„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Postępowanie administracyjne
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 33 UPE/
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Kodeks Postępowania Administracyjnego w oświacie
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Kwestia wstępna w postępowaniu administracyjnym
Współdziałanie organów administracji publicznej
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Jak dobrze rozwiązać zlecone zagadnienie prawne (kazus)? Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowo administracyjne SNP 2.5, grupa 5 i.
Prawo dowodowe Dążenie do prawdy w kontradyktoryjnym postępowaniu karnym, a postępowaniu cywilnym i administracyjnym Dr Dagmara Gruszecka.
Zasady rozwiązywania kazusów z prawa administracyjnego
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Procedury stosowane w administracji publicznej
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Nowelizacja Kodeksu Postępowania Administracyjnego
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Zasada lojalności.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zasada lojalności.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Przeszkody w toku postępowania
Stosunki administracyjno- prawne
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

„Nowe” zasady ogólne w k.p.a. Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne SSA I stopnia, II rok, grupy 9 i 10, rok akademicki 2016-2017 semestr letni mgr Marcin Rudnicki

Zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść stron Art. 7a k.p.a. § 1. Jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony, chyba że sprzeciwiają się temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ. § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się: 1) jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym istotne interesy państwa, a w szczególności jego bezpieczeństwa, obronności lub porządku publicznego; 2) w sprawach osobowych funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawodowych.

Wydaje się, że zasada stanowi swoiste uszczegółowienie zasady uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli Zasada ma za zadanie chronić strony, których sytuacja w sferze obowiązków lub utraty uprawnień jest kształtowana przez przepisy niejasne, a więc takie, co do których proces wykładni nie dał jednoznacznych rezultatów. Zasada nie ma zastosowania do postępowań dotyczących nadawania uprawnień oraz w postępowaniach dotyczących obowiązków lub utraty uprawnień, gdy: a. sprzeciwiają się temu sporne interesy stron b. sprzeciwiają się temu interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ c. wymaga tego ważny interes publiczny d. sprawa dotyczy funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych

Zasada adekwatności we współdziałaniu Art. 7b k.p.a. W toku postępowania organy administracji publicznej współdziałają ze sobą w zakresie niezbędnym do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli oraz sprawność postępowania, przy pomocy środków adekwatnych do charakteru, okoliczności i stopnia złożoności sprawy.

Zasada stanowi połączenie postulatów wynikających z następujących zasad: a. zasady prawdy obiektywnej b. zasady poszanowania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli c. zasady szybkości i prostoty postępowania - dodatkowo uwzględniając element adekwatności podejmowanych środków do rodzaju sprawy Zasada odnosi się do wszelkich sytuacji, gdy dochodzi do szeroko rozumianego współdziałania organów, to jest: a. w sytuacji współdziałania z art. 106 i 106a u.p.e.a. b. we wszystkich sytuacjach współdziałania określonego w sposób konkretny w przepisach szczególnych c. we wszystkich innych przypadkach współdziałania (gdy przepisy nie przewidują formy współdziałania) d. w przypadku pomocy prawnej z art. 52 k.p.a.

Posiedzenie w trybie współdziałania Art. 106a k.p.a. § 1. Organ załatwiający sprawę może, z urzędu albo na wniosek strony lub organu, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska, zwołać posiedzenie, jeżeli przyczyni się to do przyspieszenia zajęcia stanowiska (posiedzenie w trybie współdziałania). § 2. Organ załatwiający sprawę może zwołać posiedzenie w trybie współdziałania przed upływem terminu do zajęcia stanowiska, określonego w art. 106 § 3, a jeżeli przepis prawa przewiduje inny termin, przed upływem tego terminu, tylko na wniosek organu, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska. § 3. Organ załatwiający sprawę może wezwać strony na posiedzenie w trybie współdziałania. Przepisy art. 90-96 stosuje się odpowiednio. § 4. Zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania nie zwalnia z obowiązku rozpatrzenia ponaglenia, o którym mowa w art. 106 § 6. Postanowienie, o którym mowa w art. 106 § 5, może zostać wpisane do protokołu posiedzenia w trybie współdziałania. Paragraf pierwszy dotyczy sytuacji, gdy upłynął termin na współdziałania a paragram drugi, gdy termin ten jeszcze nie minął. Choć paragraf trzeci wskazuje, że „organ może wezwać strony”, to w rzeczywistości w tym zakresie po stronie organu leży obowiązek wynikający z zasady czynnego udziału stron w postępowaniu.