System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Kliknij, aby dodać tytułu
Działalność kancelarii odszkodowawczych na rynku ubezpieczeń OC
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
Regresy Ubezpieczeniowe
KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
UBEZPIECZENIA W SPEDYCJI
Jak załatwić sprawę w Urzędzie Miasta Toruń?
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Ubezpieczenia komunikacyjne Najważniejsze obszary kosztowe i sposoby ich redukcji Konferencja EUROFLOTY, Miedzeszyn, 08 czerwca 2006.
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
ZASADY POSTĘPOWANIA Z OBCOKRAJOWCAMI
Ubezpieczenia turystyczne
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Charakterystyka dzisiejszego „rynku” szkód osobowych likwidowanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Studium Podyplomowe Ubezpieczeń Gospodarczych.
INFORMACJA O LIKWIDACJI SZKÓD
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
Legalna praca cudzoziemca w polsce
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
Nr. 1 w Ochronie Prawnej w Europie. Spółka Grupy Ubezpieczeniowej ERGO Ochrona Prawna D.A.S.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Kazus r.. Marian w dniu r. poprosił ustnie swojego brata Jana o pożyczkę 5000 euro. Jan na drugi dzień odpisał mu mailem że zgadza się.
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Wstęp oraz OC Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
STOP KRADZIEŻOM SAMOCHODÓW Program przeciwdziałania kradzieżom samochodów „ NOC STOP” Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie wraz z.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
System Zielonej Karty Anna Panek.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Przygotowała: Pamela Rusin
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Plan wykładu Organizacja nadzoru ubezpieczeniowego w Polsce – przemiany instytucjonalne, Cele i zadania KNF w zakresie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym,
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Piotr Gosiewski Warszawa,
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
Procedury działania w sytuacjach wykroczeń popełnianych przez członków
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zapis prezentacji:

System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy Patrycja Chilińska Anna Tatarak

Spis treści Powstanie Systemu Zielonej Karty. Cele Zielonej Karty. Koszty wydania Karty. Porozumienie Wielostronne. Gdzie należy posiadać Zieloną Kartę? Jak postępować w przypadku zdarzenia drogowego, w którym bierze udział kierowca pojazdu zarejestrowanego za granicą? Reprezentant ds. roszczeń. Korespondent. IV Dyrektywa Komunikacyjna – założenia, cele. 2,4,6,8

Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy Zielona Karta 1 stycznia 1953 r. Polska – 1958 r. Minimum 15 dni, maksimum 1 rok. Zielona Karta = Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy System ZK tak naprawdę składa się z 2 części: tzw. Porozumienia Wielostronnego (opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym na podstawie tablicy rejestracyjnej pojazdu i, że ruch i szkody między krajami, których biura narodowe ZK są sygnatariuszami PW opiera się na krajowych OC komunikacyjnych) oraz tradycyjnym Systemie ZK (nie opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym, a zarazem opartego na certyfikatach ZK, tj., że ruch i szkody między krajami, których biura narodowe ZK nie są sygnatariuszami PW tylko umów dwustronnych między biurami, opiera się na tzw. certyfikatach Zielonych Kart)

Główne cele Zielonej Karty Zapewnienie poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych należnego odszkodowania w przypadku, gdy sprawcą zdarzenia jest osoba, której pojazd zarejestrowany jest za granicą; Ułatwienie dla podróżujących – brak konieczności zakupu ubezpieczenia OC na granicy każdego państwa. !

Koszt wydania Zielonej Karty bezpłatnie / symboliczna opłata

System Zielonej Karty Systemem zarządza Rada Biur utworzona przez Biura Narodowe z państw członkowskich Systemu. Obecnie System zrzesza 47 Biur Narodowych. Warunki przystąpienia do Systemu: istnienie w państwie, którego Biuro Narodowe jest kandydatem, obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ustanowienie Biura Narodowego reprezentującego dany rynek ubezpieczeniowy.

Porozumienie Wielostronne Założenie: kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, w których Biura Narodowe są członkami Porozumienia, mogą poruszać się po terytorium tych państw bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W takich państwach ważna tablica rejestracyjna stanowi przypuszczenie ważnego ubezpieczenia OC.

W większości krajów europejskich jest honorowane ubezpieczenie OC zawarte w Polsce, aczkolwiek w niektórych krajach wymaganie jest posiadanie Zielonej Karty,

Żółte - Kosowo

Wypadek z obcokrajowcem Zawsze należy spisać: wspólne oświadczenie o wypadku; dane sprawcy i właściciela pojazdu; dane pojazdu (marka, nr rejestracyjny,); dane ubezpieczenia OC sprawcy, nazwa ZU; sprawdź ważność ubezpieczenia sprawcy; dokumentacja fotograficzna.

Wypadek za granicą – pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie EOG, Andory lub Serbii Ustalenie ubezpieczyciela OC po powrocie do Polski umożliwia system krajowych ośrodków informacji. Szkodę można zgłosić do tzw. reprezentanta ds. roszczeń.

Wypadek za granicą – pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie poza EOG, Andory lub Serbii Szkodę można zgłosić w państwie wypadku ubezpieczycielowi OC sprawcy. Jeżeli sprawca nie był ubezpieczony szkodę można zgłosić do funduszu gwarancyjnego w państwie wypadku.

Wypadek w kraju systemu Zielonej Karty, ale na terenie poza EOG, Andory lub Serbii (np. Białoruś, Mołdawia, Rosja, Ukraina), pojazd sprawcy był zarejestrowany poza krajem wypadku Szkodę można zgłosić do Biura Narodowego w państwie wypadku lub bezpośrednio u ubezpieczyciela OC sprawcy.

Wypadek w Polsce, pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie EOG, Andory lub Serbii Jeśli znasz ubezpieczyciela sprawcy – znajdź odpowiedniego korespondenta. Jeśli nie znasz ubezpieczyciela sprawcy - skontaktuj się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.

Wypadek w Polsce, sprawca posiada Zieloną Kartę Sprawdź, czy towarzystwo, które wystawiło Zieloną Kartę ma korespondenta na terenie Polski. Jeśli tak, zgłoś szkodę korespondentowi. Jeśli nie znajdujesz korespondenta, skontaktuj się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. i zgłoś szkodę w jednym z tych zakładów ubezpieczeń, pełniących funkcję agenta PBUK. Jeżeli nie znasz nazwy towarzystwa, które wystawiło Zieloną Kartę, skontaktuj się z PBUK.

Wypadek w Polsce, sprawca posiada ubezpieczenie graniczne Skontaktuj się z zakładem ubezpieczeń, który wystawił polisę ubezpieczenia granicznego. Jeżeli ubezpieczenie graniczne jest nieważne należy szkodę zgłosić UFG za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczenia OC.

Reprezentant ds. roszczeń Pośrednik pomiędzy poszkodowanym a zagranicznym zakładem ubezpieczeń. Każdy polski zakład ubezpieczeń ma obowiązek jego powołania w każdym państwie należącym do UE.

Korespondent Przedstawiciel zagranicznego zakładu ubezpieczeń w Polsce. Zadanie: likwidacja szkód powstałych w kraju, w którym jest ustanowiony, a spowodowanych przez kierującego posiadającego ważne ubezpieczenie OC zagranicznego ubezpieczyciela.

Czwarta Dyrektywa Komunikacyjna Lustrzane odbicie systemu Zielonej Karty. Służy ofiarom wypadków na terytorium państwa UE, innego niż to, w którym poszkodowany ma miejsce zamieszkania albo na obszarze innego państwa należącego do systemu Zielonej Karty.

System Zielonej Karty System IV Dyrektywy Powstał przed UE; Obejmuje znacznie szerszy obszar niż UE, a nawet EOG. System Zielonej Karty System unijny; Obejmuje obszar EOG i Szwajcarii. System IV Dyrektywy

Regulacje IV Dyrektywy Zasada actio directa; Ośrodki informacyjne; Reprezentant ds. roszczeń; Organ odszkodowawczy; Jednolite terminy realizacji roszczeń; Sankcje w przypadku niespełnienia norm dyrektywy. Zasada actio directa - Możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy wypadku

Bibliografia www.pbuk.pl www.odszkodowaniamotoryzacyjne.pl D. Maśniak, Kształtowanie się transgranicznego systemu ochrony ofiar wypadków drogowych, Zeszyty Prawnicze UKSW 4.2, (2004)