Sąsiedztwo katolików i prawosławnych, czyli kultura pogranicza Justyna Straczuk
Teren badawczy Pogranicze prawosławno-katolickie: typu otwartego, długotrwałe sąsiedztwo Społeczności wiejskie – więzi rodzinno-sąsiedzkie, małżeństwa mieszane Religia ważnym elementem życia społecznego
Pytanie o odmienność kulturową Czy “obiektywne” różnice wyznaniowe decydują o poczuciu odmienności kulturowej? Czy takie różnice tworzą relacje międzygrupowe, dzielą na odrębne grupy etniczne?
Perspektywa antropologiczna Józef Obrębski: “grupa etniczna to twór wyobrażeniowy, nie konkretny” Fredrick Barth: “tworzenie granic społecznych jest zależne od percepcji różnic kulturowych”
Wybór metody badawczej badania ankietowe – narzucanie przez badacza własnych kategorii pojęciowych badania etnograficzne – docieranie do lokalnego świata znaczeń
Codzienna praktyka ekumenizmu W życiu codziennym różnice wyznaniowe nieistotne Określone sytuacje – wydarzenia rodzinne, święta – czynią różnice dostrzegalnymi Im silniejsze powiązania rodzinno-sąsiedzkie z drugim wyznaniem, tym przekraczanie granic bardziej „naturalne” i powszechne
Podsumowanie Postrzeganie różnicy wyznaniowej jest funkcją sytuacji i stopnia „uwikłania” w drugie wyznanie Różnica wyznaniowa nie dzieli wtedy, gdy nie jest istotna społecznie Wówczas możliwe staje się przekraczanie granic i wyznaniowa podwójność