GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Advertisements

Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja.
PRAWA OCHRONY WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
FUNKCJA PERSONALNA.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Organizacja i zarządzanie firmą
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Biznesplan.
Sporządzanie biznesplanu
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Strategia przedsiębiorstwa
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Zasoby przedsiębiorstwa
GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Ip4inno ip4inno Moduł 5B Własność przemysłowa w realnym świecie Praktyczne ćwiczenia, które pomogą zdecydować „Jaka ochrona jest odpowiednia?” Nazwisko.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Firmy globalne.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Marketing w Firmie.
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI

KAPITAŁ INTELEKTUALNY Wszystko co jest niewidoczne, a co decyduje o wartości przedsiębiorstwa i jego przewadze konkurencyjnej – wiedza, doświadczenie, informacja, umiejętności. Wartość wyznaczona jest przez podnoszenie zysków przedsiębiorstwa.

STRUKTURA KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO Kapitał strukturalny – patenty, koncepcje, modele, systemy komputerowe i administracyjne, kultura organizacyjna; Kapitał strukturalny zewnętrzny – relacje z klientami i dostawcami, marki handlowe, reputacja i wizerunek; Kapitał ludzki – kompetencje, wiedza, doświadczenie pracowników (nie staje się własnością przedsiębiorstwa).

KAPITAŁ LUDZKI Cechy fizyczne i psychiczne pracowników organizacji – potencjał pracowników, Jest strategicznym zasobem, Polityka kadrowa wynika ze strategii organizacji. Zróżnicowanie, zmienność – nieprzewidywalność zachowań, aktywność. Gospodarowanie – takie pozyskiwanie i wykorzystanie tego potencjału aby umożliwiało realizację celów przedsiębiorstwa, a jednocześnie uwzględniało potrzeby pracowników (społeczna odpowiedzialność).

CECHY KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO Możliwość jednoczesnego wielorakiego wykorzystania; Długotrwała akumulacja; Urzeczywistnianie poprzez ludzi – zależy wyłącznie od pracowników – relacje z partnerami, kultura organizacyjna...

NIEKTÓRE ELEMENTY KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO Kultura organizacyjna; Zasoby technologiczne; Reputacja, marka; Lokalizacja.

KULTURA ORGANIZACYJNA system założeń, wartości, norm społecznych, które mają znaczenie dla realizacji celów organizacji (bo wpływają na zachowania ludzi). Ma decydujący wpływ na rozwijanie kapitału intelektualnego organizacji; Jest metazasobem.

KULTURA PROEFEKTYWNOŚCIOWA Łączenie całej organizacji poprzez integrację pracowników; Poprawa współdziałania członków grupy poprzez osiąganie wspólnych celów; Podkreślanie przynależności do organizacji poprzez np. używanie słowa „my”; Traktowanie swoich podwładnych jako współpracowników; Dostrzeganie w menedżerach swoich przywódców.

KULTURA ANTYEFEKTYWNOŚCIOWA Dzieli należących do niej ludzi; Nie tworzy konstruktywnych rozwiązań; Wewnątrz organizacji występują wyraźne podziały (utrudniają współpracę).

ZASOBY TECHNOLOGICZNE Działania organizacji wiążące się z poprawą produktu i technologii, zapewniania ich jakości; Są źródłem przewagi konkurencyjnej (udział w rynku, dochody itp.); Ich rola rośnie; Łatwość imitacji innowacji.

REPUTACJA Wypadkowa wyobrażeń interesariuszy o organizacji; Informacja dla pracowników, klientów, społeczeństwa; Odzwierciedla atrakcyjność organizacji; Widoczna jest w percepcji nazwy organizacji.

REPUTACJĘ TWORZY: Solidność – głównie dla klientów – zgodność z oczekiwaniami; Wiarygodność – głównie dla inwestorów i kontrahentów– wierność twierdzeniom i zobowiązaniom; Zaufanie – głównie dla pracowników Odpowiedzialność – głownie dla społeczności lokalnej.

MARKA Środek do ustalania reputacji Znak towarowy – wszystko co oznacza produkt i odróżnia go od konkurencji LUB Zespół cech związanych z przeświadczeniem konsumentów o korzyściach z użytkowania produktu. Obiecuje dostarczenie klientowi określonych korzyści; Traci na znaczeniu w wypadku imitacji.

FUNKCJE MARKI Gwarancja autentyczności produktu; Powtarzalność rezultatów; Upraszczanie procesów decyzyjnych – skojarzenia z marką; Wsparcie, gwarancje – ufność w niezawodność; Wzbogaca przeżycia związane z konsumpcją; Odróżnienie od innych produktów; Tworzy wartość dodaną produktu.

LOKALIZACJA Umiejscowienie organizacji w określonym obszarze; Coraz mniejsze znaczenie; W rozumieniu czynnościowym – decyzja o lokalizacji; W rozumieniu rezultatowym – co wynika z naszej lokalizacji. Nie ma obiektywnie dobrej lokalizacji.

UWARUNKOWANIA WEWNĘTRZNE LOKALIZACJI Warunki naturalne – ukształtowanie terenu, (cechy gruntu itp.); Stan prawny (własność, obciążenia hipoteczne); Istniejący sposób zagospodarowania i użytkowania – czy jest dostosowany.

WARUNKI OTOCZENIA Warunki naturalne; Warunki społeczno – demograficzne; Relacja przestrzenna do rynków zbytu; Wyposażenie w infrastrukturę; Uwarunkowania prawne; Sytuacja gospodarcza.

DECYZJA O LOKALIZACJI ZALEŻY OD: Inwestora – gdzie mu się najbardziej opłaca zlokalizować firmę; Władzy regionalnej – jak lokalizacja wpłynie na interesy regionu; Gospodarki jako całości – na ile sprzyja przedsiębiorcom – klimat inwestycyjny, koszty produkcji.

MIERNIKI ZASOBÓW NIEMATERIALNYCH Obszar finansowy: Aktywa ogółem, Aktywa ogółem na jednego zatrudnionego, Wskaźnik straconych klientów do średniej w sektorze %, Przychody od nowych klientów / przychody ogółem %, Zwrot z aktywów netto, Inwestycje w technologię informacyjną.

OBSZAR KLIENTÓW Liczba klientów, Udział w rynku, Roczna sprzedaż na jednego klienta, Rating klienta, Liczba wizyt klienta w przedsiębiorstwie, Liczba dni poświęconych na wizyty u klienta, Klienci / pracownicy, Przeciętny czas od kontaktu klienta do odpowiedzi w postaci sprzedaży.

OBSZAR PROCESÓW Koszty administracyjne / przychody ogółem, Liczba komputerów osobistych i laptopów na pracownika, Koszty administracyjne na pracownika, Koszty informacyjne na pracownika, Koszty informatyczne na pracownika, Wydajność komputerów, Wdrożone systemy jakości.

OBSZAR ROZWOJU Koszty podnoszenia kwalifikacji na jednego pracownika, Indeks satysfakcji pracowników, Udział godzin szkoleniowych w ogólnej liczbie godzin pracy, Nakłady na badania i rozwój / koszty administracyjne, Przeciętna długość kontaktów klienta z przedsiębiorstwem, Inwestycje w rozwój nowych rynków, Inwestycje w rozwój kapitału strukturalnego.

OBSZAR LUDZKI Fluktuacja pracowników, Przeciętna długość zatrudnienia, Liczba kierowników, Liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych, Przeciętny wiek pracowników, Umiejętności komputerowe pracowników.

OCHRONA DÓBR NIEMATERIALNYCH Dobra wolne – nie są chronione prawnie; Dobra chronione – można ustanowić wyłączne prawo do korzystania - utwory, rozwiązania, oznaczenia.

RODZAJE OCHRONY Prawa autorskie – utwory wyrażane słowem, symbolem matematycznym, znakiem graficznym (do 70 lat po śmierci) Patenty – wynalazki, projekty, wzory użytkowe, nowe odmiany roślin (20 lat); Prawo z rejestracji – wzory przemysłowe, topografie układów scalonych (25 lat). Prawo ochronne - rozwiązania (wzory użytkowe), oznaczenia (znaki towarowe) (10 lat); Tajemnica handlowa – na ogół dokumenty, informacje firmy.