Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Advertisements

" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Założenia projektu Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” (PO RYBY 2014 – 2020) Warszawa, 25 czerwca 2013 r.
Obecne i przyszłe możliwości dofinansowania unijnego dla rybaków 30 marca 2012 r. Łosiów.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich STAN PRAC Warszawa, 3 sierpnia 2007 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
P O P Y T , P O D A Ż.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Zarządzanie projektami
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
ZASADY USTALANIA CEN.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
DEPARTAMENT RYBOŁÓWSTWA Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PO Rybactwo i Morze w zakresie akwakultury PO Rybactwo i Morze w zakresie.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
Program Operacyjny Rybactwo i Morze
Propozycja powo ł ania Grupy obejmuj Ą cej swoim zasi Ę giem trzy Lokalne Grupy Rybackie z woj. Lubuskiego.
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Bielsko-Biała, r.. I. Promowanie zrównoważonego, innowacyjnego i konkurencyjnego rybołówstwa; II. Wspieranie zrównoważonej, innowacyjnej i.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
TECHNIK RYBACTWA Ś RÓDL Ą DOWEGO. Nauka w tym zawodzie umożliwi zdobycie kwalifikacji:  R.2 Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze.  R.15 Organizacja.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Strategia Inwestycyjna
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Akwakultura świadcząca usługi środowiskowe
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze”
Fundusz rybacki po 2020 roku
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych. Prawda czy fałsz ???

„Inspiracje” MGMiŻŚ do realokacji rekompensat pomoc finansowa oparta na systemie rekompensat powoduje negatywny efekt „pułapki inwestycyjnej” i zmniejsza rentowność gospodarstw akwakultury o blisko 20% środki publiczne zamiast zwiększyć przychody gospodarstw karpiowych, jednocześnie zwiększając ich zdolności inwestycyjne, spowodowały spadek cen karpia i zmniejszenie wydajności produkcji do poziomu ledwie rekompensującego koszty produkcji.

1. Ceny hurtowe karpia konsumpcyjnego zł/kg (średnia ważona) , produkcja karpia handlowego (tys. ton) w latach 2010 - 2015 zł/kg.  Źródło:badania RRW-22 Produkcja   15,4 14,4 17,7 18,8 20,3 17,8 Cena 9,35 10,29 9,47 8,79 8,38 9,31 Rok 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Ceny hurtowe karpia konsumpcyjnego zł/kg (średnia ważona) , produkcja karpia handlowego (tys. ton) w latach 2002 - 2015 zł/kg   Źródło:badania RRW-22 Produkcja 18,3 15,6 15,4 17,2 14,4 17,7 18,8 20,3 17,8 Cena 8,13 7,34 7,8 8,85 8,54 8,62 9,35 10,2 9,47 8,79 8,38 9,31 Rok 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Korelacja ceny do produkcji

Czynniki wpływające na cenę karpia 1. Wielkość produkcji. nasilenie chorób warunki klimatyczne wielkość stada zwierząt rybożernych 2. Prowadzona polityka marketingowa supermarketów 3. Wielkość importu. 4. Strategia marketingowa rybaków i organizacji rybackich 5. Upodobania klientów.

2. Przychody gospodarstw rybackich osiągnięte ze sprzedaży karpia konsumpcyjnego.

Plan strategiczny rozwoju chowu i hodowli ryb w Polsce w latach 2014-2020 Cel 1. Utrzymanie istniejącej powierzchni produkcyjnej stawów i jej zrównoważone wykorzystanie. Wskaźniki. Zachowanie 60000 ha powierzchni użytkowej stawów oraz produkcji minimum 17000 ton karpii handlowych. Taka wielkość produkcji pozwoli na zachowanie rynku, zapewni dochód gospodarstwom rybackim oraz nie dopuści do degradacji stawów.

3. Poziom rentowności w gospodarstwach karpiowych Wskaźnik rentowności - Wr = dochód / koszty Rok 2012 9,14 % ( -22,86 % - bez rekompensat) Rok 2014 25 % ( -4,66 % - bez rekompensat) Źródło: Badania RRW-22

Plan strategiczny rozwoju chowu i hodowli ryb w Polsce w latach 2014-2020 Cel. 2. Zwiększenie dochodowości gospodarstw karpiowych. Wskaźnik. Zapewnienie średniej minimalnej rentowności na poziomie 10% w perspektywie lat 2014-2020. Zapewnienie zadowalającej rentowności powinno wynikać z właściwego bilansowania kosztów i przychodów warunkujących długofalowo żywotność ekonomiczną. Przychody powinny opierać się przede wszystkim na sprzedaży ryb. Przejściowo w przychodach znaczący udział będzie miała pomoc publiczna (rekompensaty wodnośrodowiskowe). Tradycyjna gospodarka karpiowa w związku z trudnościami w kontrolowaniu środowiska produkcji oraz silnymi wahaniami uwarunkowań rynkowych, obarczona jest znaczącym ryzykiem biznesowym

Plan strategiczny rozwoju chowu i hodowli ryb w Polsce w latach 2014-2020 Cel. 3. Wzmocnienie i rozpowszechnienie prośrodowiskowej roli gospodarki karpiowej

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

Wymóg czy groźba ??!!

Podział środków na akwakulturę i rybołówstwo morskie w latach 2004-2020

Podstawy prawne rekompensat wodnośrodowiskowych ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego a w szczególności art. 54 Akwakultura świadcząca usługi środowiskowe Program Operacyjny Rybactwo i Morze na lata 2014-2020 - czas obowiązywania 01.01.2014 do 31. 12 . 2023r zatwierdzony przez Komisję Europejską 22.10. 2015 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej oraz wysokości stawek tej pomocy na realizację działań w ramach Priorytetu 2 – Wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”