PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2012 rok
Grudzień 2011 Prezydenta Miasta Ruda Śląska Budżet Miasta na 2012 rok.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Realizacja budżetu m.st. Warszawy w 2012 roku
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUD Ż ET SKAR Ż YSKA-KAMIENNEJ NA 2012 ROK Opracowała Magdalena Grzmil.
Założenia do Budżetu Miasta Gdańska na rok Uwarunkowania makroekonomiczne Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok 2013  realna dynamika.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY2 761 mln zł WYDATKI2 615 mln zł NADWYŻKA146 mln zl NADWYŻKA.
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA oraz BUDŻETU MIASTA NA 2012 ROK.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2016 ROK ORAZ WIELOLETNIEJ PROGNOZY FNANSOWEJ.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska na lata Gdańsk 10 październik 2005.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE za I półrocze 2016 Wielkości rzeczywiste Załącznik do protokołu Nr XX/16 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 28 września 2016.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
Budżet Miasta Bydgoszczy 2016
Wystąpienie Prezydent m.st. Warszawy
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Budżet - Miasta Żyrardów
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
Plan finansowy programu
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
SPRAWOZDANIE POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO ZA ROK 2015
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
Budżet Gdańska 2018 Gdańsk, 5 grudnia 2017r..
Ministerstwo Finansów
BUDŻET GMINY NOWE 2018 Wielkości planowane.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
BUDŻET GMINY BIECZ W 2018 R..
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Budżet założenia do projektu
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA 2012-2031 oraz BUDŻETU MIASTA NA 2012 ROK

ZAPEWNIENIE MIASTU DŁUGOOKRESOWEGO ROZWOJU PODSTAWOWY CEL: ZAPEWNIENIE MIASTU DŁUGOOKRESOWEGO ROZWOJU

Aby go osiągnąć konieczne było wypracowanie odpowiedniego poziomu nadwyżki operacyjnej, tak aby: spełnić wszystkie regulacje prawne, w tym te dotyczące limitowania zadłużenia, umożliwić realizację projektów inwestycyjnych, na które Miasto otrzymało środki UE oraz takich, co do których wybrano wykonawców robót lub trwają już roboty.

Czynniki negatywnie oddziaływujące na poziom nadwyżki operacyjnej zmiany prawne w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody samorządów (np. obniżenie stawek PIT, ulga prorodzinna, prawo użytkowania wieczystego nieruchomości), nakładanie na samorządy zadań bez zapewnienia odpowiednich źródeł ich finansowania (np. piecza zastępcza), zwiększanie kosztów realizacji zadań przez samorządy (np. podwyższanie stawek podatku VAT oraz akcyzy), przesunięcie działań restrukturyzacyjnych w gospodarce Miasta na lata 2012-2013.

Działania maksymalizujące nadwyżkę operacyjną Działania zwiększające dochody bieżące: ustawowy wzrost stawek podatków i opłat lokalnych, wzrost wpływów z komunikacji zbiorowej od 2012 roku o inflację + ½ wzrostu PKB, będący m.in. efektem podniesienia odpłatności, optymalizacja podatkowa – odzyskiwanie VAT od inwestycji w ramach istniejących możliwości.

Działania maksymalizujące nadwyżkę operacyjną Działania zmniejszające wydatki bieżące polegające na działaniach restrukturyzacyjno-reorganizacyjnych oraz optymalizujących wydatki bieżące, których efektem będzie trwałe ograniczenie wydatków bieżących, obejmujące m.in.: optymalizację funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, optymalizację funkcjonowania placówek pomocy społecznej, łączenie instytucji kultury (możliwe w obecnym stanie prawnym), uchylenie uchwały w/s tzw. specjalnych dodatków mieszkaniowych.

Wydatki bieżące – założenia 2012: wydatki bieżące bez odsetek, poręczeń oraz projektów UE maleją nominalnie o 34 mln w stosunku do planu na 2011 rok; w ramach tej kwoty zabezpieczono jednocześnie odpowiednie kwoty na realizację zadań o charakterze jednorazowym w 2012 roku (np. UEFA EURO 2012, odszkodowania – łącznie ok. 60 mln zł). 2013: zamrożenie wydatków bieżących (bez odsetek, poręczeń i projektów UE) na poziomie roku 2012, 2014-2016: założono przeszacowanie wydatków bieżących (bez odsetek, poręczeń i projektów UE) o wskaźnik inflacji.

Wydatki bieżące – założenia (2) w oparciu o przyjęte założenia wydatki bieżących w latach 2012-2016 nie mogą przekroczyć kwot: Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 Wydatki bieżące ogółem, z tego: 2.159 2.146 2.178 2.224 2.271 - odsetki 117 126 109 101 86 - wypłaty z tytułu poręczeń 8 11 19 - projekty UE 35 7 1 - - pozostałe wydatki bieżące 2.052 2.062 2.114 2.164 2.221 wprowadzenie zmian w zakresie poszczególnych wydatków bieżących możliwe tylko w ramach łącznej kwoty lub w wyniku zwiększenia dochodów bieżących, zwiększenie wydatków bieżących o trwałym charakterze wymaga zabezpieczenia środków na ten cel w każdym roku prognozy.

Wydatki bieżące wg dziedzin w 2012 roku

Wydatki bieżące (zmiany w latach 2011-2012)

Założenia makroekonomiczne Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 Założenia WPF 2012-2031 dynamika PKB 4,0% 3,7% 3,9% 3,5% inflacja średnioroczna 2,8% 2,5% inflacja I pół./I pół. 4,2% 3,2% 2,7% WIBOR 6M 5,5% Założenia WPF 2011-2031 4,8% 4,1% 2,4% 5,0%

Założenia makroekonomiczne - zagrożenia W zakresie założeń makroekonomicznych główne zagrożenia to: osłabienie dynamiki PKB (Ministerstwo Finansów sygnalizuje możliwość obniżenia tempa wzrostu PKB do 3,2 %, 2,5 % a nawet -1 %) wyższa inflacja, wzrost poziomu rynkowych stóp procentowych. Obniżenie tempa wzrostu PKB oznacza konieczność obniżenia prognozy dochodów budżetu na rok 2012 i lata następne, w ich następstwie obniżenie wydatków na inwestycje i dalszej redukcji wydatków bieżących.

Dochody bieżące i wydatki bieżące oraz nadwyżka operacyjna

Poziom nadwyżki operacyjnej przesądza o limicie zadłużania się jednocześnie określając możliwości inwestycyjne Miasta

Wskaźnik obsługi zadłużenia do dochodów

PROGRAM INWESTYCYJNY

Inwestycje w latach 2011-2016

Zadania Unijne + dofinansowane 594,7 mln zł Wydatki majątkowe w 2012 roku Suma wydatków wg WPF na zadania inwestycyjne – 853,2 mln zł Zadania Unijne + dofinansowane 594,7 mln zł Zadania kontynuowane 157,4 mln zł Zadania ciągłe + inne 87,0 mln zł Zadania pozostałe 14,1 mln zł

Zadania Unijne 594,7 mln zł, w tym np.: Wydatki majątkowe w 2012 roku Zadania Unijne 594,7 mln zł, w tym np.: Odnowa infrastruktury transportu publicznego, Budowa trasy tramwajowej os. Lecha – Franowo, Przedłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego, Przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera, Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu, Rozbudowa Biblioteki Raczyńskich, Przebudowa kompleksu Sali Wielkiej CK Zamek.

Zadania kontynuowane 157,4 mln zł, w tym np.: Wydatki majątkowe w 2012 roku Zadania kontynuowane 157,4 mln zł, w tym np.: - Program budownictwa komunalnego, - Termy Maltańskie – przebudowa dróg i ul. Krańcowej, - Przebudowa wiaduktu Antoninek w ciągu ul. Warszawskiej, Przebudowa ulicy Bukowskiej. Zadania ciągłe + inne 87,0 mln zł, w tym np.: - Rozbudowa systemu sygnalizacji świetlnych – przebudowa skrzyżowań, Rezerwa celowa na przedsięwzięcia z udziałem innych inwestorów, Program budowy ulic lokalnych i peryferyjnych, Przebudowa utwardzonych ulic wojewódzkich, powiatowych, gminnych, System monitoringu wizyjnego, Termorenowacje budynków oświatowych.

Zadania pozostałe 14,1 mln zł, w tym np.: Wydatki majątkowe w 2012 roku i w latach następnych Zadania pozostałe 14,1 mln zł, w tym np.: Węzeł Lechicka-Naramowicka, Most Lecha – 2012 r. i lata następne Zadaszenie lodowiska – 2012 r. Modernizacja Torów Łuczniczych – 2012 r. Modernizacja dachu SP nr 42 przy ul. Różanej – 2012 r. Węzeł drogowy DĘBIEC – 2012 r. i lata następne Modernizacja i rozbudowa obiektu na potrzeby LO nr VIII – 2012 r. i lata następne Budowa kolektora deszczowego Łacina Etap II – lata następne Budowa nowego i przebudowa istniejącego układu drogowego dla Centrum Łacina – 2013 r. i lata następne Budowa kolektora deszczowego Piaśnica – lata 2014-2017 Rezerwa na przygotowanie projektów unijnych i wkład własny – lata 2014-2016

Środki na zadania po 2016 roku Budowa fragmentu III Ramy komunikacyjnej od ul. Hetmańskiej do ul. Krzywoustego lata 2017-2020 Budowa ulicy Nowa Naramowicka 2012 r. – projekt, 2017-2019 – wykonanie Przebudowa ul. Krzywoustego na odcinku od ul. Pleszewskiej do autostrady A2 – przebudowa obiektów inżynierskich nad ul. Inflandzką i ul. Chartowo – 2012 r. – projekt, 2017-2020 – wykonanie.

Prognoza finansowa na lata 2012-2016 w mln zł Lp Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 I. Dochody bieżące 2 438 2 457 2 486 2 543 2 605 II. Wydatki bieżące 2 211 2 203 2 232 2 279 2 327 Saldo operacyjne (I-II) 227 254 264 277 III. Spłata zadłużenia 169 293 145 216 196 Saldo operacyjne netto (I-II-III) 58 -39 110 49 81 IV. Dochody majątkowe, w tym: 266 363 343 471 97 IVa. - sprzedaż majątku 130 80 78 76 V. Przychody 560 93 109 VI. Pozostałe rozchody 30 VII. Wydatki majątkowe 853 417 561 519 178

PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2012 ROK

Projekt budżetu Miasta za 2012 rok 2011 (plan) 2011 (pw) 2012 (projekt) w mln zł DOCHODY OGÓŁEM: 2.585 2.467 2.704 - dochody bieżące 2.287 2.265 2.438 - dochody majątkowe 298 202 266 WYDATKI OGÓŁEM: 3.280 3.018 3.064 - wydatki bieżące 2.208 2.156 2.211 - wydatki majątkowe 1.072 862 853 WYNIK BUDŻETU (DEFICYT) -695 -550 -361 DŁUG DO ZACIĄGNIĘCIA 828 698 482

Dochody budżetu Miasta w 2012 roku

Struktura wydatków w 2012 roku w mln zł

Wydatki ogółem wg dziedzin w 2012 roku

Wydatki bieżące wg dziedzin w 2012 roku

Wydatki majątkowe wg dziedzin w 2012 roku

PROGNOZA KWOTY DŁUGU

Poziom zadłużenia

Wskaźnik zadłużenia do dochodów