WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
MNEMOTECHNIKA czyli zapamiętywanie poprzez skojarzenia.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Planety Układu Słonecznego
PROGAM LOJALNOŚCIOWY FAMILO Społeczność Konsumencka Familo umożliwia uczestnikom programu oszczędzanie na zakupach dokonywanych w sklepie na stronie
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
SZTUCZKA PSYCHOLOGICZNA Wykonuj kolejne instrukcje. Rób to powoli i wykonuj polecenia w myśli, jak najszybciej możesz. Jeśli Ci to pomaga, możesz mówić.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
 Internet daje morze możliwości pamiętajcie jednak, że niesie ze sobą pewne zagrożenia. Przekażemy wam kilka ważnych wskazówek jak być bezpieczny w Internecie.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
Prezentację przygotował:
FOTOREPORTAŻ GIMNAZJUM NR 11 W TARNOWIE. NARODOWY BANK POLSKI W RZESZOWIE.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Narodzie pomóż przyrodzie!
Zastosowanie matematyki w życiu codziennym
Rola książki w życiu człowieka
Pharmanex® Bone Formula
Internet to nie tylko gry .
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Mind Mapping (Mapy umysłu, myśli) Zygmunt Korzeniewski.
Schematy blokowe.
„DOMINUJĄCY ZMYSŁ I WYKORZYSTANIE GO W NAUCE”
Informacja o maturze w 2018 roku
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Dlaczego warto czytać?.
Liczby pierwsze.
Zasady zdrowego odżywiania
Dzień kropki W grupie Słoneczek.
Czytanie Książek i nie tylko… .
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE
PAMIĘĆ mgr Jarosław Strzelecki D N I NAUKI OLSZTYN 2006.
Koszyk danych.
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW z „ó” i „u”
Implementacja rekurencji w języku Haskell
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE

Poznajemy techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki Jak łatwo i skutecznie uczyć się? Poznajemy techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki

„Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować”. /Johann Wolfgang Goethe/

Zwykle, aby zapamiętać pewne informacje obciążamy naszą głowę i uczymy się na pamięć...

...tymczasem, zupełnie nie zdajemy sobie sprawy jak wielką rolę odgrywa nasz mózg i ile dobrego możemy z niego czerpać, aby uczenie się było przyjemne i efektywne.

Mózg człowieka jest podzielony ze względu na funkcje, które są potrzebne człowiekowi w codziennym życiu

Każdy z nas ma swoje dziedziny nauki, w których czuje się mistrzem albo jest to tzw. pięta Achillesa, czyli słaby punkt.

Informacje, które są dla nas trudne do zapamiętania i nauczenia się mogą być utrwalane niekoniecznie za pomocą uczenia się tylko i wyłącznie na pamięć. Istnieje wiele innych, skutecznych sposobów, aby nauka sprawiała nam przyjemność...

Rzecz w tym, że należy uruchomić swoją wyobraźnię...

AKRONIMY Technika ta polega na stworzeniu zdania, w którym pierwsze litery odnoszą się do zapamiętywanych informacji.  

PKP – Polskie Koleje Państwowe PKO – Polska Kasa Oszczędności Akronimy Używamy ich prawie codziennie, są to skróty lub wyrazy utworzone od pierwszych liter słów wchodzących np. w skład nazwy np.: PKP – Polskie Koleje Państwowe PKO – Polska Kasa Oszczędności BBC – British Broadcasting Corporation AGD – artykuły gospodarstwa domowego NBP – Narodowy Bank Polski RP – Rzeczpospolita Polska NATO – North Atlantic Treaty Organisation VIP – very important person HTML – Hypertext Markup Language

(przeciwieństwo akronimów) AKROSTYCHY (przeciwieństwo akronimów) Technika tworzenia zdań, w których pierwsze litery poszczególnych słów składają się na wyraz do zapamiętania.

I sposób :Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę Przyroda: do zapamiętania są nazwy pięciu wielkich jezior USA: Górne, Michigan, Hugon, Ontario, Erie I sposób :Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę II sposób: utworzenie np. abstrakcyjnego wyrazu np. HOGEM Układ Słoneczny: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki Symbole kierunków stron świata (angielskie symbole, czytane zgodnie z ruchem wskazówek zegara): North, East, South, West Na Ekranie Siedzi Wrona Język polski - nauka przypadków: Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim

NAZWA ( Planety) LITERA ZDANIE Merkury M Moja Wenus W Wiecznie Ziemia Zapracowana Mars Mama Jowisz J Jutro Saturn S Sama Uran U Usmaży Neptun N Naleśniki

LITERA (Nuty) ZDANIE C Co D Dać E Eli F Fajną G Grę A Albo H Hałaśliwe Cymbałki ?

RYMOWANKI Żarty, rymujące się wierszyki, to również mnemotechniki, które mogą być przydatne do nauki np. ortografii, matematyki czy przyrody. Na przykład: „Pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość” (P=1/2a·h) ; „Jeden – cztery – dziewięć – dwa – Ameryka od – kry - ta” (1492 r.);

„Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka, Gdyż wyjątkiem są te słówka; W cząstkach: - unka, - un i - unek Opiekunka, zdun, pakunek, Pisz je także w cząstce –ulec, Więc budulec i hamulec; W ulu, dwu, gdzie „u” litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki – uje”.

TECHNIKA "ILUSTROWANY SŁOWNIK"

"Mózg" pisząc myśl o głowie Jej kształt wszystko ci powie. "Rózgę" wstaw w wodę wiosną O, o, o bazie rosną.

Przez "ó" piszcie " jaskółka" Wszak w locie robi kółka. "Ogórek"- spójrz gdy rwiesz go - To spłaszczone O z kreską

Metoda łańcucha skojarzeń

Mamy listę wyrazów z ó niewymiennym do zapamiętania: góra król który mózg córka próżnowanie wróżka różdżka ogórek płócienny źródło rówieśnicy późno Układamy opowiadanie z wyżej podanych wyrazów. Pamiętamy o tworzeniu obrazów i włączeniu naszych zmysłów i emocji.

Np. Za górami, za lasami żył sobie król, który miał piękną córkę Różę Np. Za górami, za lasami żył sobie król, który miał piękną córkę Różę. Dziewczynka, była bardzo zdolna, miała wyjątkowy mózg, ale lubiła próżnować. Król chciał dać Róży nauczkę i wezwał wróżkę, która za pomocą czarodziejskiej różdżki zaczarowała księżniczkę w ogórka , włożyła ją do płóciennego worka i wrzuciła do źródła zimnej wody. Na szczęście nad rzekę przyszli rówieśnicy Róży, którzy uratowali dziewczynkę i odczarowali ją. Róża dostała nauczkę za swoje zachowanie, już nie próżnowała. Późnym wieczorem przeprosiła króla i wszystko zakończyło się szczęśliwie.

Notatki inaczej, czyli mapy myśli

MAPY MYŚLI (MIND MAPPING) są popularną formą notatek graficznych. Brak jest w nich wersów, akapitów, punktów i podpunktów. Mapa myśli przypomina swą strukturą mapę, na której przedstawione są graficzne relacje pomiędzy zapisanymi na niej informacjami, w postaci słów-kluczy i miniobrazków.

Podstawowe zasady tworzenia map myśli: • Temat mapy jest symbolizowany przez centralny rysunek lub słowo. • Główne zagadnienia w postaci gałęzi wybiegają promieniście z centralnego rysunku. • Gałęzie zawierają kluczowy rysunek lub słowo. Gałęzie tworzą sieć węzłów odpowiadających poszczególnym zagadnieniom. • Kartkę układamy poziomo. • W centrum umieszczamy kolorowy rysunek lub słowo. Staramy się umieścić dodatkowe rysunki na całej przestrzeni mapy. Stymulują one prace prawej półkuli mózgu, przez co przyciągają wzrok i wspomagają pamięć. • Piszemy drukowanymi literami. Chociaż pisanie drukowanymi literami trwa początkowo dłużej, ale opłaca się z nawiązką, ponieważ notatka jest natychmiast czytelna. Na każdej linii piszemy tylko jedno słowo, a długość linii odpowiada długości słowa. Dzięki temu nasz mózg ma większą swobodę kojarzenia. • Gałęzie szczegółowe odchodzą tylko z końca gałęzi głównej, a nie z całej jej długości. Każda gałąź kluczowa ma inny kolor, a odchodzące od niej gałęzie szczegółowe mają kolor danej gałęzi

PAMIĘTAJCIE, ŻE W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ POMAGA : - spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, orzechów; - picie w dużych ilościach wody mineralnej; - słuchanie muzyki relaksacyjnej; - utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej; - dotlenienie organizmu: przewietrz pokój, przespaceruj się, w trakcie nauki staraj się trzymać głowę wyprostowaną, aby nie uciskać tętnic szyjnych – stosuj podpórki pod książki, aby były nachylone pod pewnym kątem do Ciebie; - ucz się planując czas, rozkładaj naukę na okresy: ok. 20 min. nauki, przerwa 4 minuty (w tym czasie możesz przespacerować się, napić się wody); - stosuj powtórki; - używaj wyobraźni; - wzmacniaj swoją motywację, chęci do pracy, wybierając tę metodę uczenia, która działa u Ciebie najlepiej.

Pamiętaj, że uczenie się nie musi być nudną czynnością, a ciekawą zabawą... Opracowanie: mgr Edyta Krześ mgr Agata Jałowiecka-Frania