIWOŚCI POWYŻEJ NATOMIAST LGD ZAŁOŻYŁO, IŻ BENEFICJNETAMI MOGĄ BYĆ TYLKO I WYŁĄCZNIE – OSOBY FIZYCZNE !!!

NUMER IDENTYFIKACYJNY Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Wpisu producenta do ewidencji producentów dokonuje się, w drodze decyzji administracyjnej, na jego wniosek złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego miejscowo, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję. Formularz wniosku wraz z instrukcją wypełniania, dostępny jest w biurach powiatowych ARiMR oraz na stronie internetowej Agencji: www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wnioski/ewidencja-producentow.html

Gdzie należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów? Właściwy w sprawach dotyczących wpisu do ewidencji producentów i wykreślenia z tej ewidencji jest kierownik biura powiatowego Agencji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy. Jak długo czeka się na nadanie numeru identyfikacyjnego? Termin na obsługę wniosku o wpis do ewidencji producentów wynika wprost z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Wnioski obsługuje się bez zbędnej zwłoki (zwykle od 1 do kilku dni). W przypadku, kiedy wymagane jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego, załatwienie sprawy nie powinno zająć więcej niż 1 miesiąc a w przypadkach szczególnie trudnych 2 miesiące.

WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - BENEFICJENCI Pomoc na operację w przedmiotowym zakresie jest przyznawana, jeżeli: podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie (KRUS), chyba że podejmuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów, - Przepisy rozporządzenia nie nakładają takiego ograniczenia. Warunki przyznania pomocy w tym zakresie odnoszą się do działalności gospodarczej, która powinna podlegać przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast zmiana podmiotu, w którym beneficjent jest ubezpieczony (z KRUS na ZUS) nastąpi naturalnie w trakcie realizacji biznesplanu, w wyniku przekroczenia kwoty granicznej, o której mowa w przepisach ustawy o KRUS.

b) podmiot ubiegający się o jej przyznanie w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywał działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w szczególności nie był wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/

c) podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w tym zakresie. ZAKAZ PODWÓJNEGO FINANSOWANIA!!!

WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - OPERACJA operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.; operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem;

inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres\ podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem.

EFEKT DEADWEIGHT - realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych. Realizacja projektów dofinansowanych ze środków unijnych, które i bez pomocy zostałby zrealizowane bez wsparcia zewnętrznego nie mogą zostać dofinasowane.

Operacja uwzględnia utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę,

PRZYKŁAD Działalność ma charakter sezonowy i prowadzona jest w okresie od kwietnia do końca września każdego roku. W sezonie zatrudnione są następujące osoby: Kucharz – 1 etat w okresie od kwietnia do września Konserwator - 1 etat w okresie od kwietnia do września Kierownik – 0,5 etatu w okresie od kwietnia do września Księgowa na umowę zlecenie. W ciągu całego roku jest jedynie właściciel prowadzący działalność gospodarczą i będący osobą samozatrudnioną. UWAGA – PODAJ ILOŚĆ MIEJSC PRACY W PRZELICZENIU NA PEŁNE ETATY ŚREDNIOROCZNE

Operacja zakłada utrzymanie tego miejsca pracy przez co najmniej 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy jest osobą fizyczną, która podejmuje we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, z tym, że pomoc temu podmiotowi jest przyznawana, jeżeli operacja zakłada wykonywanie tej działalności co najmniej przez 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.

WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA – PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI Pomoc nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako: 1) działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2) górnictwo i wydobywanie; 3) działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4) przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5) wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6) produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7) produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8) produkcja metali; 9) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli; 10) transport lotniczy i kolejowy; 11) gospodarka magazynowa.

LIMIT POMOCY NA BENEFICJENTA Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 wynosi 300 tys. złotych na jednego beneficjenta.

Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona. W przypadku wspólnej realizacji operacji albo realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, przez każdy z podmiotów realizujących tę operację wysokość limitu pomocy na beneficjenta jest pomniejszana każdemu podmiotowi o jednakową kwotę stanowiącą iloraz kwoty pomocy przyznanej na operację oraz liczby podmiotów realizujących tę operację.

FORMA I INTENSYWNOŚĆ PRZYZNANEJ POMOCY Pomoc na operację jest przyznawana w wysokości określonej w LSR, lecz nie wyższej niż 100 tys. złotych. Minimalna całkowita wartość operacji wynosi nie mniej niż 50 tys. zł Maksymalna całkowita wartość operacji wg LSR 62 500 zł

Forma dofinansowania: zaliczkowo-refundacyjna 100% kosztów kwalifikowanych Płatne w 2 transzach Transza 1 80% Transza 2 20%

TRANSZA 1 – 80 % kwoty przyznanej pomocy jest wypłacana, jeżeli Beneficjent: (ZALICZKA) podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zgłosił się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności, uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją;

TRANSZA 2 – 20 % kwoty przyznanej pomocy, po realizacji operacji zgodnie z biznesplanem, tzn. zrealizował wydatki, osiągnął cele i rezultaty. REFUNDACJA

KOSZTY KWALIFIKOWANE – ZASADY KWALIFIKOWANIA KOSZTÓW. Koszty kwalifikowalne podlegają zaliczkowaniu lub refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały: 1) poniesione: a) od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r., b) zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania – w wyniku wyboru przez beneficjenta wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie, c) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.

KOSZTY KWALIFIKOWANE – KATALOG KOSZTÓW KWALIFIKOWANYCH. 1) ogólne, takie jak honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego w tym studia wykonalności w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, 2) zakupu robót budowlanych lub usług, 3) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,

4) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 5) zakupu nowych (nie dotyczy zakupu eksponatów do muzeum), maszyn lub wyposażenia, 6) zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne TYLKO NOWE ŚRODKI TRWAŁE

7) zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów, 8) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników – w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. 9) podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

WYMAGANE DOKUMENTY, POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIENIE WARUNKÓW UDZIELENIA WSPARCIA. Dokumenty obligatoryjne: 1. Wniosek o przyznanie pomocy sporządzony na aktualnym formularzu udostępnianym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wraz z załącznikami w 3 egzemplarzach w wersji papierowej oraz elektronicznej zapisanej na płycie CD. 2. Dokumenty potwierdzające posiadanie siedziby/oddziału lub miejsca wykonywania działalności na obszarze objętym LSR. 3. Dokument tożsamości- kopia (jeśli dotyczy).

4. Oświadczenie/ zobowiązanie do zatrudnienia- oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika w wymiarze co najmniej 1 etatu średniorocznie przez okres trwałości projektu. 5. Decyzja o wpisie producenta do ewidencji producentów lub potwierdzenie złożenia wniosku o wpis producenta do ewidencji producentów. 6. Oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu warunków przyznania pomocy określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020

Dokumenty nieobligatoryjne, np. : 1) Oświadczenie/zobowiązanie do zatrudnienia – oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika z grupy defaworyzowanej. 2) Inne wynikające ze szczegółowych kryteriów oceny wniosków.

Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat.

Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat.

WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ OPERACJI – NPV Wartość bieżąca netto (ang. Net Present Value – NPV) jest jednym z podstawowych kryteriów oceny projektu inwestycyjnego Jest to różnica pomiędzy sumą zdyskontowanych przyszłych przepływów gotówkowych generowanych przez projekt, a wartością nakładów inwestycyjnych. Stopą dyskontową jest w tym wypadku koszt kapitału użytego do sfinansowania projektu

n – liczba okresów trwania projektu CFi – przepływ gotówkowy generowany przez projektu w i-tym roku CF0 – suma nakładów inwestycyjnych (nakłady początkowe) k – stopa dyskontowa – użyty kapitał do sfinansowania projektu

NPV > 0 Wartość NPV jest większa niż zero. Nawet się nie zastanawiaj - Inwestuj  

POMOC PUBLICZNA POMOC DE MINIMIS

DEFINICJA POMOCY PUBLICZNEJ Artykuł 107 TFUE- (dawny artykuł 87 TWE) Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

PRZESŁANKI DEFINICJI POMOCY PUBLICZNEJ Definicja tego pojęcia wynika bezpośrednio z zapisów art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz orzecznictwa Komisji Europejskiej i Sądów Unii Europejskiej. Wskazują one, iż pomocą publiczną jest wszelka pomoc, która kumulatywnie spełnia następujące przesłanki: a. beneficjentem wsparcia jest przedsiębiorca w rozumieniu funkcjonalnym; b. jest udzielona za pośrednictwem lub ze źródeł państwowych w jakiejkolwiek formie; c. stanowi korzyść dla beneficjenta oraz jest selektywna; d. zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorcom; e. oraz wpływa na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej.

BENEFICJENT POMOCY Zgodnie art. 2 pkt. 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej beneficjent pomocy – to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno– prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną

DZIEŃ UDZIELENIA POMOCY PUBLICZNEJ dzień udzielenia pomocy publicznej – to dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy

PODMIOT UDZIELAJĄCY POMOCY podmiot udzielający pomocy publicznej – to organ administracji publicznej lub inny podmiot, który jest uprawniony do udzielania pomocy publicznej, w tym przedsiębiorca publiczny

PRZESŁANKI WYSTĘPOWANIA POMOCY PUBLICZNEJ Istnienie przedsiębiorstwa Możliwość przypisania danego środka Państwu Finansowanie środka przy użyciu zasobów Państwa Korzyść = przysporzenie Selektywność środka Potencjalny wpływ na konkurencję Potencjalny wpływ na wymianę handlową

FORMY POMOCY PUBLICZNEJ Najczęściej stosowane formy pomocy publicznej to: dotacja (finansowa, rzeczowa), ulga podatkowa, kredyt preferencyjny, gwarancja i poręczenie kredytowe (np. Skarbu Państwa), wsparcie kapitałowe, zaniechanie dochodzenia należności, odroczenie terminu zapłaty świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne lub rozłożenie go na raty przeniesienie własności składników majątkowych (np. poprzez sprzedaż lub wniesienie aportem do spółki) lub oddanie takich składników majątkowych w użytkowanie (np. poprzez zawarcie umowy dzierżawy albo najmu), objęcie akcji/udziałów w spółce prawa handlowego.

KLASYFIKACJA POMOCY PUBLICZNEJ Kategorie pomocy publicznej pomoc regionalna – na inwestycje pomoc horyzontalna – na zatrudnienie – na szkolenie – na doradztwo pomoc sektorowa – sektor węglowy – sektor hutniczy – sektor stoczniowy „de minimis”

Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – PRACA Z DOKUMENTEM

DEFINICJA POMOCY DE MINIMIS Określana tak jest pomoc o stosunkowo niskiej wartości, która w ocenie Komisji Europejskiej nie jest w stanie naruszyć (zagrozić naruszeniem) konkurencji lub wywierać wpływu na handel między państwami członkowskimi. Pomoc tego rodzaju jest więc wyłączona spod zakazu wynikającego z art. 107 ust. 1 TFUE i nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej. Zasady Udzielania pomocy de minimis reguluje Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. Wskazuje ono następujące kwotowe progi pomocy, jaka może zostać uznana za wsparcie bagatelne – jest to kwota 200 000 EUR w ciągu trzech lat dla przedsiębiorstw, z wyłączeniem sektora transportu, dla którego próg ten obniżono do 100 000 EUR. NOWE ROZPORZĄDZENIA - ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Rozporządzenie będzie obowiązywać

Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 Nowe rozporządzenie Komisji w sprawie pomocy de minimis (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013) wprowadza pewne modyfikacje zasad udzielania pomocy de minimis, które różnią się od dotychczas stosowanych rozwiązań. Przedmiotowe zmiany obejmują m.in.: - wprowadzenie definicji „jednego przedsiębiorstwa", które obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze powiązane ze sobą co najmniej jednym ze stosunków, o których mowa w art, 2 ust. 2 lit a-d rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 - zmiana ta pociąga za sobą obowiązek spoczywający na podmiocie udzielającym pomocy do weryfikacji powiązań istniejących pomiędzy przedsiębiorstwem ubiegającym się o pomoc a innymi jednostkami gospodarczymi, w celu stwierdzenia, czy nie tworzą one jednego organizmu gospodarczego - a tym samym, czy pomoc de minimis udzielona na rzecz tego przedsiębiorstwa nie przekracza dopuszczalnych limitów pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji;

„jedno przedsiębiorstwo” obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jednym z następujących stosunków: a) jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków; b) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej; c) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowie spółki; d) jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki WYSTĘPOWANIE JEDNEJ Z FORM POWYŻEJ DETERMINUJE UZNANIE PRZEDSIĘBIORSTW JAKO JEDNEGO PODMIOTU GOSPODARCZEGO!!!

Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 dopuszczenie możliwości udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorstw działających w sektorze transportu drogowego towarów do wysokości 200 000 euro w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, w przypadku, gdy przedsiębiorstwo prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, w odniesieniu do której stosuje się limit 200 000 euro oraz zapewniło rozdzielenie organizacyjne obu działalności lub wyodrębniło przychody i koszty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; Korzyść dotycząca działalności w zakresie drogowego transportu towarów nie może przekraczać 100 000 EUR oraz pomoc de minimis nie może być wykorzystywana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.

Obowiązki wnioskodawcy związane z aplikowaniem o udzielenie pomocy publicznej – pomocy de minimis

PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA Zakres informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE PRACA Z DOKUMENTEM – - Umowa o dofinasowanie Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020 Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości kar administracyjnych za naruszenie zasad konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ bialy1113@wp.pl