Hinduizm
Hinduizm pochodzi od indoaryjskiego słowa oznaczającego morze (sindhu) Hinduizm pochodzi od indoaryjskiego słowa oznaczającego morze (sindhu)., stosowanego również do nazwania rzeki Indus. Terminu tego używali Persowie na oznaczenie terenów na wschód od rzeki Indus, modyfikując je do postaci hind. Przybyli na początku drugiego tysiąclecia do Indii muzułmanie zaczęli terminem „hindu” okreslać tych Azjatów, którzy nie przeszli na Islam. Hinduizm jest jedną z najstarszych, zorganizowanych religii - ich święte piśmiennictwo datuje się aż do 1400- 1500 r. przed Chr. Jest to również jedna z najbardziej zróżnicowanych i złożonych religii, mająca miliony bożków.
Pisma święte Podstawowymi tekstami hinduizmu są Vedas (uznawane za najważniejsze), Upanishadas, Mahabharata oraz Ramajana. Piśmiennictwo zawiera hymny, filozofie, rytuały, poematy i opowiadania, na podstawie których hindusi budują swoje poglądy.
Bogowie w hinduizmie Mimo, iż hinduizm zazwyczaj rozumiany jest jako politeistyczny, przypuszczalnie uznając aż 330 milionów bogów, to jednak ma on swojego głównego „boga”, który przewyższa wszystkich innych, a nazywa się Brahma. Obiektami kultu w głównych odłamach hinduizmu są trzej bogowie: Brahma, Wisznu i Śiwa.
Brahma Hinduizm postrzega ludzkość jako boskość. Ponieważ Brahma jest wszystkim, toteż hinduizm zakłada że każdy jest ucieleśnieniem boskości. Atman, albo własne „ja” jest jednym z Brahmą. Wszystko poza rzeczywistością Brahma uważane jest jedynie za iluzję.
Wisznu Wisznu jest uznawany za stróża i obrońcę dharmy-wiecznego prawa. Pojawia się na świecie jako awatar zawsze wtedy gdy ludzkość jest bliska zagubienia dharmy.
Siwa Przez śiwaitów uważany jest za Boga jedynego, tożsamego z bezpostaciowym wszechprzenikającym Brahmanem. Śiwa nosi 1008 imion i przedstawiany jest najczęściej jako Nataradźa – mistrz tańca, ale także jako jogin i asceta, jako dobroczyńca, głowa rodziny oraz jako niszczyciel. Wśród hinduistów Śiwę czczą głównie śiwaici i smartyści. Śiwa jest jedną z najbardziej złożonych istot boskich w hinduizmie i mitologii indyjskiej. Jego rozmaite przedstawienia zawierają w sobie bowiem wiele pozornych sprzeczności.
Szkoły hinduizmu 1) Monistyczna- tylko jedna rzecz istnieje; szkoła Sankara 2) Panteistyczna- tylko jedna boska rzecz istnieje, zatem bóg jest tożsamy ze światem; Brahmanizm 3) Panenteistyczna- świat jest częścią boga; szkoła Ramanuja 4) Teistyczna- tylko jeden bóg; różny od stworzenia; hinduizm Bhakti
Dharma Przez pojęcie dharmy hindus rozumie absolutne, kosmiczne prawo, które rządzi wszelkimi procesami, zatem również życiem człowieka
Reinkarnacja Wiara w reinkarnację występuje w najbardziej rozbudowanej formie w hinduizmie. Według zasad tej religii cykl śmierci i ponownych narodzin duszy ciągnie się aż do przerwania – pełnego zjednoczenia z Brahmanem, które nigdy się nie skończy. Jakkolwiek nie można bezpośrednio sterować procesem przechodzenia do następnego wcielenia, o jego kierunku decyduje indywidualna karma oraz pragnienia danej duszy.
Święta w hinduiźmie Makar sankranti – obchodzone 14 stycznia Mahaśiwaratri – święto Śiwy obchodzone w lutym Nawaratri – święto bogini Śakti obchodzone w marcu Rama Nawami – urodziny Ramy obchodzone w marcu Holi – święto wiosny obchodzone na przełomie lutego i marca Ugadi – obchodzone pod koniec marca Hanuman Dźajanti – święto ku czci Hanumana obchodzone na początku kwietnia Onam – święto zbiorów rolnych obchodzone pod koniec sierpnia głównie w Kerali Kryszna Dźanmasztami – urodziny Kryszny obchodzone na początku września Ganeś Ćaturthi – święto ku czci Ganeśi obchodzone we wrześniu Widźajadaśami – święto triumfu dobra nad złem obchodzone pod koniec października
Karma Nazywana jest także „pierwszym prawem kosmosu”. to jak żyjemy podczas ziemskiego życia, ma wpływ na nasze życie przyszłe. Jeżeli byliśmy dobrymi ludźmi, możemy dostąpić łaski nirwany lub wcielić się w postać znajdującą się wyżej w hierarchii społecznej, bądź też przez jakiś czas oczekiwać w niebie na kolejne wcielenie duszy. Jeżeli natomiast postępowaliśmy źle, wówczas możemy na następną inkarnację oczekiwać bardzo długo i to w srogich mękach piekielnych. Wszystko zależy właśnie od karmy.
Źródła Andrzej Tokarczyk ,,Hinduizm” Warszawa 1986 Marta Kudelska ,,Hinduizm” Kraków 2006 https://pl.wikipedia.org/wiki/Hinduizm https://www.gotquestions.org/polski/Hinduizm.html
Zdjęcia http://laya-yoga-om.blogspot.com/p/wedy.html http://szuflada.net/siwa-wprowadzenie/ http://lostpedia.wikia.com/wiki/DHARMA_Initiative http://festivalsdaywallpapers.com/wallpaper/lord- brahma-images-free-download/ http://szuflada.net/wisznu-wcielenie- wielkodusznosci/ http://majasdiary.com/some-thoughts-on-karma-and- life/
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KRYSTIAN UCZEŃ KLASY 3Ag