WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE
Poznajemy techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki Jak łatwo i skutecznie uczyć się? Poznajemy techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki
„Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować”. /Johann Wolfgang Goethe/
Zwykle, aby zapamiętać pewne informacje obciążamy naszą głowę i uczymy się na pamięć...
...tymczasem, zupełnie nie zdajemy sobie sprawy jak wielką rolę odgrywa nasz mózg i ile dobrego możemy z niego czerpać, aby uczenie się było przyjemne i efektywne.
Mózg człowieka jest podzielony ze względu na funkcje, które są potrzebne człowiekowi w codziennym życiu
Każdy z nas ma swoje dziedziny nauki, w których czuje się mistrzem albo jest to tzw. pięta Achillesa, czyli słaby punkt.
Informacje, które są dla nas trudne do zapamiętania i nauczenia się mogą być utrwalane niekoniecznie za pomocą uczenia się tylko i wyłącznie na pamięć. Istnieje wiele innych, skutecznych sposobów, aby nauka sprawiała nam przyjemność...
Rzecz w tym, że należy uruchomić swoją wyobraźnię...
AKRONIMY Technika ta polega na stworzeniu zdania, w którym pierwsze litery odnoszą się do zapamiętywanych informacji.
PKP – Polskie Koleje Państwowe PKO – Polska Kasa Oszczędności Akronimy Używamy ich prawie codziennie, są to skróty lub wyrazy utworzone od pierwszych liter słów wchodzących np. w skład nazwy np.: PKP – Polskie Koleje Państwowe PKO – Polska Kasa Oszczędności BBC – British Broadcasting Corporation AGD – artykuły gospodarstwa domowego NBP – Narodowy Bank Polski RP – Rzeczpospolita Polska NATO – North Atlantic Treaty Organisation VIP – very important person HTML – Hypertext Markup Language
(przeciwieństwo akronimów) AKROSTYCHY (przeciwieństwo akronimów) Technika tworzenia zdań, w których pierwsze litery poszczególnych słów składają się na wyraz do zapamiętania.
I sposób :Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę Przyroda: do zapamiętania są nazwy pięciu wielkich jezior USA: Górne, Michigan, Hugon, Ontario, Erie I sposób :Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę II sposób: utworzenie np. abstrakcyjnego wyrazu np. HOGEM Układ Słoneczny: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki Symbole kierunków stron świata (angielskie symbole, czytane zgodnie z ruchem wskazówek zegara): North, East, South, West Na Ekranie Siedzi Wrona Język polski - nauka przypadków: Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim
NAZWA ( Planety) LITERA ZDANIE Merkury M Moja Wenus W Wiecznie Ziemia Zapracowana Mars Mama Jowisz J Jutro Saturn S Sama Uran U Usmaży Neptun N Naleśniki
LITERA (Nuty) ZDANIE C Co D Dać E Eli F Fajną G Grę A Albo H Hałaśliwe Cymbałki ?
RYMOWANKI Żarty, rymujące się wierszyki, to również mnemotechniki, które mogą być przydatne do nauki np. ortografii, matematyki czy przyrody. Na przykład: „Pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość” (P=1/2a·h) ; „Jeden – cztery – dziewięć – dwa – Ameryka od – kry - ta” (1492 r.);
„Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka, Gdyż wyjątkiem są te słówka; W cząstkach: - unka, - un i - unek Opiekunka, zdun, pakunek, Pisz je także w cząstce –ulec, Więc budulec i hamulec; W ulu, dwu, gdzie „u” litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki – uje”.
TECHNIKA "ILUSTROWANY SŁOWNIK"
"Mózg" pisząc myśl o głowie Jej kształt wszystko ci powie. "Rózgę" wstaw w wodę wiosną O, o, o bazie rosną.
Przez "ó" piszcie " jaskółka" Wszak w locie robi kółka. "Ogórek"- spójrz gdy rwiesz go - To spłaszczone O z kreską
Metoda łańcucha skojarzeń
Mamy listę wyrazów z ó niewymiennym do zapamiętania: góra król który mózg córka próżnowanie wróżka różdżka ogórek płócienny źródło rówieśnicy późno Układamy opowiadanie z wyżej podanych wyrazów. Pamiętamy o tworzeniu obrazów i włączeniu naszych zmysłów i emocji.
Np. Za górami, za lasami żył sobie król, który miał piękną córkę Różę Np. Za górami, za lasami żył sobie król, który miał piękną córkę Różę. Dziewczynka, była bardzo zdolna, miała wyjątkowy mózg, ale lubiła próżnować. Król chciał dać Róży nauczkę i wezwał wróżkę, która za pomocą czarodziejskiej różdżki zaczarowała księżniczkę w ogórka , włożyła ją do płóciennego worka i wrzuciła do źródła zimnej wody. Na szczęście nad rzekę przyszli rówieśnicy Róży, którzy uratowali dziewczynkę i odczarowali ją. Róża dostała nauczkę za swoje zachowanie, już nie próżnowała. Późnym wieczorem przeprosiła króla i wszystko zakończyło się szczęśliwie.
Notatki inaczej, czyli mapy myśli
MAPY MYŚLI (MIND MAPPING) są popularną formą notatek graficznych. Brak jest w nich wersów, akapitów, punktów i podpunktów. Mapa myśli przypomina swą strukturą mapę, na której przedstawione są graficzne relacje pomiędzy zapisanymi na niej informacjami, w postaci słów-kluczy i miniobrazków.
Podstawowe zasady tworzenia map myśli: • Temat mapy jest symbolizowany przez centralny rysunek lub słowo. • Główne zagadnienia w postaci gałęzi wybiegają promieniście z centralnego rysunku. • Gałęzie zawierają kluczowy rysunek lub słowo. Gałęzie tworzą sieć węzłów odpowiadających poszczególnym zagadnieniom. • Kartkę układamy poziomo. • W centrum umieszczamy kolorowy rysunek lub słowo. Staramy się umieścić dodatkowe rysunki na całej przestrzeni mapy. Stymulują one prace prawej półkuli mózgu, przez co przyciągają wzrok i wspomagają pamięć. • Piszemy drukowanymi literami. Chociaż pisanie drukowanymi literami trwa początkowo dłużej, ale opłaca się z nawiązką, ponieważ notatka jest natychmiast czytelna. Na każdej linii piszemy tylko jedno słowo, a długość linii odpowiada długości słowa. Dzięki temu nasz mózg ma większą swobodę kojarzenia. • Gałęzie szczegółowe odchodzą tylko z końca gałęzi głównej, a nie z całej jej długości. Każda gałąź kluczowa ma inny kolor, a odchodzące od niej gałęzie szczegółowe mają kolor danej gałęzi
PAMIĘTAJCIE, ŻE W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ POMAGA : - spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, orzechów; - picie w dużych ilościach wody mineralnej; - słuchanie muzyki relaksacyjnej; - utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej; - dotlenienie organizmu: przewietrz pokój, przespaceruj się, w trakcie nauki staraj się trzymać głowę wyprostowaną, aby nie uciskać tętnic szyjnych – stosuj podpórki pod książki, aby były nachylone pod pewnym kątem do Ciebie; - ucz się planując czas, rozkładaj naukę na okresy: ok. 20 min. nauki, przerwa 4 minuty (w tym czasie możesz przespacerować się, napić się wody); - stosuj powtórki; - używaj wyobraźni; - wzmacniaj swoją motywację, chęci do pracy, wybierając tę metodę uczenia, która działa u Ciebie najlepiej.
Pamiętaj, że uczenie się nie musi być nudną czynnością, a ciekawą zabawą... Opracowanie: mgr Edyta Krześ mgr Agata Jałowiecka-Frania