Metoda WebQuest
Czym jest WebQuest? Innowacyjna metoda uczenia się w oparciu o wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem Internetu jako integralnej części nauczania dowolnego przedmiotu na każdym poziomie nauczania.
WebQuest – jest pewnego rodzaju projektem klasowym, którego głównym celem jest stawianie problemów(zadań) odpowiednich(zwłaszcza atrakcyjnych) dla uczniów.
WebQuest pozwala na: Rozwijanie twórczego myślenia Aktualizowanie informacji Właściwe wyszukiwanie i dobieranie treści do omawianego problemu Uzyskiwanie dodatkowych informacji, które poszerzają wiedzę ucznia Pracę w zespole Pracę w swoim własnym tempie
Typy WebQuestów: W zależności od czasu realizacji dzielimy je na : Tematyka odnosi się do: jednej dziedziny kilku dziedzin W zależności od czasu realizacji dzielimy je na : krótkoterminowe (od 1 do 3 lekcji) Długoterminowe (od tygodnia do miesiąca)
Części WebQuestu: Wprowadzenie (temat) Zadanie Proces Żródło Ewaluacja Konkluzja
Wprowadzenie(temat) – spełnia funkcję informującą oraz motywującą Wprowadzenie(temat) – spełnia funkcję informującą oraz motywującą. Nauczyciel podaje temat oraz definiuje problem do rozwiązania.
Zadanie – opisuje produkt końcowy Zadanie – opisuje produkt końcowy. Nauczyciel dokładnie opisuje, jaki powinien być wynik pracy uczniów. Zadania do wykonania zapisane w formie: rozwiąż ..., opisz ..., przeanalizuj ..., zaprojektuj ....
Proces – opis procesu pozyskiwania informacji, zasady podziału ról i zadań do poszczególnych zadań.
Źródło – to strony internetowe, które uczeń wykorzysta, aby wykonać zadanie. Nauczyciel podaje adresy stron, do których powinien odnieść się uczeń.
Ewaluacja – ocenia rezultaty zadania, powinna zawierać jasne informacje, jakie są kryteria oceny realizowanego przez uczniów zadania.
Konkluzja – podsumowanie zadania, zachęcenie ucznia do refleksji na temat procesu i wyników projektu
Dlaczego WebQuest? ma formę grupowej aktywności jest efektywniejszy w nauczaniu od tradycyjnych metod, ponieważ zawiera wiele czynników motywujących do uczenia się Rozwija wyobraźnię i twórczość uczących się
„... w sytuacji, kiedy środki masowego przekazu, takie jak prasa, radio, telewizja , Internet tworzą nową rzeczywistość, w której człowiek jest zalewany nadmiarem informacji, najważniejszą sprawą staje się obecnie nie zdobywanie informacji ale jej krytyczna ocena, selekcja oraz przekształcanie informacji w wiedzę” Seymur Papert „Burza mózgów – dzieci i komputery”
Dla kogo WebQuest? www. World Wide Web(+) www. World Wide Waste(-)
Dziękuję za uwagę.