JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Obcy na ulicy i w sieci.
Sprawdzian także dla rodziców
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
„Słowa ranią przez całe życie”
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Janusz Korczak.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Strategie rozwiązywania konfliktów
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Jak rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka ?
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
The Leader in Me.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Widz idealny. Telewizja w liczbach Przeciętnie żyjemy 80 lat. 8 godzin śpimy, czyli przesypiamy 26 lat. 8 godzin uczymy się w szkole i w domu, 8 godzin,
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Czym jest agresja i przemoc?
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wychowanie przez czytanie
Lubię czytać!.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Poczucie własnej wartości dziecka
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?

DROGI RODZICU: BĄDŹ WRAŻLIWY NA POTRZEBY EMOCJONALNE SWOICH DZIECI! „Niezbędnym elementem inteligentnego życia jest dostrzeganie świata uczuć i panowanie nad nimi.” Charmaine Liebertz

INTELIGENCJA EMOCJONALNA Inteligencja emocjonalna decyduje o umiejętnościach przystosowania się do otoczenia, udanych relacjach międzyludzkich i sukcesach zawodowych. Jest więc bardzo ważnym elementem prawidłowego rozwoju każdego dziecka.

DROGI RODZICU: Rozmawiaj z dziećmi o emocjach. opisuj je na głos, pytaj jak to czuje, naucz, że można mieć dwa różne uczucia w tym samym czasie, że ludzie różnią się w sposobie reagowania na sytuacje trudne.

DROGI RODZICU: Nazywaj uczucia. Aktywnie poszukuj takich momentów w ciągu dnia, kiedy możecie wspólnie przyjrzeć się emocjom – swoim, innych ludzi - nazwać je i zastanowić się skąd się biorą różnice. Wykorzystaj własne historie, filmy, programy w telewizji, wizyty w muzeum.

DROGI RODZICU: Prowokuj jak najwięcej sytuacji społecznych, w których dziecko będzie miało szanse porozmawiać z rówieśnikami, np. zapraszaj kolegów dziecka do domu, pozwól iść im do kina, plac zabaw itp. Zachęcaj dziecko do nawiązywania kontaktów rówieśniczych i zawierania przyjaźni. Podkreślaj rolę przyjaciela w życiu człowieka.

DROGI RODZICU: Pamiętaj: emocjom nigdy nie należy zaprzeczać! Akceptuj uczucia, słuchaj bardzo uważnie –zamiast słuchać jednym uchem, akceptuj uczucia słowami: „Mmm, rozumiem, chyba jesteś smutny, to musiało być przykre”. Nigdy - nawet w najlepszej wierze – nie mów – „nieładnie wyglądasz jak się złościsz, nie bądź smutny, to głupstwo, nie płacz”. Nie wyśmiewaj lęków dziecka, rozmawiaj o nich.

DROGI RODZICU: Ucz dziecko akceptować własne wady i niedoskonałości. Nie stawiaj zbyt wygórowanych wymagań, by dziecko nie przestało wierzyć we własne możliwości.

DROGI RODZICU: Ucz, jak radzić sobie z porażką, wskazuj konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, radzenia sobie ze stresem i frustracją. Pomóż przeanalizować niepowodzenie, pomyślcie razem, co można zrobić następnym razem, by uniknąć porażki, kto może w tym pomóc, czego dziecko dowiedziało się z popełnionych błędów.

DROGI RODZICU: Ucz słuchania Od najmłodszych lat pokazuj dziecku, co to znaczy aktywne słuchanie, że dobra rozmowa wymaga skupienia, dopytywania, czasu.

DROGI RODZICU: Pokazuj różne punkty widzenia – patrzenie na świat oczami innych jest jedną z cech wysokiej inteligencji emocjonalnej. Dobrym ćwiczeniem, na przykład w razie konfliktu między dziećmi, jest pytanie - co czułbyś i myślał, gdybyś był Jackiem, Asią, a nie sobą? Czytając bajki, oglądając telewizję, zadawaj pytania: co czuli bohaterowie, skąd dziecko to wie, czy czułby to samo, dlaczego.

DROGI RODZICU: Dziel się swoimi uczuciami Jeśli płaczesz przy dziecku, nigdy nie zaprzeczaj, bojąc się przyznać do łez, gdy dziecko pyta, czy coś się stało, lepiej powiedzieć: tak, jestem smutna, jest mi przykro, zamiast: nic się nie stało; jak najczęściej mów o swoich uczuciach – jestem wesoły, złości mnie to, zawstydziłem się...

DROGI RODZICU: Podkreślaj konsekwencje wynikające z dobrego i złego postępowania dziecka, unikaj natomiast stosowania kar. Kiedy dziecko widzi konsekwencje swojego postępowania, łatwiej mu zrozumieć, że to ono kieruje swoim życiem. Jeśli zaś spotyka się tylko z karą, uczy się, że to dorośli kontrolują sytuację i podejmują decyzje.

DROGI RODZICU: Nie utrwalaj i nie „nagradzaj” zachowań, które świadczą o niedostatecznym rozwoju emocjonalnym np. dąsanie, napady złości, wymuszanie itp..

DROGI RODZICU: Ucz, że niewypowiedziane emocje są źródłem konfliktów Niech dziecko wie, że czasami trudno odkryć czyjeś uczucia i można się pomylić, pokazuj, że nagromadzona złość przeciwko koledze może skończyć się agresją.

DROGI RODZICU: Chwal jak najczęściej Średnio dziecko słyszy około 50 negatywnych uwag dziennie –„nie rób”, „nie wolno”, „zostaw”, itp., a tylko 5 uwag pozytywnych. Chwalenie ma magiczną moc, bo jest dla dziecka komunikatem, co zrobiło dobrze (co warto powtarzać), najlepiej opisz, za co dziecko zasłużyło na pochwałę.

DROGI RODZICU: „Każdy może się rozgniewać– to bardzo łatwe. Ale rzadką umiejętnością jest złoszczenie się na właściwą osobę, we właściwym stopniu i właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób. To bardzo trudne.” Arystoteles