T6. Reengineering - geneza, istota, opinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Advertisements

Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
Aktywny RODZIC.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
T11. Metodologia Rapid Re - etapy koncepcyjne.
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
T3. Dynamika firmy - zmiany.
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
T7. Reengineering a inne programy usprawnień.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki
Bądź częścią rozwiązania
Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
T2. Zarządzanie a sukces firmy.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Moje szczęście.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Zgłoszenie do konkursu
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
PO CO FIRMIE SPRATEGIA SPRZEDAŻY?
Prezentacja planu biznesowego
AGH: Sprawy pracownicze
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Aktywny RODZIC.
Zgłoszenie do konkursu
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

T6. Reengineering - geneza, istota, opinie. Perspektywa historyczna - studium przypadku. Nowsza perspektywa historyczna - studium przypadku. Wnioski z perspektyw ... . Reengineering w praktyce. Wyniki reengineeringu. Zatem reengineering to ... . Czas po jakim Zarządy oczekują wyników. Reengineering a inne programy usprawnień. Oczekiwany przezZarządy wpływ reengineeringu na przychody lub wydatki Słowa kluczowe reengineeringu. Cechy charakterystyczne reengineeringu. Opinie krytyczne. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Perspektywa historyczna. Sims W.S. , młody oficer artylerii okrętowej, rok 1896. Sytuacja:Słaba celność artylerii okrętowej (ok.. 1,3% trafień). Analiza sytuacji: ... Rozwiązanie: ... Wynik oczekiwany: poprawienie celności artylerii o 3000 % (bez dodatkowych nakładów, bez potrzeby zwiększenia liczby marynarzy, bez korzystania z nowych technologii. ). Próby zmiany sytuacji: - 12 listów do przełożonych różnego szczebla - bez odpowiedzi!!! - list do Prezydenta F.D. Roosevelta: wdrożenie pomysłu!!! Wynik osiągnięty: wzrost celności artylerii okrętowej o 3000 %. Przyczyny oporu: Marynarką rządzili wówczas nawigatorzy. Myśleli tak: - gdyby można było wprowadzić sensowne zmiany, ktoś inny by się już tym zajął, - gdyby można było je zrealizować, nawigator pomyślałby o tym wcześniej, - gdyby zrealizować proponowane zmiany, to jaki byłby ich wpływ na strukturę organizacyjną marynarki wojennej USA. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Nowsza perspektywa historyczna. NN , młody inżynier elektronik, rok 1968, Polska, Poznań. Sytuacja: brak środków na remonty odcinków izolowanych na PKP. Analiza sytuacji: ... Rozwiązanie: zastąpienie przekaźnika elektromechanicznego, elektronicznym... Oczekiwany wynik: Zmniejszenie kosztów remontu o 10 000 razy. Próba zmiany sytuacji: - opracowanie modelu elektronicznego, elektromechanicznego przekaźnika torowego, praktyczne sprawdzenie idei, które dało pozytywny wynik. - próby lokalnego wdrożenia - bez powodzenia. - zebranie zespołu do „przepchnięcia pomysłu” (naczelnik służby ZRiŁ, docent z Politechniki ...) - podzielenie się pieniędzmi i „sławą”. - Zgłoszenie pomysłu do Urzędu Patentowego i na Krajowy Konkurs Młodych Mistrzów Techniki. Wdrożenie pomysłu. Udało się ! Wynik uzyskany: zmniejszenie kosztów remontu o 10000 razy !!! Przyczyny oporu: jak w przykładzie z USA + zawiść bezpośredniego otoczenia. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Wnioski z perspektyw ... . - Reengineering i radykalne zmiany nie są niczym nowym. - Podstawą radykalnych zmian jest wizja. - Opór przeciw zmianom jest przeszkodą Nr 1. - Wsparcie kierownictwa najwyższego szczebla jest niezbędne. - Impuls do zmian przychodzi zwykle od osób „z zewnątrz”. - Czerpanie wzorców od najlepszych (benchmarking) ma swoje ograniczenia - nawet najlepsi mogą poprawić wynik o 3000% lub nawet o 10000 razy!. - Ambicja może motywować do działania tak samo jak ból czy strach. - Wytrwałość jest największą cnotą. - Poprawa o 10000 razy jest możliwa !!! Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Reengineering a praktyka. - Ujęcie kompleksowe. Razem z wybranymi do restrukturyzacji procesami (strategicznymi, wnoszącymi wartość dodaną) zmieniamy też, powiązane z nimi: = systemy (zarządzania, społeczne, kulturowe, ...) = procedury (sformułowane pisemnie reguły i zasady opisujące zachowania, związane z wykonywaniem pracy). = strukturę organizacyjną, które określa na jakie komórki (oddziały, wydziały, działy, pracownie , ...) winna być podzielona firma, w celu wykonywania pracy. - Zmiana sposobu myślenia (ukierunkowane na klienta, umożliwiające funkcjonowanie zespołów „procesowych”). Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Wynik reengineeringu. - Wynikiem zmian, zgodnie z definicją , musi być: = optymalizacja toku pracy, = zwiększenie produktywności (skuteczności) firmy, = zabezpieczenie „odchodzącym” „minimum socjalnego”. - Miarą wyniku musi być: = wzrost: zyskowności, udziału w rynku, obrotów, ROI, płac, wartości firmy, ... = spadek: kosztów, marnotrawstwa, ... - Powiązanie miar wyniku z procesami ma fundamentalne znaczenie w reengineeringu i musi być: = przemyślane, = jasne, = jednoznaczne. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Zatem reengineering to ... - Radykalna poprawa wyników firmy, poprzez: = znalezienie strategicznych i tworzących wartość dodaną, procesów, = znalezienie metody szybkiego i radykalnego ich „przeprojektowania”; wdrożenie przeprojektowanych!. - Działanie szybkie - zarządy firm nie mają czasu ! - Działania radykalne - tylko takie gwarantują „duży” wynik, co kusi zarządy. - Odpowiedź na zmiany w świecie biznesu, gdy zawiodły programy tradycyjne, a konieczna jest szybka i radykalna poprawa, aby nadążyć za przemianami. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Czas po jakim Zarządy oczekują wyników [13]. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Reengineering a inne programy usprawnień [13] Wyniki Najpierw reengineering potem doskonalenie firmy Tylko doskonalenie firmy czas t1 Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki Oczekiwany przez Zarządy wpływ reengineeringu na przychody lub wydatki [13] Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Słowa kluczowe reengineeringu Priorytety wg Hammera [15]. - Podstawowy (ujęcie kompleksowe). - Radykalny (zaczynający od korzeni). - Znaczący (zmiany skokowe). - Proces (istota działania firmy w oczach klientów - nie pracowników !!!) 1 Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Cechy charakterystyczne reengineeringu - koncepcyjne [4], s. 78: = Określony cel projektu - dramatyczna i radykalna poprawa. = Orientacja na klienta . = Zmiana paradygmatów - orientacja na procesy. - metodyczne: = Kompleksowość - procesy i otoczenie. = Gruntowność - nowe wino, nowe bukłaki. = Radykalność - nie polepszenie lecz skokowe polepszenie. - praktyczne: = zatrudnienie: do połowy. = płace: razy 1,5 = produktywność: razy dwa Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Opinie krytyczne o reengineeringu. Niemcy [16] za [4], s. 73: - reengineering jest tworem amerykańskim, - reengineering powstał w środowisku zastosowań nowych technologi informatycznych, - reengineering nie jest nowy; powstał jako kompilacja TQM, Continious Improvement, Human Resource, Benchmarking, Project Menagement, ... Tworząc przyswajalną receptę skutecznego zarządzania - reengineering powstał na Uniwersytecie, potem przeszedł do praktyki. Polskie doświadczenia autora: - aspekty społeczne są dostosowane do sytuacji w krajach bogatych; w krajach biednych muszą być gruntownie pogłębione !!!. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki

Pytania kontrolne do tematu 6. 1. Wyjaśnij i uzasadnij, czy reengineering jest nową metodą zarządzania. 2. Określ kontekst sytuacyjny reengineeringu ( nowatorstwo, podstawa, rola technologii, rola najwyższego zarządu, pochodzenie impulsu, ograniczenia banchmarkingu, rola ambicji, rola wytrwałości, oczekiwane zmiany, wyniki). 3. Wyjaśnij pojęcie kompleksowości w działaniu firmy i w reengineeringu. 4. Oceń znaczenie i cechy powiązań miar wyniku reengineeringu z procesami. 5. Przedstaw podstawowe cechy reengineeringu ( koncepcyjne, metodyczne, praktyczne). 6. Podaj słowa kluczowe reengineeringu. 7. Przedstaw opinie krytyczne o reengineeringu. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, dr inż. Mirosław Loręcki