Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Art.1 System oświaty zapewnia w szczególności: 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.

Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. 6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. 7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Ramowe plany nauczania:  dla szkoły podstawowej  dla oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej obowiązują od roku szkolnego 2017/2018 Wymiar godzin w klasie Razem w okresie nauczania VII VIII Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w roku minimum 20 godzin w 2-letnim cyklu nauczania

Ramy prawne Ramowe plany nauczania:  dla branżowej szkoły I stopnia Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne Ramowe plany nauczania:  dla branżowej szkoły I stopnia obowiązuje od roku szkolnego 2017/2018  dla liceum ogólnokształcącego  dla technikum obowiązują od roku szkolnego 2019/2020 Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w trzyletnim cyklu nauczania Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w czteroletnim cyklu nauczania Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w pięcioletnim cyklu nauczania

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe: Art. 292. 1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. 2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.

Przykładowe programy realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Przykładowe programy realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII szkoły podstawowej i dla branżowej szkoły I stopnia: http://euroguidance.pl

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach § 6.2 W szkole (3. W placówce, 4. W szkole dla dorosłych) pomoc psychologiczno-pedagogicza jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych § 18. W przypadku szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły i placówki w zakresie doradztwa zawodowego. § 20.2 Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności w szkole: 3) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne § 26.1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji i uzdolnień uczniów; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; 6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce, dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania, o których mowa w ust. 1.

Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Ramy prawne W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Cel główny projektu Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci młodzieży i dorosłych Stworzenie ram efektywnego funkcjonowania doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty

Cele szczegółowe projektu Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Cele szczegółowe projektu Opracowanie standardów realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego, uwzględniających potrzeby uczniów i dorosłych uczących się na różnych poziomach edukacyjnych i w różnych typach szkół i placówek (m.in. określenie rekomendowanej tematyki zajęć edukacyjnych, proponowanych narzędzi i metod pracy, oczekiwanych efektów usług doradczych) Przygotowanie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie funkcjonowania wewnątrzszkolnych systemów doradztwa, z uwzględnieniem współpracy wszystkich osób mających wpływ na efektywność doradztwa w szkole

BS I LO SPl SP P SP T BS II Rezultaty projektu Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Ustrukturyzowane standardy: preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego BS I LO SPl SP P SP T BS II 1-3 kl. 4-6 kl. 7-8 kl. Preorientacja zawodowa Orientacja zawodowa Doradztwo zawodowe oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Rekomendacje dotyczące kierunków zmian w systemie doradztwa edukacyjno-zawodowego wypracowane przez Zespół Ekspertów Rekomendacje do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczącego doradztwa zawodowego zawierające: treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach.

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego (WSDZ) zostaną udostępnione w I połowie 2018 roku

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Każde wzorcowe rozwiązanie organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego opisuje wzorcową strukturę WSDZ: główny cel realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego, działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresatów, realizatorów działań związanych z doradztwem zawodowym, zasoby materialne przydatne w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym, sojuszników – sieć współpracy, plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym w danym roku szkolnym, monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ.

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Zestaw programów preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego zawierający 8 programów: preorientacji zawodowej dla przedszkola, orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej, klas IV-VI szkoły podstawowej, doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej, branżowych szkół, technikum, liceum ogólnokształcącego, szkoły policealnej wraz z narzędziami ich realizacji – przykładowymi scenariuszami (przetestowanymi w szkołach) zostanie udostępniony w I połowie 2018 roku

Rezultaty projektu Programy zawierają m.in.: Założenia ogólne Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Programy zawierają m.in.: Założenia ogólne Cele ogólne preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego Treści programowe – cele szczegółowe Warunki i sposoby realizacji programu Propozycje weryfikacji efektów zajęć – zamiast oceniania Rekomendacje dotyczące obudowy dydaktycznej Propozycje ewaluacji programu Proponowane scenariusze: zajęć z uczniami, spotkań rady pedagogicznej, spotkań z rodzicami oraz innych działań doradczych

Rezultaty projektu Efekty projektu Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Rezultaty projektu Seminaria wdrożeniowe dla przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki przygotowujące ich do wdrożenia programów doradztwa. Efekty projektu Warunki do budowania u uczniów i słuchaczy pozytywnych postaw wobec kształcenia zawodowego oraz rozwijania potrzeby kształcenia ustawicznego i nawyku uczenia się przez całe życie.

Kontynuacja działań Przygotowanie trenerów do realizacji szkoleń Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Kontynuacja działań Przygotowanie kadry doradców zawodowych do wdrożenia wypracowanych rozwiązań poprzez przeszkolenie osób do udzielania wsparcia szkołom i placówkom w obszarze doradztwa zawodowego w ramach projektu Przygotowanie trenerów do realizacji szkoleń z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego opracowanie programu szkoleń z uwzględnieniem rozwiązań wypracowanych w projekcie Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe, przeszkolenie 500 trenerów jako doradców-konsultantów (min. jeden z każdego powiatu) pozyskanych m.in. z centrów kształcenia praktycznego oraz publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i przygotowanie ich do bezpośredniej współpracy ze szkołami w ramach zewnętrznego wsparcia, m.in. przeprowadzenie diagnozy stanu doradztwa, opracowanie, wdrożenie i realizacja planu wsparcia, w tym prowadzenie szkoleń, udostępnienie programu szkoleń do wykorzystania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

portalu doradztwa edukacyjno-zawodowego Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Kontynuacja działań Opracowanie e-zasobów doradztwa jako obudowy do opracowywanych w projekcie Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe programów oraz udostępnienie ich na odpowiednio dostosowanym portalu doradztwa edukacyjno-zawodowego

Wspieranie szkół w realizacji zadań z obszaru doradztwa zawodowego Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Obecne działania Wspieranie szkół w realizacji zadań z obszaru doradztwa zawodowego

Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Obecne działania Opracowywanie, gromadzenie i udostępnianie materiałów (własnych i z innych źródeł) z zakresu doradztwa zawodowego www.doradztwo.ore.edu.pl

Dziękuję za uwagę Kontakt Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych Dziękuję za uwagę Kontakt Aleje Ujazdowskie 28 00-478 Warszawa tel. 22 345 37 00, fax 22 345 37 70 mail: sekretariat@ore.edu.pl mail: ore@ore.edu.pl