Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
Advertisements

Kursy walutowe, relacje cen i równowaga płatnicza
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Integracja to proces tworzenia powiązań i współzależności politycznych i gospodarczych między krajami, poprzez zawarcie umów dotyczących swobody przepływu.
Przemiany gospodarcze w Polsce po 1989 roku
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
W3: WSPÓŁCZESNE SYSEMY SPOŁECZNO-GOSPODARCZE
Polityka handlowa i protekcjonizm
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Współczesne systemy społeczno-gospodarcze
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Polityka monetarna państwa
Rola państwa w gospodarce
Bezrobocie w okresie transformacji w Polsce
Przygotowanie: Piotr Ćwiakowski
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Źródła wzrostu gospodarczego
Michał Zuber Uwarunkowania polityczne transformacji gospodarczej w Rosji w latach Porównanie z sytuacją w Polsce.
„Wolność a wyniki gospodarcze z głównym uwzględnieniem Polski”
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Gospodarka w Polsce po roku 1989
Gospodarka rynkowa.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Meandry współczesnej gospodarki i nauki ekonomii Andrzej Stanisław Barczak 26 wrzesień 2008.
Dla: Pomorze Zachodnie Bruksela 11 maja, 2012 Piotr Madziar – Komisja Europejska 11/05/12 Wyzwania dla Europy – Konsekwencje dla Polski.
o roli państwa w gospodarce
Wsparcie dla rozwoju technologii
Upadek gospodarki centralnie planowanej
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
John Maynard Keynes.
dr Wiktor Bołkunow Katedra Polityki Gospodarczej
KONCEPCJE STABILIZACJI I NOWE PARADYGMATY ROZWOJU Wykład 9.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
TEORIE STABILIZACJI I DOSTOSOWAŃ Wykład 6 1. Dostosowanie - pojęcie 2  Pojawiło się w kontekście problemów płatniczych (po podwyżce cen ropy naftowej.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Współczesne kierunki polityki społecznej
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola Państwa w gospodarce
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Współczesne kierunki polityki społecznej
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej 4. KONCEPCJE TRANSFORMACJI GOSPODARCZEJ

Poprzednie doświadczenia reformatorskie Europa Środkowa po I Wojnie Światowej Wyjście z Wielkiej Depresji Europa Zachodnia po II Wojnie Światowej Plan Marshalla Ameryka Łacińska w latach 80. „Tygrysy” Azji Południowo-Wschodniej w latach 80. ZSRR (NEP i pieriestrojka) Prywatyzacja w gospodarkach rynkowych

Washington Consensus Trzy filary reform: Dziesięć zasad: liberalizacja stabilizacja reformy instytucjonalne Dziesięć zasad: dyscyplina budżetowa reforma wydatków publicznych reforma podatkowa ustalane przez rynek realne stopy procentowe wymienialność waluty narodowej liberalizacja handlu liberalizacja bezpośrednich inwestycji zagranicznych prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych deregulacja działalności gospodarczej ochrona praw własności i umów

Funkcje państwa w gospodarce rynkowej Podstawowe: „law & order” zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego polityka społeczna Ponadpodstawowe, m.in.: współfinansowanie społecznie ważnych dóbr podniesienie konkurencyjności krajowych podmiotów gospodarczych tworzenie klimatu inwestycyjnego ingerencje w rynek ze względów społecznych i ekonomicznych ochrona środowiska zaspokojenie pewnych interesów grupowych Dodatkowe podstawowe funkcje państwa postkomunistycznego - przeprowadzenie transformacji: przezwyciężenie dysfunkcji poprzedniego ustroju tworzenie nowego porządku

Wariacje gospodarek rynkowych Neoliberalna nacisk na porządek prawny państwo „nocny stróż” zagrożenia: nierówności społeczne Społeczna welfare state państwo więcej niż „nocny stróż” ingeruje w dziedzinach społecznie niezbędnych nie ingeruje w działalność podmiotów gospodarczych zagrożenia: wysokie koszty nadużycia Socjaldemokratycznie korygowana ingeruje w działalność podmiotów gospodarczych niska efektywność ekonomiczna

Zagrożenia realizacji funkcji państwa Koszty tworzenia dóbr Ograniczone zasoby Zastępowanie prywatnych dostawców dóbr Nadmierny interwencjonizm Dysfunkcje instytucjonalne

Możliwe modele docelowe Naśladowcze neoliberalny państwo dobrobytu Innowacyjne nowe modele rynkowe modele autorytarne

Sprzeczność transformacyjna Cel — wycofywanie się państwa z bezpośredniego sterowania, w tym procesami gospodarczymi Aby przeprowadzić reformy, rola państwa musi tymczasowo wzrosnąć: projektowanie reform koordynacja wdrażania reform w znacznym stopniu bezpośrednie wykonawstwo reform

Dylematy koncepcji reform Szybkie radykalne (state failure) słabe państwo szybsze wyniki niższe koszty społeczne Powolne stopniowe (market failure) wiara w siłę i zdolności organizacyjne państwa obawy przed złym działaniem rynku negacja głębokiego kryzysu gospodarczego po rozpadzie komunizmu koncentracja na popycie, a nie podaży na rynku obawa przed dużymi kosztami społecznymi

Zasady szybkich reform Nawiązanie do Washington Consensus: Trzy filary reform Dziesięć zasad (nieco zmodyfikowane): Twarda polityka fiskalna Twarda polityka monetarna Liberalizacja cen Liberalizacja handlu, demonopolizacja Reforma walutowa Wolny handel zagraniczny Likwidacja ograniczeń sektora prywatnego Mała prywatyzacja Duża i średnia prywatyzacja — w miarę możliwości Zabezpieczenie zagrożonych grup ludności

Polityka nadzwyczajna i normalna Kapitał polityczny Polityka „nadzwyczajna” Polityka „normalna” Możliwości prowadzenia polityki Czas Źródło: L. Balcerowicz, Socjalizm, kapitalizm, transformacja. Szkice z przełomu epok, PWN, Warszawa 1997.