System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy Patrycja Chilińska Anna Tatarak
Spis treści Powstanie Systemu Zielonej Karty. Cele Zielonej Karty. Koszty wydania Karty. Porozumienie Wielostronne. Gdzie należy posiadać Zieloną Kartę? Jak postępować w przypadku zdarzenia drogowego, w którym bierze udział kierowca pojazdu zarejestrowanego za granicą? Reprezentant ds. roszczeń. Korespondent. IV Dyrektywa Komunikacyjna – założenia, cele. 2,4,6,8
Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy Zielona Karta 1 stycznia 1953 r. Polska – 1958 r. Minimum 15 dni, maksimum 1 rok. Zielona Karta = Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy System ZK tak naprawdę składa się z 2 części: tzw. Porozumienia Wielostronnego (opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym na podstawie tablicy rejestracyjnej pojazdu i, że ruch i szkody między krajami, których biura narodowe ZK są sygnatariuszami PW opiera się na krajowych OC komunikacyjnych) oraz tradycyjnym Systemie ZK (nie opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym, a zarazem opartego na certyfikatach ZK, tj., że ruch i szkody między krajami, których biura narodowe ZK nie są sygnatariuszami PW tylko umów dwustronnych między biurami, opiera się na tzw. certyfikatach Zielonych Kart)
Główne cele Zielonej Karty Zapewnienie poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych należnego odszkodowania w przypadku, gdy sprawcą zdarzenia jest osoba, której pojazd zarejestrowany jest za granicą; Ułatwienie dla podróżujących – brak konieczności zakupu ubezpieczenia OC na granicy każdego państwa. !
Koszt wydania Zielonej Karty bezpłatnie / symboliczna opłata
System Zielonej Karty Systemem zarządza Rada Biur utworzona przez Biura Narodowe z państw członkowskich Systemu. Obecnie System zrzesza 47 Biur Narodowych. Warunki przystąpienia do Systemu: istnienie w państwie, którego Biuro Narodowe jest kandydatem, obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ustanowienie Biura Narodowego reprezentującego dany rynek ubezpieczeniowy.
Porozumienie Wielostronne Założenie: kierowcy pojazdów zarejestrowanych w państwach, w których Biura Narodowe są członkami Porozumienia, mogą poruszać się po terytorium tych państw bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W takich państwach ważna tablica rejestracyjna stanowi przypuszczenie ważnego ubezpieczenia OC.
W większości krajów europejskich jest honorowane ubezpieczenie OC zawarte w Polsce, aczkolwiek w niektórych krajach wymaganie jest posiadanie Zielonej Karty,
Żółte - Kosowo
Wypadek z obcokrajowcem Zawsze należy spisać: wspólne oświadczenie o wypadku; dane sprawcy i właściciela pojazdu; dane pojazdu (marka, nr rejestracyjny,); dane ubezpieczenia OC sprawcy, nazwa ZU; sprawdź ważność ubezpieczenia sprawcy; dokumentacja fotograficzna.
Wypadek za granicą – pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie EOG, Andory lub Serbii Ustalenie ubezpieczyciela OC po powrocie do Polski umożliwia system krajowych ośrodków informacji. Szkodę można zgłosić do tzw. reprezentanta ds. roszczeń.
Wypadek za granicą – pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie poza EOG, Andory lub Serbii Szkodę można zgłosić w państwie wypadku ubezpieczycielowi OC sprawcy. Jeżeli sprawca nie był ubezpieczony szkodę można zgłosić do funduszu gwarancyjnego w państwie wypadku.
Wypadek w kraju systemu Zielonej Karty, ale na terenie poza EOG, Andory lub Serbii (np. Białoruś, Mołdawia, Rosja, Ukraina), pojazd sprawcy był zarejestrowany poza krajem wypadku Szkodę można zgłosić do Biura Narodowego w państwie wypadku lub bezpośrednio u ubezpieczyciela OC sprawcy.
Wypadek w Polsce, pojazd sprawcy zarejestrowany na terenie EOG, Andory lub Serbii Jeśli znasz ubezpieczyciela sprawcy – znajdź odpowiedniego korespondenta. Jeśli nie znasz ubezpieczyciela sprawcy - skontaktuj się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.
Wypadek w Polsce, sprawca posiada Zieloną Kartę Sprawdź, czy towarzystwo, które wystawiło Zieloną Kartę ma korespondenta na terenie Polski. Jeśli tak, zgłoś szkodę korespondentowi. Jeśli nie znajdujesz korespondenta, skontaktuj się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. i zgłoś szkodę w jednym z tych zakładów ubezpieczeń, pełniących funkcję agenta PBUK. Jeżeli nie znasz nazwy towarzystwa, które wystawiło Zieloną Kartę, skontaktuj się z PBUK.
Wypadek w Polsce, sprawca posiada ubezpieczenie graniczne Skontaktuj się z zakładem ubezpieczeń, który wystawił polisę ubezpieczenia granicznego. Jeżeli ubezpieczenie graniczne jest nieważne należy szkodę zgłosić UFG za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie ubezpieczenia OC.
Reprezentant ds. roszczeń Pośrednik pomiędzy poszkodowanym a zagranicznym zakładem ubezpieczeń. Każdy polski zakład ubezpieczeń ma obowiązek jego powołania w każdym państwie należącym do UE.
Korespondent Przedstawiciel zagranicznego zakładu ubezpieczeń w Polsce. Zadanie: likwidacja szkód powstałych w kraju, w którym jest ustanowiony, a spowodowanych przez kierującego posiadającego ważne ubezpieczenie OC zagranicznego ubezpieczyciela.
Czwarta Dyrektywa Komunikacyjna Lustrzane odbicie systemu Zielonej Karty. Służy ofiarom wypadków na terytorium państwa UE, innego niż to, w którym poszkodowany ma miejsce zamieszkania albo na obszarze innego państwa należącego do systemu Zielonej Karty.
System Zielonej Karty System IV Dyrektywy Powstał przed UE; Obejmuje znacznie szerszy obszar niż UE, a nawet EOG. System Zielonej Karty System unijny; Obejmuje obszar EOG i Szwajcarii. System IV Dyrektywy
Regulacje IV Dyrektywy Zasada actio directa; Ośrodki informacyjne; Reprezentant ds. roszczeń; Organ odszkodowawczy; Jednolite terminy realizacji roszczeń; Sankcje w przypadku niespełnienia norm dyrektywy. Zasada actio directa - Możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy wypadku
Bibliografia www.pbuk.pl www.odszkodowaniamotoryzacyjne.pl D. Maśniak, Kształtowanie się transgranicznego systemu ochrony ofiar wypadków drogowych, Zeszyty Prawnicze UKSW 4.2, (2004)