Zasada lojalności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Advertisements

Generacje praw człowieka
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Naczelne zasady Kontytucji
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
PRAWA I OBOWIĄZKI OBYWATELA W TRAKCIE POSTĘPOWANIA KARNEGO
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Poświadczanie dokumentów w KPA
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Zasady etyki prawniczej
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Prawa człowieka w administracji – wykład 7
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Relacja prawnik - klient
Rodzaje dowodów.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Fundacja Lex nostra & Ministerstwo Sprawiedliwości
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Prawo cywilne z umowami w administracji
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Promowanie praw dzieci
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Redefinicja modelu postępowania karnego
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Konflikt interesów.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zasada lojalności.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
Relacja prawnik - klient
Budżet Państwa.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Zasada lojalności

Definicja Zasada lojalności wobec klienta polega na nakazie ochrony zaufania do adwokata lub radcy prawnego przez konsekwentną pomoc w realizacji jego interesu. Można ją zrekonstruować z wielu przepisów ustaw zawodowych i postanowień kodeksów etyki zawodowej.

Art. 86 § 1 KPK Formułuje dla obrońcy nakaz działania wyłącznie na korzyść oskarżonego.

Art.2 RadPrU „Pomoc prawna świadczona przez radcę prawnego ma na celu ochronę prawną interesów podmiotów, na których rzecz jest wykonywana”.

Art. 14 RadPrU Radca prawny prowadzi samodzielnie sprawy przed organami orzekającymi, dbając o należyte wykorzystanie przewidzianych przez prawo środków dla ochrony uzasadnionych interesów jednostki organizacyjnej.

Na poziomie kodeksów etyki zawodowej zasadę lojalności wyrażają postanowienia kodeksów etyki adwokackiej i radcowskiej. § 6 ZZEAiGZ stanowi, że celem podejmowanych przez adwokatów czynności zawodowych jest ochrona interesów klienta. Art. 8 KERP stanowi: „Radca prawny świadcząc klientowi pomoc prawną postępuje lojalnie i kieruje się dobrem klienta w celu ochrony jego praw”.

Prawo rozpoznaje różne interesy podmiotów i chroni je Prawo rozpoznaje różne interesy podmiotów i chroni je. Przy takim ujęciu zadaniem prawnika jest wykorzystanie wszelkich zgodnych z prawem możliwości, aby interesy te zostały zrealizowane. Pojęcie ochrony praw jest węższe, ponieważ tylko niektóre interesy są chronione w formie praw podmiotowych.

Prawo do obrony i prawo do sądu Wynika z Konstytucji z art. 42 ust. 2 oraz art. 45 ust. 1. „Każdy, przeciw komu prowadzone jest postępowanie karne, ma prawo do obrony we wszystkich stadiach postepowania. Może on w szczególności wybrać obrońcę lub na zasadach określonych w ustawie korzystać z obrońcy z urzędu”.

Prawo to obejmuje zarówno obronę w sensie materialnym, a więc możliwość przeciwstawiania się przez oskarżonego tezie oskarżenia; jak i obronę w sensie formalnym, a więc możliwość korzystania z pomocy obrońcy.

Wyrok TK z 17.02.2004 r. „Konstytucyjne prawo do obrony należy rozumieć szeroko, jest ono bowiem nie tylko fundamentalną zasadą procesu karnego, ale też elementarnym standardem demokratycznego państwa prawnego”.

Prawo do sądu „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd”.

Prawo do obrony i prawo do sądu mają w znacznej mierze funkcje gwarancyjne w stosunku do pozostałych praw i wolności, co związane jest z ich proceduralnym charakterem. Możliwość ich urzeczywistnienia jest zatem co do zasady warunkiem skutecznej ochrony pozostałych praw człowieka i obywatela. Prawo do obrony i prawo do sądu to dwa konstytucyjne prawa powiązane ze sobą funkcjonalnie.

Interes klienta Interes jest w znacznej mierze pojęciem opisowym, przy pomocy którego można dokonać rekonstrukcji sytuacji społecznej danego podmiotu. Rozumie się przez niego dążenie jednostki, grupy społecznej lub jej organizacji do wstąpienia, zmiany lub wystąpienia z określonego stosunku społecznego (lub układu stosunków społecznych) – w zależności od tego, czy stwarza on, zwiększa lub zmniejsza możliwość zaspokojenia pewnej potrzeby/potrzeb danego podmiotu.

Posiadanie określonych interesów przez klienta jest kwestią faktów, nawet jeśli nie zawsze jasne jest, co stanowi potrzebę czy korzyść klienta w konkretnych okolicznościach.

Dobro klienta Dobro jest pojęciem ocennym, wymaga wartościowania i jest zrelatywizowane do jakiejś ogólnej koncepcji dobra. Nie jest ono kwestią faktów, lecz określonych przekonań moralnych. W zależności od przyjętej koncepcji etycznej dobro klienta może być wielorako rozumiane. Dla przykładu: inaczej ono będzie pojmowane na gruncie etyki religijnej, a inaczej w świetle etyki świeckiej.

Zasada zaufania Zasada lojalności powiązana jest z zasadą zaufania, ponieważ indywidualne zaufanie pomiędzy klientem i prawnikiem jest warunkiem skutecznego wykonywania reprezentacji. Art. 45 KERP „Stosunki pomiędzy radcą prawnym a klientem powinny być oparte na zaufaniu. Utrata zaufania może być podstawą wypowiedzenia pełnomocnictwa przez radcę prawnego”.