Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 20 im. Obrońców Pokoju w Radomiu ul. Malenicka 29 Szkoła ma bogatą bo, aż 100-letnią tradycję. Staramy się aby, nasza placówka.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
System edukacji w Polsce
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Ucz i ucz się z TIK!.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Moje szczęście.
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
Badając wymaganie „Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych” stwierdzamy, że cała kadra jest zaangażowana w.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Integracja w naszej szkole
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej w Szkole Podstawowej nr 4 w Bełchatowie Opracowała: Anna Nowakowska - Ludwiczak

WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU ORAZ NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO Czynnikiem warunkującym prawidłowy przebieg edukacji uczniów jest wzajemna współpraca nauczyciela wychowawcy, przedmiotu i nauczyciela wspomagającego

Nie powinno być sztywnego podziału zadań. Nauczyciele pracujący w klasie integracyjnej pełnią funkcje równorzędne, w równym stopniu są odpowiedzialni za klasę . Nie powinno być sztywnego podziału zadań. Współpraca tych pedagogów powinna dotyczyć wszystkich dziedzin pracy w szkole. Jakość współpracy decyduje o atmosferze panującej w klasie oraz uzyskiwanych efektach ,zarówno w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych jak i tych o specjalnych potrzebach. .

ZAKRES WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI W KLASIE NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU Pedagodzy opracowują: plan pracy przygotowują zajęcia, w tym pomoce dydaktyczne obowiązkowo zapoznają się z dokumentacją medyczną dziecka i orzeczeniem wydanym przez PPP prowadzą dokumentację –teczkę ucznia oceniają postępy uczniów opracowują kwestionariusze i testy planują współpracę z rodzicami i specjalistami opracowują indywidualne programy terapeutyczne dla każdego ucznia mającego orzeczenie

planują współpracę z rodzicami i specjalistami realizują ustalone dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wspólnie dokonują oceny śródrocznej i końcoworocznej uczniów posiadających orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

Istotną sprawą jest omawianie problemów dydaktycznych i wychowawczych powstałych podczas prowadzonych wspólnie zajęć, wymiana doświadczeń umożliwia wypracowanie sposobów rozwiązania problemów. Nauczyciel przedmiotu rozpoznaje trudności, z którymi boryka się nauczyciel pedagogiki specjalnej ; oligofrenopedagog ,ten zaś ma okazję dostrzec ,jakie problemy stwarzają pozostali uczniowie w klasie. Wspólna praca zmierzająca do radzenia sobie w różnych sytuacjach przynosi efekty.

Współpracujący nauczyciele powinni wypracować sposób oceniania dzieci integrowanych oraz rodzaj stosowanych wzmocnień, np.: Wojtek częściej pracuje, gdy nawiązujemy z nim kontakt wzrokowy Małgosia nie lubi, gdy nauczyciele zwracają na nią uwagę, ale jej aktywność wzrasta, gdy pracuje z pozostałymi dziećmi Sebastian bardzo chce być chwalony i lubi, gdy tylko jemu poświęcamy uwagę Zosia pracuje bardzo aktywnie, gdy jest nagradzana naklejkami Oceny otrzymywane przez uczniów niepełnosprawnych mogą mieć znaczenie w podkreśleniu ich wkładu w opanowanie nowych treści i umiejętności, np. naklejki kolorowe, wymyślone znaczki, itd. Ich znaczenie należy dzieciom wytłumaczyć.

MODELE PRACY NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO nauczyciel wspomaga jący wspierający uczniów w jednej klasie nauczyciel wspomagający specjalizujący się w grupie przedmiotów pracujący w różnych klasach nauczyciel wspomagający realizujący zajęcia wspomagające, wspierający uczniów na niewielkie ilości zajęć edukacyjnych

Dekalog nauczyciela i wychowawcy będziesz miał rację. 8.Kto poniża, sam jest niski. 9.Powinieneś sądzić według czynów, a nie słów. 10.Znacznie trudniej jest sądzić siebie, niż bliźniego. Jeśli potrafisz siebie dobrze osądzić, będziesz naprawdę mądry. Dekalog nauczyciela i wychowawcy Oswoić, znaczy stworzyć więzy. Jeśli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Należy wymagać tego, co można otrzymać. Mam prawo żądać posłuszeństwa, jeśli moje polecenia są rozsądne. Oczy są często ślepe, należy szukać sercem. Śmiech jest dla życia, jak studnia dla pustyni. Kto poniża, sam jest niski. Zamiast wspominać zło, lepiej szerzyć dobro. Znacznie trudniej jest osądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze osądzić siebie, jesteś naprawdę mądry.

Jak urządzić salę lekcyjną dla klasy integracyjnej? Dostosowanie bazy dydaktycznej do indywidualnych wymagań: zestaw pomocy do kształcenia funkcji wzrokowych i słuchowych zestaw do klasyfikowania i wyróżniania kącik relaksu, tam gdzie uczeń może odreagować napięcie emocjonalne różnego rodzaju wzory do ćwiczeń grafomotorycznych różnorodne układanki zestawy gier dydaktycznych, pussy instrumenty muzyczne i przybory sportowe tablice wielokrotnego użycia do pisania ,liczydła

cd… Pomoce będą zależały od rodzaju niepełnosprawności dziecka, jednak to nauczyciel tworzy bazę dydaktyczną. W sali mogą znajdować się również segregatory i teczki dla każdego ucznia, w których znajdują się: dokumentacja, wyniki badań ,kontakty ze specjalistami, ankiety, arkusze obserwacji postępów w nauce i zachowaniu .W teczkach możemy umieścić także wszystkie prace dzieci.

KONIEC Dziękuję za uwagę 12