Polskie tańce narodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
THE MAZURIAN MAZUR.
Advertisements

Taniec Taniec to: zespół zjawisk ruchowych będący transformacją ruchów naturalnych, powstający pod wpływem bodźców emocjonalnych, zazwyczaj skoordynowany.
TAŃCE STANDARDOWE to grupa tańców prezentowanych
POLSKIE TAŃCE NARODOWE
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Folklor TWÓRCZOŚĆ LUDOWA Beata Szczepaniak.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
National Dances of Poland
PIANO LAZAR International Music Education Atelier Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej. Grupy 4 i 5 - Grupy 6 i 7.
PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA
Szanowni Państwo, Podczas planowania wydarzeń artystycznych i kulturalnych w waszym regionie, zachęcamy do zapoznania się z ofertą Zespołu Tańca Ludowego.
Kujawiak !.
Szkolne warsztaty taneczne
Temat: (s. 111) Odrębność narodowa i kulturowa. Podręcznik: str
MUZYKA W EPOCE ROMANTYZMU
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Polskie Tańce Narodowe
Tańce Latynoamerykańskie
Kujawiak-Taniec.
Fryderyk Chopin Opracowanie: Łucja Krupa Klasa VI a.
Życiorys Fryderyka Chopina
Krakowiak.
Tańce standardowe to grupa tańców prezentowanych na turniejach tańców towarzyskich.
Przyszedł na świat w rodzinie, która z muzyką obcowała na co dzień
Prawa dziecka do życia kulturalnego
POLSKIE TAŃCE NARODOWE
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Polskie tańce narodowe
Walc Wiedeński.
Muzyka.
Polonez jest tańcem pochodzenia ludowego. Pierwsze znaki o tańcu w rodzaju poloneza pochodzą z II połowy XVI i początków XVII w., głównie z relacji cudzoziemców.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Opracował Kevin Domin kl.II
Hiszpania – początki tańca
RYTM. RYTM CO TO JEST RYTM? element muzyki mówiący o RYTM element muzyki mówiący o RELACJACH CZASOWYCH między dźwiękami który dźwięk jest krótszy?
Matematyka w muzyce.
Muzyka klasyczna.
Wykonała : Wiktoria Mazepa
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Oberek i mazurek.
Muzyka klasyczna.
Ludowe tańce tureckie.
Strefa środkowa Strefa północno-zachodnia Strefa północno-wschodnia Strefa wschodnia Strefa południowa.
Elementy dzieła muzycznego
Mazur z opery " Straszny Dwór„
Wyginam śmiało ciało Natalia Gomułka.
Rodzaje tańca Taniec klasyczny Taniec współczesny Taniec dworski
Jan Sebastian Bach.
Opera na przełomie wieków
TAŃCE TOWARZYSKIE.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
POLONEZ (taniec). HISTORIA Polonez jest obok mazura i krakowiaka najstarszym polskim ta ń cem. Istnieje przekonanie w ś ród znawców ta ń ca, i ż wywodzi.
POLSKI TANIEC NARODOWY
POLONEZ-NARODOWY TANIEC
Tańce Polskie.
MUZYKA LUDOWA.
Fryderyk Chopin.
- poszerzanie wiadomości z muzyki, geografii, historii i języka polskiego. PROJEKT EDUKACYJNY.
Plan prezentacji: 1.Temat zajęćTemat zajęć 2.Ważne wydarzenia z życia Fryderyka ChopinaWażne wydarzenia z życia Fryderyka Chopina 3.Żelazowa WolaŻelazowa.
Polka - powszechny w wielu krajach taniec ludowy, w szybkim tempie. Jest też uważany za tradycyjny ludowy taniec Polski. Zyskała popularność na całym.
Temat: Symfonika – czyli utwory orkiestrowe W klasycyzmie powstał gatunek symfonii, którego najwybitniejszym twórcą był L. van Beethoven. W następnej epoce.
SALSA. "Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, było sobie malutkie, nikomu nie wchodzące w drogę królestwo - Polska - do którego pewnego dnia po dłuuuugiej.
HENRYK WIENIAWSKI POLSKI SKRZYPEK, KOMPOZYTOR I PEDAGOG Opracowanie: Agnieszka Sobczyk.
Zajęcia taneczne w Przedszkolu Miejskim nr 4
POLSKI SKRZYPEK, KOMPOZYTOR I PEDAGOG Opracowanie: Agnieszka Sobczyk
Kujawy – dlaczego są dumni, że tam mieszkają
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Stanisław Moniuszko.
Polskie tańce narodowe
Taniec narodowy polonez
Zapis prezentacji:

Polskie tańce narodowe „Muzyka jest niewidzialnym tańcem, a taniec niesłyszalną muzyką” Jean Paul Polskie tańce narodowe

Polonez Geneza tańca Kornelia Szegel Pierwowzorem poloneza był taniec pieszy pochodzenia ludowego, tańczony najpierw wśród ludu, znany w swym pierwowzorze - chmielowym z drugiej połowy XVI i początku XVII wieku, z czasem przyjął się na dworach magnackich. Na dworach królów polskich polonez stanowił element ceremoniału dworskiego, będąc paradą szlachty przed monarchą. Tańczony był na rozpoczęcie balów, również obecnie inauguruje niektóre imprezy, dla podkreślenia ich uroczystego charakteru (np. studniówki). Nazwa W zależności od regionu, polonez znany był pod różnymi nazwami: taniec polski, chodzony, pieszy, łażony, wolny, powolny, okrągły, starodawny, staroświecki, chmielowy, gęsi, wielki. Istnieje opinia, że nazwa polonez pojawiła się dopiero w latach trzydziestych XVIII wieku, jako spolszczenie francuskiego polonaise; francuskie à la polonaise czy włoskie alla polacca oznaczają "w charakterze poloneza". Struktura Typowy rytm poloneza Polonez jest tańcem uroczystym, w którym gracji ruchów towarzyszą posuwiste kroki. Zwykle w formie pieśni dwuczęściowej. Metrum 3/4, tempo umiarkowane, raczej powolne. Charakterystyczny dla poloneza jest powtarzający się schemat rytmiczny, ósemkowy, z dwoma szesnastkami na "i" pierwszej miary.

Mazur Mazur – polski taniec narodowy w żywym tempie i metrum 3/4 lub 3/8. Nazwa tańca pochodzi od regionu Mazowsze w którym od dawna na wsi tańczono na wiejskich zabawach mazurki. Taniec ten łączy podobieństwo z mazurkiem i oberkiem (w szybszym tempie) i kujawiakiem (powolnym). Charakteryzuje się on tendencją do akcentowania drugiej i trzeciej części taktu oraz figurą rytmiczną o 4-sylabowej grupie, która jest złożona z dwóch ósemek i z dwóch ćwierćnut na przemian z grupą trzech ćwierćnut. W postaci stylizowanej występuje pod nazwą mazurek. Jest wesołym dynamicznym tańcem często tańczonym na szlacheckich dworach. Mężczyzna prowadzący w Mazurze to wodzirej. Popularność mazura wśród tańców salonowych przypada na wiek XIX. Znany i tańczony był w całej Europie. We Francji przyjął się w zmienionej wersji pod nazwą mazurka, wymawianej jako rodz. żeński. Mazur wykazuje podobieństwa do kadryla, gdyż jego figury były układane przez tancmistrzów inspirujących się figurami kadryla i kontredansa. W zależności od wielkości sali mazura tańczy się z odpowiednim zestawem figur, o nazwach okrężna, namiotowa, łańcuchowa, arkadowa. Od XIX w. popularny na dworach szlacheckich. Utwory wykorzystujące charakterystyczne cechy mazura komponowali między innymi: Józef Elsner Karol Kurpiński Maria Szymanowska Stanisław Moniuszko – Mazur z opery Halka, Mazur z opery Straszny dwór Fryderyk Chopin Henryk Wieniawski Karol Szymanowski Aleksander Zarzycki

Polonezy F. Chopina W formie stylizowanej polonez jako styl muzyczny pojawił się już w suicie barokowej, a wielu późniejszych kompozytorów sięgało po ten temat. Najbardziej znane w świecie polonezy komponował Fryderyk Chopin, który uczynił z nich arcydzieła muzyki poważnej, czego przykładem jest Polonez As-dur, często kojarzony z Polską. W swoim dorobku polonezy mają także Stanisław Moniuszko oraz Michał Kleofas Ogiński - Pożegnanie Ojczyzny. Również wielu zagranicznych kompozytorów takich jak Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Wolfgang Amadeusz Mozart, Franz Schubert, Carl Maria von Weber, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Moritz Moszkowski, Mauro Giuliani, Modest Musorgski, Piotr Czajkowski i Aleksandr Skriabin komponowało polonezy jako osobne utwory muzyczne bądź umieszczały go jako ich część.

Mazurki F.Chopina Fryderyk Chopin napisał przeszło 58 mazurków w latach 1825 - 1849. Wydano 58 mazurków: 45 za życia Chopina (z czego 41 numerowanych) a 13 mazurków wydano pośmiertnie (8 ma numerację z dopiskiem op.posth.). Istnieje jeszcze 11 innych rękopisów mazurków, które przechowywane są w zbiorach prywatnych. Mazurki Chopina, zawierające w swym charakterze mocne akcenty polskie stanowiły inspirację dla innych kompozytorów europejskich rozwijających pierwiastki narodowe w muzyce. Kompozytor oparł się w swych mazurkach na słyszanych w okresie pobytu w Polsce trójmiarowych tańcach ludowych, takich jak mazur, mazurek, kujawiak i oberek. Stanowiły one osnowę dla bardzo nowoczesnego i wirtuozowskiego przetworzenia w brzmienie, które jest rozpoznawalne do dzisiaj przez większość melomanów na całym świecie. Cechami wyróżniającymi mazurki jest częste stosowanie burdonów (zaczerpnięte z muzyki ludowej), bogata chromatyka, modalizmy, interwały zwiększone, zmiany tempa i zmiany tonacji wewnątrz utworu. Często znaleźć można fioritury melodyczne mocno zabarwione chromatyką, które znamionują styl brillant.

Kujawiak Charakterystyka Jest tańcem spokojnym w metrum 3/4. Polega na chodzie w rytmie ćwierćnut na lekko ugiętych nogach. Nastrojowa, liryczna melodia nadaje mu zalotny charakter. Kroki taneczne oparte są głównie na łagodnym chodzie i obrotach, jedynie muzyczne akcenty na koniec frazy podkreślane są przez mocniejsze przytupywania. Podstawowe kroki w kujawiaku to: równy, z dołu, z góry, trójkrok chodzony (w jednym takcie wykonuje się trzy kroki taneczne). Figury Kujawiaka to: śpiący, od się-do się (odsibka), kolebany i 4 kierunki wirowania. Historia Jego nazwa po raz pierwszy pojawiła się w 1827 roku. Ludowe nazwy tego tańca, to śpiący i kolebany. Najstarsze opracowanie kujawiaka pochodzi z ok. 1830. Znane są opracowania m.in Henryka Wieniawskiego. Muzyka w kujawiaku jest liryczna i nastrojowa, często w tonacji minorowej. Niektórzy mówią, że melodia tego tańca odzwierciedla kujawski krajobraz – szeroki i spokojny. Ruchy taneczne są wolne, posuwiste, pary spokojnie się obracają i lekko kołyszą.

Oberek Oberek – polski taniec ludowy, o żywym tempie i skocznej melodii w rytmie nieparzystym; popularny na wsi w wielu regionach Polski, szczególnie lubiany na Mazowszu i Radomszczyźnie. W swoim naturalnym kontekście (zabawy, wesela) zaczął zanikać w II połowie XX wieku, obecnie tańczony wyjątkowo na weselach tylko przez starszych i na ich życzenie, pod warunkiem, że ma oberka w repertuarze kapela weselna, co zdarza się rzadko (najczęściej wtedy jest to skomponowany w mieście "oberek wilanowski"). Znany był też jako: "ober", "obertas", "drobny", "okrągły", " owijok" (w Sieradzkiem), "zawijacz" itp. Nazwa "oberek" wywodzi się od "obwyrtnia", "obertania", od "obertasa", czyli od obracania się. Tańcowi towarzyszyły często przyśpiewki, okrzyki i przytupy. Oberek dopiero przy końcu XIX wieku stał się tańcem różnych warstw społecznych, chociaż pierwsze wzmianki o "obertasie" pochodzą z wieku XVII. Jego bardzo szeroki zasięg w kraju sprawił, że nie dawano mu nazwy pochodzącej od regionu, jak w przypadku krakowiaka, mazura, kujawiaka. Oberek to taniec o metrum trójdzielnym, najczęściej 3/8. Polega na szybkich obrotach par tańczących w miejscu lub wirujących w przestrzeni krokiem w rodzaju kroku okrąglaka, mazurka czyli składających się z trzech pojedynczych stąpnięć (kroków) o jednakowych wartościach rytmicznych (ósemek) przypadających na jeden takt. Dotyczy to kroku zasadniczego. Jeśli chodzi o akcent, w oberku albo wszystkie części są jednakowo akcentowane, albo druga i trzecia część. Kobieta tańczy cały czas krokiem zasadniczym. Mężczyzna urozmaica taniec wplatanymi doń mocniejszymi stąpnięciami, przytupami (tzw. "trójki" i "piątki"), przysiadami, przykucami lub hołubcami. Na zabawach wiejskich tańczono go w "kompletach" z kujawiakiem/walczykiem i polką. Popis w oberku polegał przede wszystkim na wytrwałym wirowaniu po kole ("po ścianach") w dwie ("ze słońcem" i "pod słońce") lub cztery strony (j/w tylko partnerzy trzymają się odwrotnie). Wytrawny tancerz zakładał się z muzykantami "kto kogo przetrzyma" i tańczył bez przerwy czasem dłużej niż pół godziny, zmieniając partnerki. W XIX wieku, w miastach i dworach tańczono oberka (z uwagi na to, że jest wykonywany w bardzo szybkim tempie) z poprzedzającym go polonezem, czyli tańcem "chodzonym" i następującym po nim wolniejszym – kujawiakie

kRAKOWIAK Krakowiak to żywy, polski taniec ludowy z okolic Krakowa, zaliczany do polskich tańców narodowych, w metrum 2/4 i w charakterystycznym, synkopowanym rytmie. Nazwa tańca pochodzi z XVII wieku i odnosiła się do grupy tańców posiadających własne, lokalne nazwy: mijany, dreptany, ścigany, skalmierzak, przebiegany i in. Pod koniec XVIII wieku charakterystyczne synkopowane rytmy krakowiaka pojawiły się w muzyce symfonicznej, a na początku XIX w. taniec ten stał się popularny w muzyce scenicznej i instrumentalnej. Utwory muzyczne oparte na ludowym krakowiaku stworzyli: Fryderyk Chopin – Krakowiak op.14 na fortepian i orkiestrę (1828) Maurycy Moszkowski – Krakowiak na fortepian Ignacy Paderewski – Krakowiak fantastyczny Karol Szymanowski – Krakowiak na fortepian Ludomir Różycki – w balecie Pan Twardowski (1921) Michaił Glinka – w operze Iwan Suzanin

źródła http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa18/akubica/co_to_jest_taniec.html http://gim44.edu.pl/prace_uczniow/ewelina_sledziewska_2d/Mazur.html http://www.poloniny.rzeszow.pl/pl/tance/polskie-tance-narodowe/mazur/ http://www.up.wroc.pl/aktualnosci/6670/jubileuszowy_koncert_z_okazji_30_lecia_akademickiego_zespolu_piesni_i_tanca_jedliniok.html http://maligorzowiacy.pl/?pl_krakowiak-grupa-i,117 http://tekfolksieradz.com.pl/zespolyPiesniItanca.htm

Koniec Wykonał: Uczeń kl. I b Gimnazjum im. Kard. St. Wyszyńskiego w Przedczu: Eryk Naraziński