Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

INSTRUKCJA ALARMOWANIA
Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Sucha destylacja węgla i jego produkty
  OK konspekt z chemii.
ALKANY- węglowodory nasyCONE.
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
Zastosowanie Helowców w życiu codziennym
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Woda i Życie dawniej i dziś.
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Zmiany stanów skupienia
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
PROSTE ZŁOŻONE JEDNORODNE NIEJEDNORODNE
Właściwości alkanów Barwa Zapach Stan skupienia Gęstość
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenia chemiczne
Autor: Mateusz Marszałek Klasa IIIz. Alkany nazywane są często węglowodorami nasyconymi lub parafinami. Ogólny wzór alkanów ma postać: C n H 2n+2 gdzie.
Napalm..
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
1.
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Czy naprawdę ognia nie „poskromimy” za pomocą gazu?
Chemia-klasa 1 Wszystko z klasy 1.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
do żarówki energooszczędnej
Doświadczalny Konkurs Fizyczny I Chemiczny 2014
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
Eksperymenty naukowe Anatol Karski
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Ogień !.
Mikołajki 2015 „Szlakiem Królowej Zimy”. Oferta Mikołajek: 1. Gry i zabawy rodzinne: Układanie puzzli świątecznych związanych z obyczajami bożonarodzeniowymi.
Alkohole.
POŻARY ENDOGENICZNE W KOPALNIACH Jan DRENDA.
Kraking i reforming Kraking (proces krakingu, krakowanie)
Substancje i ich przemiany
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Litowce – potas i pozostałe litowce -Występowanie i otrzymywanie potasu -Właściwości fizyczne i chemiczne potasu -Ważniejsze związki potasu -Występowanie.
Benzyna otrzymywanie, właściwości, liczba oktanowa,
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Rodzaje paliw kopalnych
Wodór i jego właściwości
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Papierosy nie tylko nikotyna
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Węglowodory – organiczne związki chemiczne zawierające w swojej strukturze wyłącznie atomy węgla i wodoru. Wszystkie one składają się z podstawowego szkieletu.
1.
Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
ELEKTRONICZNY WYKRYWACZ NIESZCZELNOŚCI HYDROGEN
Zapis prezentacji:

Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy

GAZ SZCZEKAJĄCY Do wykonania tego doświadczenia potrzebne nam będą: Wypełnione wodorem baloniki Źródło ognia Wcześniej otrzymanym wodorem wypełniliśmy baloniki. Wodór wytworzyliśmy w reakcji glinu z roztworem wodorotlenku sodu. Do baloników zbliżamy płomień. Usłyszeliśmy charakterystyczny dźwięk. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE ? Wodór to gaz bardzo łatwopalny. Kiedy jest czysty, spala się spokojnie, słabo widocznym, bladoniebieskim płomieniem. Natomiast zmieszany z powietrzem, a szczególnie z tlenem, spala się wybuchowo, czemu towarzyszy charakterystyczny odgłos. Dlatego dawniej wodór nazywano "gazem szczekającym". Mieszaninę wodoru z tlenem lub powietrzem potocznie określa się jako "mieszaninę piorunującą".

ŚCIANA OGNIA Do wykonania tego doświadczenia potrzebne nam będą: Mieszanina gazu: propan butan Zapalone łuczywo Napełniamy probówkę mieszaniną wyżej wspomnianych gazów. Do wylotu probówki przykładamy zapalone łuczywo, a następnie wylewamy ciecz na stół. Po chwili ogień gaśnie. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Propan i butan są gazami palnymi. W tym doświadczeniu związki te występują w stanie ciekłym, nie pali się jednak ciecz, a unoszące się nad nią opary.

LATARNIA W KOLBIE Do wykonania tego doświadczenia potrzebny nam będzie: Tlen Rozżarzone łuczywo Kolby płaskodenne wypełniamy tlenem. Otwieramy kolbę i wprowadzamy do jej wnętrza tlące się łuczywo. Następnie wyjmujemy łuczywo i gasimy płomień, lekko nim potrząsając. Ponownie wprowadzamy łuczywo do kolby z gazem. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Tlen jest gazem podtrzymującym palenie. Tlące się łuczywo po wprowadzeniu do kolby z gazem rozpala się jasnym płomieniem. Po ponownym wprowadzeniu tlącego się łuczywa do kolby z zebranym gazem znowu się ono rozpala.

PŁYNNY GAZ Do wykonania tego doświadczenia potrzebny nam będzie: Dwutlenek węgla Zapalone świeczki Przygotowujemy kilka zapalonych świeczek, a następnie „przelewamy” dwutlenek węgla, który gasi świeczki. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Ponieważ dwutlenek węgla nie podtrzymuje palenia i posiada gęstość większą od gęstości powietrza, można go „przelewać” gasić nim płomień.

NIECHCIANA WALENTYNKA Był sobie chemik piękny i młody, co się zakochał w dziewczynie, Cokolwiek robił, gdziekolwiek bywał o niej rozmyślał jedynie. Pomyślał sobie: już wiem co zrobię, wkrótce czternasty lutego Kupię pierścionek i piękne kwiaty, oświadczę się na Walentego.   I z tą różyczką udał się do niej: czy zechcesz być moją żoną? Tak utworzymy wspaniałą parę jak dwa atomy złączoną. Jego wyznanie zimno przyjęła jak azot skroplony okrzykiem: Nie będę – mówi – zawierać związku z byle tam jakim chemikiem.  

Do wykonania doświadczenia użyjemy: Ciekłego azotu kwiatów Prezent od niechcianego adoratora wystarczy zanurzyć w ciekłym azocie, a następnie po prostu rozbić go. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Dzieje się tak, ponieważ azot skrapla się w temperaturze – 196C. Róża w tak niskiej temperaturze zamarzła. Stały numer pokazów z ciekłym azotem. Kwiat zanurzony w ciekłym azocie diametralnie zmienia swoje właściwości fizyczne. Giętka i elastyczna roślina zamienia strukturę w podobną do szkła. Kwiat rzucony na podłogę roztrzaskuje się na kawałki.

ŚPIEWACZKA OPEROWA Do wykonania tego doświadczenia potrzebne nam będą: Hel Hel jest bardzo ciekawym gazem. Jako najlżejszy gaz bezpieczny (niepalny) był stosowany do wypełniania statków powietrznych lżejszych od powietrza, czyli aerostatów; jest również składnikiem powietrza w butlach gazowych podczas nurkowania. A także potrafi zmienić wysokość głosu. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Hel dostarczony do płuc powoduje zmianę wysokości głosu – dzieje się tak, ponieważ częstość drgań w komorze rezonansowej, jaką jest ośrodek mowy, ściśle zależy od gęstości ośrodka, w którym te drgania zachodzą.

DYMNE AUREOLKI Potrzebne nam będą: Wytwornica dymu Wcześniej przygotowany przyrząd do tworzenia aureolek wypełniamy dymem i wypuszczamy je. Wygląda to bardzo widowiskowo. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Zawiesina bardzo drobnych cząstek stałych została rozproszona w gazie i uwalniana małymi porcjami.

OGNISTE RĘCE Potrzebne nam będą: Propan, butan Wodny roztwór płynu do mycia naczyń Zapalone łuczywo Mieszaninę gazów zamykamy w wytworzonych bańkach. Następnie przykładamy zapalone łuczywo. DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE? Propan i butan są gazami palnymi. Zapalone łuczywo inicjuje ich spalanie.

Dziękujemy za uwagę