Teren badawczy Pogranicze prawosławno-katolickie: typu otwartego, długotrwałe sąsiedztwo Społeczności wiejskie – więzi rodzinno-sąsiedzkie, małżeństwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Opiekun osób starszych
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Dr Danuta Świerczyńska-Jelonek CZYTANIE JAKO PRZYGODA Łomża, 26 kwietnia 2016 r.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
PODSUMOWANIE 1. ZTS ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 2 ZTS – ZROBIMY TO SAMI ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 3.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Zatrzymaj się !!!!!!!!!!!!! Weź głęboki oddech …
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Media i kultura Natalia Brylowska Obserwatorium Kultury
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Patriotyzm miary XXI wieku
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Dzielnica X Miasta Krakowa Swoszowice
Kilka słów o… Zasady życia społecznego
Imię i Nazwisko Afiliacja
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Warsztat konsultacyjny
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Animacja środowiska lokalnego
Lubuszanie w socjologicznym zwierciadle
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
CAGE distance – analiza różnic między krajami
Moje szczęście.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
„Różnorodność przestrzenią dialogu”
Przedszkole Promujące Zdrowie
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
I SOCIAL MEDIA W SPORCIE
Program profilaktyczno-wychowawczy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Miasto Przyjazne Dzieciom
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Prezentacja informacji w biznesie
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Sąsiedztwo katolików i prawosławnych, czyli kultura pogranicza Justyna Straczuk

Teren badawczy Pogranicze prawosławno-katolickie: typu otwartego, długotrwałe sąsiedztwo Społeczności wiejskie – więzi rodzinno-sąsiedzkie, małżeństwa mieszane Religia ważnym elementem życia społecznego

Pytanie o odmienność kulturową Czy “obiektywne” różnice wyznaniowe decydują o poczuciu odmienności kulturowej? Czy takie różnice tworzą relacje międzygrupowe, dzielą na odrębne grupy etniczne?

Perspektywa antropologiczna Józef Obrębski: “grupa etniczna to twór wyobrażeniowy, nie konkretny” Fredrick Barth: “tworzenie granic społecznych jest zależne od percepcji różnic kulturowych”

Wybór metody badawczej badania ankietowe – narzucanie przez badacza własnych kategorii pojęciowych badania etnograficzne – docieranie do lokalnego świata znaczeń

Codzienna praktyka ekumenizmu W życiu codziennym różnice wyznaniowe nieistotne Określone sytuacje – wydarzenia rodzinne, święta – czynią różnice dostrzegalnymi Im silniejsze powiązania rodzinno-sąsiedzkie z drugim wyznaniem, tym przekraczanie granic bardziej „naturalne” i powszechne

Podsumowanie Postrzeganie różnicy wyznaniowej jest funkcją sytuacji i stopnia „uwikłania” w drugie wyznanie Różnica wyznaniowa nie dzieli wtedy, gdy nie jest istotna społecznie Wówczas możliwe staje się przekraczanie granic i wyznaniowa podwójność