Ze spostrzeżenia w wyobrażenie. Kod ikoniczny komunikatów public relations organizacji. Dr Alicja Waszkiewicz – Raviv alicja.waszkiewicz@uw.edu.pl
Public relations – komunikacja organizacji z publicznościami Instytucjonalna Wielokanałowa Multimedialna (on-line PR) Dialogiczna -> angażująca Celowa i zgodna z interesami organizacji (media relations), uwzględniająca otoczenie MULTIMODALNA
Wizualne narzędzia PR: CEL 1 logo kolorystyka i typografia akcydensy organizacji opakowanie produktu zdjęcia wizerunkowe, packshoty, infografiki, mapy organizacji przekazy POS ulotki, plakaty i katalogi layout strony internetowej filmy reklamowe i materiały audiowizualne (virtual tour) budynek, w którym znajduje się siedziba organizacji CEL 2 działalność na platformach online i w mediach społecznościowych: Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest ambasador wydarzenia specjalne, czyli eventy visual merchandising przestrzeni handlowych i wystawienniczych KOMUNIKACJA PRZEZ ŚRODOWISKO – WYSTAWY IMMERSYJNE, POP-UP STORE, sztuka w przestrzeni publicznej; ART BRANDING
Model estetyki informacji Andrea Lau, Andrew Vande Moere 2007 Tendencje: ukierunkowanie na prezentowanie danych podkreślenie formy estetycznej układu informacji budowanie interakcji i relacji z odbiorcą (PR)
ARGUMENTY Teoria podwójnego kodowania Paivio /1979/ kod obrazowy/wyobrażeniowy i werbalny Więcej lokacji – lepsze zapamiętywanie Lepszy wizerunek marki /Francuz, 2007/
CEL PR 1 SPOSTRZEŻENIE SKUPIENIE UWAGI Bodźce wizualne wyzwalają złożone procesy poznawcze. Mózg człowieka nie tylko jest narzędziem poznania i nie służy wyłącznie do obróbki percypowanego bodźca. Jest także „generatorem” realnego świata, w którym żyjemy. Dla PR-owca ów świat publiczności konsumenckiej powinien być zasiedlony przez obiekty związane z organizacją i jej markami.
Wyobraźnia funkcja umysłu, dzięki której generujemy obrazy mentalne nawet pod nieobecność bodźca wzrokowego wyzwalamy procesy interpretacji - podnosi efektywność komunikatu PR
CEL PR 2 WYOBRAŻENIE - WYOBRAŹNIA WIZUALNA Wyobraźnia właściwa /por. Markiewicz, 2007:140/ a reakcja odbiorcy komunikatu Ujawnia się w pełnej postaci, gdy: proces przetwarzania ma postać top-down (wyższe procesy przetwarzania ingerują w przetwarzanie na niższym poziomie) występują świadome procesy decyzyjne w kontekście niejednoznaczności rozwiązania niejednoznaczności zachęcają do „twórczego” działania, wzbudzają zaangażowane zachowanie Ideałem dla PR-owca jest doprowadzenie do zjawiska synestezji, czyli stworzenie takiego komunikatu, który wykorzystywałby ludzką zdolność do kojarzenia ze sobą wrażeń odbieranych przez różne zmysły, np. zapachów ze smakami, dźwięków z kolorami – angażował i aktywizował Multimodalny PR
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dr Alicja Waszkiewicz – Raviv alicja.waszkiewicz@uw.edu.pl