Rynek karpi w Polsce i Niemczech

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia pozytywna
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Zakupy.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Kontrakty Terminowe Futures
Innowacyjność w sektorze rybołówstwa i przetwórstwa rybnego
badania rynku turystycznego
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Popyt, podaż, rynek.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE - podsumowanie po 10 miesiącach 2011 roku. OPRACOWANO na podstawie: ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. - Podsumowania.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Ku nowej ekonomii politycznej
„Kuchnia i restauracja dla początkujących”
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Akwakultura oczami konsumenta
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
Sztuka sprzedawania.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Krzywa Phillipsa.
Prawo popytu.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w maju 2011 r. Małgorzata Walczak Dyrektor Generalny, Członek Zarządu ASM – Centrum.
Wykład 13: Produkcja i kurs walutowy w krótkim okresie
Popyt i podaż jako regulatory rynku
Lider wzrostowych rynków Konferencja WallStreet Karpacz, czerwiec 2014 r.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Obraz © 2006 Robert Dinkelacker Family Luty 2008 r. Istota działań komercyjnych w regionie EMEA Partnerzy HP – uproszczenie procesu.
Aleksander Suski Maciej Hampel
Czy wiesz co jesz? projekt edukacyjny zrealizowany przez:
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Cykl koniunkturalny Model niedoskonałej informacji Lucasa
To i owo, jak odżywiać się zdrowo
SKLEP DETEKTYWISTYCZNY „LUPA”. Polityka działalności sklepu:  Tylko markowe produkty  Aby mieć pewność, że sprzęt który Państwo kupujecie został zaprojektowany.
Działania promujące czytelnictwo
FUZJA Office Depot / Staples.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mierniki dynamiki zjawisk. Indeksy dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
T YTUŁ Media publiczne w Europie finansowanie i wyniki oglądalności Grudzień 2014.
Zdrowe i niezdrowe jedzenie
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Głos Polaków w sprawie wina
AKTUALNA SYTUACJA NA EUROPEJSKIM RYNKU JABŁEK
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Potencjał pstrągów na polskim rynku
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Rynek karpi w Polsce i Niemczech Sytuacja, perspektywy, wyniki badań

Ceny karpi (PL) Zmiany ceny średniej to wypadkowa zmian ceny detalicznej oraz struktury sprzedaży produktów. Średnia cena sugeruje, że zdecydowana większość karpia w koszyku zakupowym to nadal karp żywy/cały świeży oraz płat w super-promocjach.

Wolumen zakupu karpi (PL) ? Na wykresie nie pokazano jednostki — kwestia estymacji jest bowiem dyskusyjna, a wielkości podawane przez GfK Polonia są dużo niższe niż dane IRS i IERiGŻ. Ważne jest jednak odnotowanie wzrostu konsumpcji w 2015 r. i stabilizacja w roku kolejnym

Sezonowość sprzedaży karpi (PL) Sezonowość sprzedaży karpia, wyrażona jako odsetek sprzedaży przypadającej na grudzień pozostaje na bardzo wysokim, zbliżonym do 90% poziomie.

Sezonowość sprzedaży karpi (PL) Warto odnotować rosnącą sprzedaż karpi w listopadzie, przy jednoczesnym braku zmian w wolumenie sprzedaży w miesiącach styczeń-październik (także w 2017 r.)

Ceny karpi 2012-2016 (DE) Średnie ceny płacone za karpie w Niemczech są niemal 3-krotnie wyższe niż w Polsce. Wynika to zarówno z dużo wyższych cen karpi, jak i większej roli płatów/filetów.

Zakupy karpi 2012-2016 (DE) Rynek karpi w Niemczech, po znacznym regresie w poprzedniej dekadzie, obecnie wykazuje niewielką tendencję rosnącą

Sezonowość sprzedaży karpi (DE) W Niemczech tylko połowa sprzedaży przypada na grudzień. Ważnymi miesiącami są też: styczeń, luty, marzec oraz październik i listopad.

Sezonowość sprzedaży karpi (DE) Sprzedaż karpia w I półroczu nie jest stabilna (zapewne zależna od dostępności ryby) — w 2017 r. była najniższa od lat.

Czy rynek karpia jest silnie związany z rynkiem innych ryb świeżych? Wzrost wielkości wydatków na karpia w latach 2012-2016 jest słabo skorelowana ze spadkiem wydatków na łososia. Innymi słowy: mniejsze zakupy (ilościowo, czy wartościowo) łososia nie oznaczają automatycznie większych zakupów karpia.

Konsumenci i ich zainteresowanie kupowaniem ryb świeżych Odsetek konsumentów kupujących ryby świeże (w Polsce, Norwegii, Włoszech, Irlandii), źródło: badania MIR-PIB, realizator badania: PBS często czasem

Konsumenci i ich skłonność do kupowania ryb świeżych Odsetek konsumentów kupujących produkty rybne wygodne w użyciu, np. paluszki rybne, pakowane sushi (w Polsce, Norwegii, Włoszech, Irlandii), źródło: badania MIR-PIB, realizator badania: PBS często często czasami czasem

Opinie konsumentów „Gdy myślę o mojej mamie, babci, cioci, starsze osoby umiały przygotować karpia. Młode osoby słabo radzą sobie z całą rybą.” FG/DE „Moja teściowa przygotowuje świetnego karpia, moja mama — nie.” FG/PL „Jemy karpia tylko gdy przyrządza go moja siostra” FG/PL „Wigilia. Słodkawe tłuste mięso. Idealne na zupę” FG/PL „Karpia trzeba smażyć na maśle. Najlepszy jest do przygotowania zupy. Grudniowego karpia mrozimy na zapas” FG/PL

Propozycje produktów przetworzonych (Niemcy) Frytki z karpia Filet bez ości Kotlety z karpia Kiełbasa z karpia

Propozycje produktów przetworzonych (Polska) Filet bez ości Szyneczka z karpia Pulpety z karpia Frytki z karpia

Opinie konsumentów “Frytki z karpia to dziwna propozycja” FG/DE “Z pewnością do kotletów rybnych wrzucono by taki sam przemielony chłam, jak wrzuca się do kiełbasy” FG/DE “W kiełbasie czy kotlecie z karpia może być wszystko” FG/DE “Chętnie spróbowałbym filetów bez ości czy wędzonego karpia. Szynka z pewnością byłaby bardzo droga. Pulpeciki – kto zagwarantuje, że wyprodukowane je ze świeżej ryby i tylko naturalnych składników?” FG/PL

Opinie konsumentów “Jeśli degustacja przekonałaby mnie do nowego produktu, musiałbym jeszcze wiedzieć gdzie go kupić” FG/PL „Wolałabym, aby nowatorski produkt z karpia wprowadzał znany mi tradycyjny, producent karpia o uznanej renomie” FG/PL “Najlepszą promocją byłoby rozdawanie próbek takich produktów podczas grudniowej sprzedaży żywych karpi” FG/DE “Chciałabym mieć informację o walorach zdrowotnych takiego produktu, zawartości omega-3” FG/PL

Konkluzje z przedstawionych danych Sprzedaż karpi w latach 2015-2016 kształtowała się na poziomie wyższym niż w latach 2012-2014. Zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Sugeruje to albo odwrócenie się negatywnych trendów konsumenckich, albo poprawę podaży, która była wcześniej czynnikiem limitującym? Sezonowość sprzedaży karpia w Polsce pozostaje bardzo wysoka. Następuje jednak pozytywny wzrost sprzedaży w miesiącu listopadzie. Przykład niemiecki pokazuje, że sprzedaż karpi może być rozciągnięta z powodzeniem na miesiące: październik-marzec. Podstawowa różnica pomiędzy rynkiem polskim, a niemieckim to (pomijając różnice w wolumenie) — cena. W Niemczech średnie ceny uzyskiwane przez karpie są niewiele niższe od cen uzyskiwanych przez łososie, w Polsce średnie ceny uzyskiwane przez karpie są niemal 3-krotnie niższe. Brak jest dowodów na to, że spadek sprzedaży ryb importowanych – np. łososia (czy wcześniej pangi) na polskim rynku wpływa pozytywnie na sprzedaż karpi. Młodsi konsumenci rzadziej kupują ryby i produkty rybne, zwłaszcza osoby w wieku 18-30 lat. Produkty świeże (zarówno ryby całe, jak i filety) kupowane są dwukrotnie częściej przez osoby najstarsze (55 lat+) Młodzi konsumenci (zwłaszcza w wieku 31-40 lat) są grupą wiekową, która coraz częściej sięga po produkty rybne łatwe w przygotowaniu lub gotowe do spożycia.

Konkluzje z przedstawionych danych Konsumenci oczekują wygodnych produktów (bo coraz częściej nie potrafią sobie poradzić z całą rybą), ale mają duży poziom nieufności wobec produktów wysokoprzetworzonych Z prezentowanych produktów tylko filety bez ości mają realnie wysoki potencjał rynkowy Implikacje dla rynku nie muszą być gwałtowne, jednak zmiana stylu życia konsumentów (coraz mniej czasu poświęconego na gotowanie i wspólne spożywanie posiłków, coraz mniejsza wiedza i umiejętności obróbki całych ryb) w skali kolejnych dekad będzie powodowała presję na dostarczanie do sklepów ryb w postaci bardziej wygodnej w użyciu niż obecnie. Zapraszam do dyskusji w formie Debaty Karpiowej

Dziękuję za uwagę! Tomasz Kulikowski Morski Instytut Rybacki Państwowy Instytut Badawczy tkulikowski@mir.gdynia.pl