Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Advertisements

Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Spójność logiczna projektu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Izabela Kołodziejczyk
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Obserwacja wybranych uczniów
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Obserwacja wybranych uczniów
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Tworzenie programów wzmacniających efektywność kształcenia Jak opracować program wzmacniający efektywność kształcenia?

CECHY DOBREGO PROGRAMU zorientowanie na cele - zmiany, jakie zajdą w danej dziedzinie w wyniku realizacji projektu koordynacja powiązanych ze sobą działań, dzięki którym cel zostanie osiągnięty ograniczenie w czasie (początek i koniec) zasoby finansowe i inne zespół projektowy wyjątkowy charakter

DOBRY PROGRAM Jest odpowiedzią na rzeczywiste problemy występujące w danej szkole. Zawsze powoduje zmianę w otoczeniu. Bez właściwie zdefiniowanego problemu – nie ma dobrego programu mającego na celu wprowadzenie korzystnych zmian.

STRUKTURA PROGRAMU Problem Cele Działania Harmonogram Wyniki Zasoby Budżet Monitoring i ewaluacja

PROGRAM KROK PO KROKU skompletuj grupę ds. opracowania i monitorowania realizacji programu zdefiniuj problemy dokonaj analizy problemu w kontekście uczestników programu (nauczycieli, uczniów, rodziców) ustal cele programu sporządź katalog działań sprawdź szanse realizacji opracuj harmonogram wdrażaj techniki zarządzania prowadź monitoring wskaźników dokonaj ewaluacji

FAZA ANALIZY Identyfikacja problemu. Analiza problemu metodą drzewa problemów. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych metodą drzewa celów. Analiza grup docelowych. Analiza strategii.

FAZA ANALIZY: IDENTYFIKACJA to analiza problemów i celów, określenie potrzeb określonej grupy uczniów i nauczycieli, które program ma zaspokoić określenie możliwości rozwiązania zdefiniowanych problemów Narzędzia: drzewo problemów (przyczyny → PROBLEM → skutki) drzewo celów (środki → ROZWIĄZANIE → cele)

ANALIZA PROBLEMU Drzewo problemów: poszukiwanie przyczyn na jak najniższym poziomie tematyczne pogrupowanie i uporządkowanie skutków całościowa wizualizacja sytuacji problemowej Celem jest ustalenie głównego problemu, do którego projekt powinien się odnieść. Wypisz wszystkie problemy. Ustal zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Przyczyny umieść na dole, skutki na górze.

DRZEWO PROBLEMU Problem główny Skutek 2 Skutek 1 Skutek 2 Przyczyna 1

20% posiada orzeczenia PPP Gorsza pozycja na rynku pracy Wysokie bezrobocie wśród absolwentów Brak naboru do szkoły Uczniowie nie osiągną odpowiedniego poziomu kompetencji cywilizacyjnych Brak równości szans Niski prestiż szkoły 50% uczniów ma trudności z osiąganiem wyników na poziomie zadowalającym na egzaminach zewnętrznych Oferta edukacyjna nie jest adekwatna do zdiagnozowanych potrzeb Nieatrakcyjne lekcje Niska motywacja uczniów do uczenia się 20% posiada orzeczenia PPP Niskie jest poczucie wartości wśród uczniów. Brak dofinansowania z JST Nauczyciele pracują przestarzałymi metodami, system oceniania nie jest motywujący Nauczyciele nie nawiązują dobrej komunikacji z uczniami Nauczyciele nie wdrażają zaleceń Poradni PP Nie uczestniczą w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb W gronie pedagogicznym dominują postawy zachowawcze Nauczyciele nie znają metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

DOBRA ANALIZA PROBLEMU Oparta jest na rzetelnych analizach i danych statystycznych. Odnosi się do wybranej grupy nauczycieli i uczniów. Definiuje założone problemy i bariery. Zawiera propozycję ich rozwiązania. Wskazuje cele. Określa środki. Gwarantuje kompleksowość działań.

POZYSKIWANIE RZETELYCH DANYCH Wykorzystaj wyniki diagnoz i badań prowadzonych w szkole. Zapoznaj się z analizami prowadzonymi przez lokalne instytucje np. poradnię psychologiczno-pedagogiczną, urząd pracy, gminę, starostwo, OKE, CKE, GUS etc. Sięgnij do raportów dotyczących interesujących Cię problemów. Zaplanuj własne badania, które precyzyjnie pokażą problemy.

TYPOWE BŁĘDY W ANALIZIE PROBLEMU Brak powołania się na rzetelne dane dotyczące sytuacji wybranej grupy uczniów. Brak odniesienia do uwarunkowań lokalnych aktualnych analiz, raportów czy opracowań. Brak jasnej i zrozumiałej informacji, uzasadniającej potrzebę realizacji programu. Brak uzasadnienia doboru zaplanowanych działań. Nadmiar zadań niespójnych z celami, nie wynikających z potrzeb Ogólnikowość zapisów utrudniająca realizację i ocenę efektywności realizowanych programów np. naprawczych.

DRZEWO CELÓW Metoda budowania struktury logicznej przedsięwzięcia. Sposób przedstawienia powiązań między celami, wynikami i oddziaływaniem. Drzewo celów jest pozytywnym odbiciem drzewa problemów

DRZEWO CELÓW Problem Cel

PROBLEMY I CELE PRZYCZYNA CEL PROBLEMU Nauczyciele pracują przestarzałymi metodami Nauczyciele pracują metodami dostosowanymi do potrzeb uczniów Oferta edukacyjna niedostosowana do potrzeb uczniów Oferta edukacyjna uwzględnia potrzeby uczniów Pogłębiające się problemy w nauce w związku z brakiem diagnoz Wczesne diagnozowanie problemów edukacyjnych uczniów

DRZEWO CELÓW Cel główny Cel 1.3.1 Cel 1.2 Cel 1.3 Cel 1.1 Cel 1.2.1

20% posiada orzeczenia PPP Gorsza pozycja na rynku pracy Wysokie bezrobocie wśród absolwentów Brak naboru do szkoły Uczniowie nie osiągną odpowiedniego poziomu kompetencji cywilizacyjnych Brak równości szans Niski prestiż szkoły 50% uczniów ma trudności z osiąganiem wyników na poziomie zadowalającym na egzaminach zewnętrznych Oferta edukacyjna nie jest adekwatna do zdiagnozowanych potrzeb Nieatrakcyjne lekcje Niska motywacja uczniów do uczenia się 20% posiada orzeczenia PPP Niskie jest poczucie wartości wśród uczniów. Brak dofinansowania z JST Nauczyciele pracują przestarzałymi metodami, system oceniania nie jest motywujący Nauczyciele nie nawiązują dobrej komunikacji z uczniami Nauczyciele nie wdrażają zaleceń Poradni PP Nie uczestniczą w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb W gronie pedagogicznym dominują postawy zachowawcze Nauczyciele nie znają metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

CELE PROGRAMU konkretne i proste (S-Specific i Simple) Cele powinny być: konkretne i proste (S-Specific i Simple) mierzalne ilościowo (M-Measurable) mierzalne jakościowo (A-Assesable) realne do osiągnięcia (R-Realistic) określone w czasie (T-Time-bound) Cele opisują STAN POŻĄDANY, po zrealizowaniu programu. Nie myl celów z działaniami.

Wyniki na egzaminach zewnętrznych wzrastają o jeden stanin, o 10% wzrasta zdawalność Oferta edukacyjna jest dostosowana do potrzeb 80% lekcji prowadzonych jest metodami aktywizującymi Wszyscy nauczyciele wdrażają zasady oceniania kształtującego Szkoła proponuje ofertę adekwatną do zaleceń PPP Szkoła pozyskuje środki z innych źródeł Nauczyciele skutecznie komunikują się z uczniami Nauczyciele rozpoznają style uczenia się uczniów Kadra pedagogiczna indywidualizuje pracę z uczniami Cel ogólny programu powinien odnosić się do kluczowego problemu i być definiowany w kategoriach korzyści otrzymywanych przez nauczycieli i uczniów, będących rezultatem wykorzystywania usług przewidzianych przez program. Cele szczegółowe stanowią rozbicie celu głównego są wystarczające i konieczne do jego osiągnięcia opisują stan docelowy (a nie zadania) Powinno ich być max. 5 Uczniowie chętniej się uczą i uzyskują wyższe wyniki w nauce Uczniowie znają i stosują skuteczne metody ucznia się Wzrasta poczucie wartości u uczniów i ich wyniki w nauce

FAZA PLANOWANIA Planowanie działań i zadań. Opracowanie harmonogramu np. metodą Gantt’a. Ustalanie mierzalnych efektów programu. Planowanie wkładu i kosztów.

PLANOWANIE ZADAŃ Zadania programowe powinny: gwarantować osiągnięcie celów projektu być zaplanowane z zapasem czasowym mieć sprecyzowany czas trwania oraz koszt przebiegać wg ustalonego harmonogramu być uszeregowane w czasie

CELE I ZADANIA ZADANIE 1 CEL 1 ZADANIE 2 ZADANIE 3 ZADANIE 4 CEL 2

PRZYKŁADOWY CEL: 80% lekcji prowadzonych jest metodami aktywizującymi w roku szkolnym 2017/2018 Przykładowe zadania: Przeprowadzenie szkolenia w zakresie metod aktywizujących. Zapoznanie się nauczycieli z literaturą tego dotyczącą. Zaproszenie ekspertów do szkoły, prezentujących efektywne metody pracy. Organizowanie lekcji koleżeńskich przez wyróżniających się nauczycieli. Nawiązanie współpracy z nauczycielami z innych szkół. Wymiana scenariuszy zajęć w ramach zespołów przedmiotowych. Prezentowanie wytworów uczniowskich wypracowanych w trakcie zajęć w środowisku szkolnym i poza nim. Prowadzenie nadzoru pedagogicznego pod kątem analizy aktywności uczniów na zajęciach. Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów badających wzrost ich aktywności w zakresie uczenia się na lekcjach po wprowadzeniu nowych metod. Analiza wyników uczniów osiąganych na egzaminie zewnętrznym

WYKRES GANTT’A 0 2 4 6 8 10 11 12 14 16 18 20 22 24 Miesiące A B C D E Zadania A B C D E F G H I J 0 2 4 6 8 10 11 12 14 16 18 20 22 24 Miesiące

Opracowanie: Małgorzata Lachtara Dziękuję za uwagę! Opracowanie: Małgorzata Lachtara