Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Finanse administracji publicznej
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Finanse publiczne w świetle statystyk
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Restrukturyzacja zobowiązań
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Raport Electus S.A. Katowice
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Funduszy Europejskich

Zmiany w zakresie finansowania jst Obecnie trwają prace nad nowym systemem korekcyjno-wyrównawczym dla samorządów. W tym celu powołany został zespół roboczy w skład którego wchodzą również przedstawiciele wszystkich korporacji samorządowych, w tym reprezentacja województw. Takie rozwiązania zagwarantują wypełnienie zaleceń Trybunału Konstytucyjnego zawartych w wyroku z 4 marca 2014r., który zakwestionował przepisy dotyczące wpłat województw. Planuje się kolejne spotkanie zespołu roboczego, którego tematem będzie zakres dochodów, w tym źródła danych, stanowiących podstawę do określenia potencjału dochodowego poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (informacje ma Dep. Finansów Samorządu Terytorialnego w MF).

Cele zespołu roboczego określenie jednolitych kryteriów identyfikacji samorządów najbogatszych oraz najbiedniejszych; przyjęcie do wyrównywania dochodów potencjału dochodowego ustalanego na mieszkańca przeliczeniowego. Faktyczna liczba mieszkańców będzie korygowana ze względu na wartość wag odnoszących się do potrzeb wydatkowych; uwzględnienie nie tylko sytuacji dochodowej, ale również różnic w potrzebach wydatkowych, znajdujących odzwierciedlenie w systemie wag; ustalenie jednostek zobowiązanych do dokonywania wpłat z uwzględnieniem dochodów podatkowych na jednego mieszkańca przeliczeniowego; wprowadzenie progu ograniczającego wysokość wpłat, co zabezpieczy jednostki wpłacające przed nadmiernym ubytkiem dochodów (obecnie takie rozwiązanie funkcjonuje tylko w odniesieniu do województw); uwzględnienie bieżącej sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego dokonujących wpłat w okresie dekoniunktury poprzez możliwość obniżenia wpłat w trakcie roku budżetowego; wprowadzenie jednolitego systemu integrującego środki pochodzące bezpośrednio z budżetu państwa z wpłatami dokonywanymi przez najbogatsze samorządy

Reforma procesu budżetowego Rada Ministrów przyjęła w lipcu 2016 r. założenia do reformy systemu budżetowego, który wspierałby realizację celów strategicznych i priorytetów rozwojowych w perspektywie wieloletniej. Reforma systemu budżetowego będzie obejmować: wprowadzenie średniookresowych ram budżetowych; integrację procesów planowania wieloletniego i rocznego - zmiana przebiegu procesu budżetowego, redefinicję roli rządu, ministra finansów i pozostałych ministrów w procesie ustalania budżetu, zniesienie podwójnego sposobu klasyfikowania wydatków (w układzie zadaniowym i tradycyjnym) oraz wprowadzenie jednolitej klasyfikacji o charakterze zadaniowym (programowym) i nowego podziału budżetu państwa, uporządkowanie systemów zbierania danych - sprawozdawczości budżetowej i sprawozdawczości finansowej, instytucjonalizację i włączenie do procesu budżetowego przeglądów wydatków ze środków publicznych oraz innych instrumentów zwiększających efektywność wydatkowania tych środków.

Udostępnienie narzędzia informatycznego wspomagającego JST w procesie planowania nowych przedsięwzięć W systemie informatycznym BeSTi@ , służącym m.in. do opracowania wieloletnich prognoz finansowych, udostępniony dla samorządów zostanie moduł pt. „Symulacja Wieloletniej Prognozy Finansowej" umożliwiający analizę wpływu planowanych do realizacji wieloletnich przedsięwzięć na sytuację finansową jednostki samorządu terytorialnego. Narzędzie wspierać będzie optymalizację doboru projektów do realizacji w kolejnych latach i sposobu ich finansowania z uwzględnieniem długoterminowych skutków finansowych zrealizowanych przedsięwzięć dla budżetów JST. Planuje się szersze zastosowanie ww. narzędzia do wsparcia procesu planowania przyszłych przedsięwzięć i analizy ich wpływu na główne pozycje budżetu jednostki samorządu terytorialnego ( dochody, wydatki, wynik, dług ).

Prace analityczne w zakresie możliwości zadłużania się JST Aktualnie przedmiotem pogłębionych analiz MF jest kwestia zadłużania się JST, w tym funkcjonowania indywidualnego limitu spłaty zadłużenia. Analizowane są w szczególności różne propozycje zmiany limitu spłaty zadłużenia, zgłaszane przez RIO, NIK oraz przedstawicieli JST.

Dochody, wydatki oraz wynik województw za 3 kwartały w latach 2015-2016   3 kwartały 2015 r. 3 kwartały 2016 r. Wyszczególnienie Plan Wykonanie tys. zł DOCHODY WYDATKI WYNIK 17 821 412 19 212 200 -1 390 789 11 760 670 10 424 604 1 336 066 14 552 223 14 943 712 -391 489 9 678 361 7 736 571 1 941 790

Realizacja budżetów województw za 3 kwartały 2016 r Realizacja budżetów województw za 3 kwartały 2016 r. z udziałem środków UE Wyszczególnienie Wykonanie za 3 kw. 2015 Plan 2016 Wykonanie za 3 kw. 2016 4 : 3 4 : 2 tys. zł %% 1 2 3 4 5 6 Dochody ogółem województw, w tym: 11 760 670 14 552 223 9 687 361 66,6 82,4 - na finansowanie projektów i programów unijnych 477 179 884 146 535 431 60,6 112,2 - na współfinansowanie projektów i programów unijnych 1 076 805 887 695 425 940 48,0 39,6 - płatności w zakresie budżetu środków europejskich 2 358 285 1 800 981 902 148 50,1 38,3 Wydatki ogółem województw, w tym: 10 424 604 14 943 712 7 736 571 51,8 74,2 437 992 842 363 423 317 50,3 96,6 1 413 933 1 290 624 448 134 34,7 31,7 -  płatności w zakresie budżetu środków europejskich 2 189 400 1 349 932 342 556 25,4 15,6

Zadłużenie JST i województw Wyszczególnienie Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego 3 kwartały 2015 r. 3 kwartały 2016 r. Dynamika 3:2 tys. zł %% 1 2 3 4 Zadłużenie JST ogółem, w tym: 70 247 947 68 023 354 96,8%  WOJEWÓDZTWA,   w tym na projekty unijne 6 975 549 560 803 6 754 490 535 283 95,4% Zadłużenie województw w relacji do ich planowanych dochodów na 2016 r. stanowi 46,4%. Według danych z WPF województwa planują spadek zadłużenia z 7.079.301 tys. zł w 2017 r. do 5.865.829 tys. zł w 2020 r.

Indywidualny wskaźnik spłaty zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego (1) Od 2014 r. obowiązuje indywidualny wskaźnik spłaty zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego. Ma on za zadanie zabezpieczyć JST przed: nadmiernym poziomem zadłużenia, bowiem limit spłaty zadłużenia uzależniony jest od indywidualnej sytuacji ekonomicznej, nadmierną kumulacją płatności z tytułu obsługi zadłużenia w stosunku do ich zdolności ekonomicznych.  

Indywidualny wskaźnik spłaty zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego (2) Przy wyliczeniu tego wskaźnika nie uwzględnia się: Spłaty zobowiązań na realizację projektów UE z tytułu: rat kapitałowych wraz z odsetkami i dyskontem od zobowiązań zaciągniętych na realizację projektu UE rat kapitałowych od zobowiązań na wkład krajowy zaciągniętych na realizację projektu finansowanego w co najmniej 60% środkami UE odsetek i dyskonta od zobowiązań zaciągniętych na wkład krajowy, niezależnie od stopnia dofinansowania środkami UE poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jednostki samorządu terytorialnego w ramach programów finansowanych z udziałem środków UE, Spłat zobowiązań związków JST, na które JST udzieliła poręczeń i gwarancji Wykupu obligacji wyemitowanych przed 1.01.2010 Spłaty zobowiązań zaciągniętych na spłatę przejętych zobowiązań przekształcanego SP ZOZu Obligacji przychodowych

Dane województw z Wieloletniej Prognozy Finansowej  Wyszczególnienie 2017 2018 2019 tys. zł 1 2 3 4  DOCHODY 17 627 454 17 458 147 15 423 764  WYDATKI 17 733 896 16 954 359 14 826 455 w tym wydatki majątkowe: 7 872 911 7 018 539 5 241 223  WYNIK -106 442 503 787 597 309

Podsumowanie Opracowujemy nowy system korekcyjno-wyrównawczy dla samorządów z udziałem przedstawicieli województw. Reformujemy system budżetowy, by pozwolić na lepszy monitoring realizacji celów strategicznych i priorytetów rozwojowych (średniookresowe ramy, budżetowanie zadaniowe, zmiana kompetencji MF). Udostępnimy narzędzie IT do symulacji wydatków, które pozwoli lepiej prognozować sytuację finansową JST. Analizujemy możliwości zadłużania się JST, w tym zmiany limitu spłaty zadłużenia. Liczymy na wzrost wydatków inwestycyjnych województw, które spadły w 2016 r. r/r. wobec poprawy wyniku finansowego.

Dziękuję za uwagę