dobry start w przyszłość Szkoła zawodowa – dobry start w przyszłość Lublin, 22 marca 2013 r.
Cele modernizacji szkolnictwa zawodowego w Lublinie Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb lokalnego rynku pracy (obecnie i w przyszłości) Podniesienie jakości kształcenia zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem szkolenia praktycznego Upowszechnienie szkolnictwa zawodowego w Lublinie Uelastycznienie kształcenia zawodowego Uwzględnienie w rozwoju szkolnictwa zawodowego potrzeb uczniów niepełnosprawnych 2
Główne kierunki działań Realizacja założeń ujętych w Strategii Rozwoju Lublina Utworzenie przy Prezydencie Miasta zespołu reprezentującego cztery najważniejsze środowiska do kształcenia zawodowego (pracodawców, urzędów pracy, podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe i szkół wyższych) w celu proponowania konkretnych przedsięwzięć w dziedzinie kształcenia zawodowego Kontynuacja wdrażenia zmian w organizacji kształcenia zawodowego wynikających z nowelizacji ustawy o systemie oświaty Działania promocyjne na rzecz upowszechnienia szkolnictwa zawodowego 3
Podstawowe obszary zmian w szkolnictwie zawodowym Nowa definicja zawodu – zawody zostały podzielone na kwalifikacje oddzielnie potwierdzane w procesie kształcenia Struktura i organizacja kształcenia zawodowego Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Obudowa programowa kształcenia zawodowego (podstawa programowa) System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Udział pracodawców w kształceniu zawodowym Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli Wsparcie zmian ze środków unijnych
Struktura przebiegu kształcenia od września 2012r. *na podstawie materiałów MEN
Kwalifikacyjny kurs zawodowy – nowa forma kształcenia Organizowany jest przez szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe. Obejmuje jedną kwalifikację wyodrębnioną w danym zawodzie. Realizowany jest w oparciu o podstawę programową kształcenia w danym zawodzie. Kończy się zewnętrznym egzaminem potwierdzającym tę kwalifikację (takim samym jak w przypadku kształcenia w trybie szkolnym). Po nabyciu potwierdzeniu wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, uczestnik kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeśli będzie miał odpowiedni dla zawodu poziom wykształcenia, bez dodatkowych egzaminów uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje w pełnym zawodzie.
Kursy zawodowe w Lublinie Aktualnie odbywa się 8 kwalifikacyjnych kursów zawodowych, w których uczestniczy 237 osób. Kursy realizuje: - Lubelskie Centrum Edukacji Zawodowej: 1) Montaż i obsługa maszyn i urządzeń – 1 grupa, 42 słuchaczy, 2) Użytkowanie obrabiarek skrawających – 1 grupa, 26 słuchaczy, 3) Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi – 1 grupa, 22 słuchaczy; - Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1: 1) Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji – 3 grupy, 89 słuchaczy, 2) Organizacja i nadzorowanie transportu – 1 grupa, 28 słuchaczy; - Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 2: 1) Obsługa klienta w jednostkach administracji – 1 grupa, 30 słuchaczy. 7
Od elektromechanika do technika elektryka Zasadnicza szkoła zawodowa (K1) Zasadnicza szkoła zawodowa (K1) Zasadnicza szkoła zawodowa (K1) Kurs Kwalifikacyjny (K2) Kurs Kwalifikacyjny (K2) Kurs kwalifikacyjny (K3) + liceum ogólnokształcące Elektromechanik Elektryk Technik elektryk
Struktura uczniów w oddziałach klasy I szkół ponadgimnazjalnych
Formy promocji szkolnictwa zawodowego Targi Edukacyjne „Dni otwarte” organizowane przez szkoły Oferta edukacyjna na stronach internetowych: szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjów, Urzędu Miasta Lublin Informator elektroniczny: www.lubelszczyzna.edu.com.pl Multimedialna prezentacja oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych na płytach DVD Ulotki, plakaty Prezentacja oferty edukacyjnej i bazy dydaktycznej podczas spotkań zorganizowanych dla doradców zawodowych na terenie zespołów szkół zawodowych 10
Oferta edukacyjna szkół zawodowych została przygotowana przez: 10 zasadniczych szkół zawodowych 15 techników 5 szkół policealnych dla młodzieży 1 szkoła policealna dla dorosłych 2 licea ogólnokształcące dla dorosłych 2 szkoły policealne dla dorosłych 2 zasadnicze szkoły zawodowe specjalne szkoła specjalna przysposabiająca do pracy 2 technika specjalne
Zasadnicze szkoły zawodowe (ogólnodostępne) oferują kształcenie w 22 zawodach: Obszar administracyjno – usługowy (A) Fryzjer Stolarz Krawiec Obszar budowlany (B) Monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Murarz – tynkarz Dekarz Obszar elektryczno – elektroniczny (E) Elektryk Monter elektronik Elektromechanik Monter mechatronik Obszar mechaniczny i górniczo – hutniczy (M) Blacharz samochodowy Mechanik pojazdów samochodowych Elektromechanik pojazdów samochodowych Mechanik – monter maszyn i urządzeń Monter systemów rurociągowych Ślusarz Obszar rolniczo – leśny z ochroną środowiska (R) Ogrodnik Obszar turystyczno – gastronomiczny (T) Kucharz Piekarz Cukiernik Wędliniarz
Zasadnicze szkoły zawodowe (specjalne) oferują kształcenie w 10 zawodach: Obszar administracyjno – usługowy (A) Fryzjer Stolarz Krawiec Introligator Obszar budowlany (B) Murarz – tynkarz Obszar mechaniczny i górniczo – hutniczy (M) Mechanik pojazdów samochodowych Obszar rolniczo – leśny z ochroną środowiska (R) Ogrodnik Obszar turystyczno – gastronomiczny (T) Kucharz Piekarz Cukiernik
Technika (ogólnodostępne) oferują kształcenie w 34 zawodach: Obszar administracyjno – usługowy (A) Technik ekonomista Technik handlowiec Technik organizacji reklamy Technik usług fryzjerskich Technik technologii odzieży Technik technologii chemicznej Technik analityk Technik cyfrowych procesów graficznych Technik technologii drewna Technik logistyk Technik spedytor Technik transportu kolejowego Fototechnik Obszar budowlany (B) Technik geodeta Technik drogownictwa Technik budownictwa Technik urządzeń sanitarnych Technik renowacji elementów architektury Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej Obszar elektryczno – elektroniczny (E) Technik informatyk Technik teleinformatyk Technik elektronik Technik elektryk Technik energetyk Technik elektroenergetyk taboru szynowego Technik mechatronik Obszar mechaniczny i górniczo – hutniczy (M) Technik pojazdów samochodowych Technik mechanik Obszar rolniczo – leśny z ochroną środowiska (R) Technik architektury krajobrazu Obszar turystyczno – gastronomiczny (T) Technik technologii żywności Technik żywienia i usług gastronomicznych Kelner Technik obsługi turystycznej Technik hotelarstwa
Technika (specjalne) oferują kształcenie w 2 zawodach: Obszar rolniczo – leśny z ochroną środowiska (R) Technik ochrony środowiska Obszar turystyczno – gastronomiczny (T) Technik turystyki wiejskiej
Podczas tegorocznej rekrutacji Miasto Lublin oferuje: w 20 oddziałach zasadniczych szkół zawodowych w 66 oddziałach techników w 114 oddziałach liceów ogólnokształcących
Dziękujemy za uwagę