Obserwatorium kultury

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Publio Rynek książek elektronicznych.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Kreacja i promocja nowej marki regionu
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
System dystrybucji treści elektronicznych
Raport z audytu technologicznego dla FIRMY PRODUKCYJNO-HANDLOWO -USŁUGOWEJ "HAGO" MAŁGORZATA HANDKIEWICZ Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
P O P Y T , P O D A Ż.
Lobbing Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na rzecz bibliotekarzy i bibliotek Elżbieta Stefańczyk – przewodnicząca SBP 1.
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
Zarządzanie projektami
ANALIZA EKONOMICZNA PIWOSZ Sp. z o.o..
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Strona 1 Branża Grzewczo-Instalacyjna w Internecie 2013 Poznań, Ireneusz Jeleń 664/
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Rynek e-prasy w Polsce Marcin Skrabka
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura przez Internet ?
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Green S.A. na tle obecnego
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
Grupa ERGIS WYNIKI GRUPY ERGIS PO I KWARTALE 2015 R.
Biblioteka wirtualna nauki: rok po inauguracji, szanse i perspektywy Marek Niezgódka Warszawa, 5 grudnia 2003.
Biblioteka Wirtualna Nauki: geneza, stan obecny, kierunki rozwoju Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Kraków,
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Działania promujące czytelnictwo
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w październiku 2011 r. Joanna Jarzębowska Junior Project Manager ASM – Centrum Badań.
Ewidencja sprzedaży towarów/wyrobów gotowych
Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku
Firmy globalne.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
E-turystyka w sektorze publicznym
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
Ustalenie polityki cenowej - przykład
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Ewidencja sprzedaży aktywów obrotowych
KOLPORTER S.A..
Zapis prezentacji:

Obserwatorium kultury Badanie kulturowo-ekonomicznego obiegu książek drukowanych i elektronicznych w latach 2015-2016 Program MKiDN 2016 Obserwatorium kultury Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  Przychody ze sprzedaży książek w latach 1991-2015 (w cenach zbytu wydawców) w mln zł   Wzrost nominalny (%) 1991 240 50% 1995 640 33% 2000 1950 13% 2010 2940 3% 2011 2710 – 8% 2012 2670 1,5% 2013 2680 0,4% 2014 2480 0,8% 2015 2410 3,5%

Produkcja wydawnicza 2010-2015 roku   2010 2011 2012 2013 2014 2015 Rok 2015 w stosunku do 2014 Wydane tytuły 24380 24920 27060 29710 32480 34920 7,5% Pierwsze wydania 13430 12180 13410 15580 18870 21130 12,0% Nakłady (w mln egz.) 139,2 122,4 107,9 112,4 105,1 97,7 -7,0% Średni nakład (w egz.) 5710 4912 3987 3783 3236 2798 -13,5% Przychody w mln zł 2940 2710 2670 2680 2480 2410 -2,8% Średnia cena zbytu w zł 21 22,7 22,4 21,8 23,6 23,7 0,4% Średnia cena detaliczna w zł 32,5 34,3 38,7 38,3 41,5 41,8 0,7%

Koncentracja rynku Udział wydawnictw w rynku w 2015 roku w podziale wg wielkości   Liczba podmiotów w grupie Przychód podmiotów w grupie Procentowy udział w rynku Duże wydawnictwa 35 1793 72,3 Średnie wydawnictwa ok. 250 630 25,3 Małe wydawnictwa ponad 1500 50 2,1 Wydawnictwa nieaktywne ponad 4000 10 0,4

Przychody ze sprzedaży książek wg typów wydawanej literatury w latach 2011-2015 2012 2013 2104 2015 Typ oferowanej literatury Wartość sprzedaży w mln zł Procentowy udział w sprzedaży ogółem w % Wart ość sprz edaż y w mln zł Proc ento wy udzi ał w sprz edaż y ogółe m w % Literatura piękna 355 13,1 345 12,9 13,2 305 12,3 280 11,6 Literatura dziecięca 160 5,9 105 5,6 159 6,0 180 7,2 174 7,7 Lektury szkolne 60 2,2 55 2,1 51 2,0 22 0,6 11 0,5 Książka szkolna 815 30,1 840 31,5 845 755 30,4 710 29,0 Naukowa i fachowa 985 36,3 975 36,5 980 940 37,9 945 39,2 Książki ilustrowane 115 4,3 3,9 4,6 120 5,0 Religijna 125 4,5 110 4,1 95 3,8 Inne (w tym nuty i kartografia 3,5 80 3 75 2,8 3,2 3,1 Ogółem 2710 100,0 2670 2680 100 2480  100,00 2410

E-booki - Szacunkowa wartość sprzedaży książek elektronicznych w 2015 roku wyniosła 63 mln zł (wzrost o 12,5 proc.) E-czytelnictwo deklaruje ok. 4 proc. badanych z reprezentatywnej próby ogólnopolskiej (dane Biblioteki Narodowej) Pobieranie książek z internetu deklaruje 5 proc. respondentów (dane BN) Rozwój transakcyjnego i subskrypcyjnego modelu sprzedaży

Rynek audiobooków w latach 2006-2015 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Wartość sprzedaż y w mln zł 2,7 10,1 16,8 19,9 21,7 23,6 25,3 26,9 29,2 36,5 Liczba oferowa nych tytułów 120 400 1100 1420 1680 1960 2350 2730 3250 3720 Liczba wydawc ów audiobo oków 11 23 31 43 55 72 90 103 115 140

Fragmentacja rynku dystrybucji Lata 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Księgarnie 41 40 39 38 36 Kluby i wysyłka 17 12 10 5 2 1 Internet 18 21 25 30 35 Akwizycja 3 Hipermarkety 14 16 15 Kioski z prasą 7 6 8

Udział poszczególnych kanałów w obrotach na rynku Lata 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Księgarnie indywidualne 15 13 12 11 8 5 Sieci księgarskie 23 24 26 27 28 30 Domy książki 3 2 1 Inne kanały dystrybucji 59 60 61 62 64

Analiza SWOT Mocne strony: 1. Konsolidacja i koncentracja wydawnictw 2. Dostępność e-tytułów 3. Hybrydowy charakter rynku 4. Sytuacja finansowa wydawnictw 5. Zdolność do elastycznej polityki w zakresie kreowania oferty wydawniczej 6. Zróżnicowanie kanałów dystrybucji 7. Bezpieczeństwo obrotu handlowego 8. Optymalizacja produkcji

Analiza SWOT Słabe strony: 1. Kanibalizacja sprzedaży w każdym ogniwie łańcucha 2. Brak prawnych regulacji dystrybucji 3. Wydłużanie terminów należności wydawniczych  4. Niekontrolowany wzrost rabatów dystrybucyjnych 5. Wzrost poziomu przeterminowanych płatności 6. Wzrost cen książek 7. Ekspansja e-commerce 8. Zróżnicowany VAT różnych form książki 9. Bezpłatna nielegalna dystrybucja treści w internecie 10. Wysoki poziom nieautoryzowanej reprografii 11. Nadprodukcja wydawnicza

Analiza SWOT Szanse: 1. Zaangażowanie państwa w upowszechnianie książki 2. Rozwój niszowych wydawnictw i księgarń 3. Dywersyfikacja wykorzystywania treści 4. Ewolucja segmentu wydawnictw edukacyjnych 5. Dostępność oferty w internecie 6. Konsolidacja segmentu dystrybucyjnego 7. Niskie ceny produkcji poligraficznej  8. Funkcjonowanie społeczności konsumenckich w sieci 9. Digitalizacja jako narzędzie ograniczenia kosztów 10. Zmiana proczytelniczej polityki państwa w obszarze edukacji

Analiza SWOT Zagrożenia: 1. Poziom czytelnictwa 2. Tolerancja państwa dla „szarej strefy” w internecie 3. Opór czytelników przed jednakową ceną książki i e-książki 4. Globalizacja i koncentracja dystrybucji treści 5. Dominacja walki cenowej 6. Podaż taniej książki 7. Spadek nakładów i wzrost cen 8. Wydłużanie terminów płatności 9. Wzrost zainteresowania młodych pokoleń pozawydawniczymi produktami kultury i narzędziami komunikacji

Dziękujemy za uwagę