Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Wykonawca ; Monika Bartoś
Zapraszamy na 18 urodziny Festiwalu Viva il canto Cieszyn sierpnia 2009r.
BAROK ARCHITEKTURA.
Wybrane przykłady dzieł sztuki
WYKONAWCA;KRYSTIAN WALASZCZYK
Kompozytorzy epoki Baroku
Barok.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
„Życie i dorobek muzyczny…
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Sztuka i architektura baroku.
STARTUJE VIVA IL CANTO. Już 22 sierpnia o godz , w Kościele Jezusowym w Cieszynie uroczysta inauguracja Festiwalu Viva il canto Jedno z najwspanialszych.
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
Słynne osoby niemieckojęzyczne.
Jak efektywnie korzystać z serwisu? Miniporadnik
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Tajemnice sztuki w pigułce.
Fryderyk Chopin.
Georg fRiedrich Haendel
Ludwig van Beethoven Autor: Małgorzata Romanek.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Koncert muzyki prawosławnej Poniedziałek, , godz Kościół p.w. św. Marii Magdaleny w Cieszynie.
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
WIELCY TWÓRCY WŁOSKIEGO RENESANSU
POCZĄTEK EUROPY.
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Architektura renesansowa we Włoszech XVI w.
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Muzyka.
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Opracował Kevin Domin kl.II
Muzyka klasyczna.
Muzyka klasyczna.
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
Wolfgang Amadeusz Mozart
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Jan Sebastian Bach.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Jan Sebastian Bach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Opera na przełomie wieków
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
W … … … … największym powodzeniem cieszyły się utwory efektowne i … … … … … …. Popularne były gatunki przeznaczone dla chóru, solistów i orkiestry: kantata,
Prezentacja wykonana przez Grażynę Pawlak w ramach projektu „Podaj dalej 2 - Senior dla Kultury” realizowanego przez NASK i finansowanego przez Ministerstwo.

KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Historia sztuki w pigułce
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów
W projekcie trwającym od marca do czerwca udział wzięli uczniowie klasy Vb
Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Debata filozoficzna 2015/2016 Jestem z Wrocławia, więc myślę
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Józef Haydn.
Wykonanie: Weronika Marek Anna Dziedzic
Zapis prezentacji:

Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów Temat lekcji: Muzyka w epoce baroku Czas trwania lekcji: 3x45 minut

Scenografia opery Alessandro nell’Indie ilustracja: Wikimedia Commons

Cele lekcji zrozumienie idei seconda practica oraz jej cech i założeń świadomość relacji między muzyką i innymi sztukami w baroku zrozumienie znaczenia nauki o afektach (retoryki muzycznej) znajomość rozwoju teatru muzycznego w XVII i XVIII wieku i rozróżnianie ośrodka weneckiego i neapolitańskiego oraz przeciwstawienia muzyki włoskiej i francuskiej świadomość wzrostu znaczenia muzyki instrumentalnej i znajomość jej głównych form: suita, concerto, concerto grosso, sonata da chiesa i sonata da camera znajomość instrumentarium epoki: klawikord, klawesyn, viola da gamba i organy barokowe

Cele lekcji (cd.) znajomość kontekstu reformacji oraz powiązanych z nią gatunków: oratorium, kantaty i mszy znajomość stylu i najważniejszych dzieł kompozytorów: Claudio Monteverdi, Giacomo Carissimi, Arcangelo Corelli, Jean-Baptiste Lully, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi, Heinrich Schütz, Henry Purcella i Georg Friedrich Händel świadomość znaczenia twórczości Johanna Sebastiana Bacha w muzycznej tradycji Europy, znajomość jego biografii, głównych dzieła i umiejętność charakterystyki twórczości umiejętność opisu problemów związane ze stylowym wykonawstwem muzyki barokowej

Muzycy na obrazie Gerarda van Hornthorsta ilustracja: Wikimedia Commons

1) „Mowa jest panią harmonii” ideały włoskiego odrodzenia a postulaty Cameraty florenckiej (Vincenzo Galilei): 1) ścisły związek z renesansem i odwołania do starożytności 2) związek muzyki ze słowem i afekty 3) rola mecenatu dworskiego 4) krytyka renesansowej polifonii retoryka muzyczna jako narzędzie, tradycje narodowe (Johannes Matheson), figury i afekty na przykładach prima / seconda practica Claudio Monteverdi harmonika funkcyjna, faktura monodyczna z basso continuo, wczesny styl recytatywny i naśladowanie mowy > Emilio Cavalieri, Il Tempo ilustracja: Wikimedia Commons

Fragment partytury i dekoracji do San Alessio Stefano Landiego, ilustracja: Wikimedia Commons

2) Wszystko jest teatrem rola teatralizacji: kluczowy aspekt kultury barokowej grecka tragedia, antyczna mitologia i pastoralne przedstawienia dworskie jako najważniejsze źródła dramma per musica i dramma pastorale wczesne formy teatru muzycznego w środo-wisku florenckim: Jacopo Peri, Giulio Caccini Claudio Monteverdi > Monteverdi, Orfeusz Kaplica Coronaro w kościele Santa Maria della Vittoria, architekt: Gianlorenzo Bernini, ilustracja: Wikimedia Commons

2) Wszystko jest teatrem (cd.) przeprowadzka Monteverdiego i zmiana stylu powstanie pierwszego na świecie komercyjnego teatru muzycznego w Wenecji Neapol jako konkurencyjny ośrodek teatr na co dzień: 1) zachowanie publiczności 2) kult śpiewaków wirtuozów 3) kluczowa rolę kastratów > fragment filmu Farinelli: ostatni kastrat 4) ideały antyku a komercyjna rzeczywistość 5) powracające próby reformy (Alessandro Scarlatti) opera poza Italią: 1) odrębność francuskich widowisk z muzyką i baletem (Jean-Baptiste Lully) 2) spór włosko-francuski porusza epokę 3) Dydona i Eneasz Henry'ego Purcella i styl angielski 4) twórczość operowa Georga Friedricha Händla jako synteza > Händel, aria Cara sposa z Rinalda praktyczne znaczenie retoryki muzycznej w twórczości operowej Zapis basso continuo w arii z Dydony i Enerasza Henry’ego Purcella, ilustracja: Wikimedia Commons

3) Nowy język muzyki religijnej reformacja protestancka i kontrreformacja katolicka rola muzyki w Oratorium św. Filipa i pochodzenie nazwy forma oratorium muzycznego (Giacomo Carissimi) wędrówki form między religiami (Heinrich Schütz) formy kantaty i zmiany w mszy pod wpływem oratorium > Carissimi, Jephte > Händel, Mesjasz Oratorium Św. Filipa Neri, ilustracja: Wikimedia Commons

4) Pierwsze gwiazdy wirtuozerii instrumentalnej barokowe instrumentarium i jego znaczenie: viola da gamba, klawesyn i organy europejska kariera wirtuoza-instrumentalisty (Arcangelo Corelli) > fragment filmu Wszystkie poranki świata znaczenie techniki koncertującej, łączność z XVI-wieczną Wenecją sonaty da camera i da chiesa oraz suita i concerto grosso (Antonio Vivaldi, François Couperin) > Vivaldi, Lato z Czterech pór roku stylowe wykonawstwo muzyki barokowej i jego paradoksy Viole da gamba różnych rozmiarów, ilustracja: Wikimedia Commons

Scena z filmu Wszystkie poranki świata ilustracja: Youtube

5) Jan Sebastian Bach biografia Bacha i najważniejsze dzieła oraz uprawiane formy > chór z Pasji wg św. Matusza: retoryka i kompozycja; synteza stylistyczna: elementy prima i seconda practica recepcja twórczości w XIX wieku: biografia Johanna Forkela i wykonanie Pasji Mateuszowej przez Feliksa Mendelssohna znaczenie muzyki Bacha jako wzorca dla twórców XX-wiecznych: neoklasycyzm i awangarda kluczowa pozycja w tradycji muzyki europejskiej: Bach jako „plac centralny” Portret Bacha autorstwa Edwarda Wegera, ilustracja: Wikimedia Commons

Materiały: nagranie Il Tempo Emilia Cavalieriego https://www.youtube.com/watch?v=nqw8LajtTLE nagranie Orfeusza Claudia Monteverdiego http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/claudio-monteverdi-l-orfeo/ nagranie arii Cara sposa z Rinalda George'a Friedricha Händla http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-rinaldo-hwv-7-aria-cara-sposa/ nagranie oratorium Jephte Giacoma Carissimiego https://www.youtube.com/watch?v=8keGrm07zRQ nagranie Alleluja chóru z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/georg-friedrich-handel-mesjasz-hwv-56-alleluja/ nagranie koncertu Lato z cyklu Pory roku Antonia Vivaldiego http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/antonio-vivaldi-cztery-pory-roku-lato/ nagranie chóru wstępnego z Pasji wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha https://www.youtube.com/watch?v=jm1os4VzTgA&list=RDjm1os4VzTgA#t=14 film Farinelli: ostatni kastrat https://www.youtube.com/watch?v=-CmCPiGeHCM film Wzystkie poranki świata https://www.youtube.com/watch?v=-CmCPiGeHCM