Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI ( SĄDY I TRYBUNAŁY)
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustrój polityczny Rzeczpospolitej Polskiej
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Administracja publiczna
CHORWACJA.
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza.
Wiedza o społeczeństwie
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Władza ustawodawcza w Polsce
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
Władza sądownicza w Polsce
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Mgr Przemysław Mazurek
Trybunał Konstytucyjny
Władza sądownicza.
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Władza sądownicza.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Właściwość sądów administracyjnych
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Prezentacje przygotowała mgr Iwona Dyś
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Sądownictwo i Trybunał Stanu
Podstawy procesu karnego
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Sądy Administracyjne w Polsce
Władza sądownicza Pozycja Zasady działania Gwarancje.
Zapis prezentacji:

Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały

Zasady funkcjonowania sądów i trybunałów Do organów władzy sądowniczej zaliczają się: Sad Najwyższy, sądy powszechne, sądy szczególne (administracyjne i wojskowe), Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu. Sędziowie są powoływani przez prezydenta na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Organy władzy sądowniczej funkcjonują na podstawie kilku zasad: zasada niezawisłości polega na tym, że sędziowie podlegają Konstytucji i ustawom, z wyjątkiem sędziów Trybunału Konstytucyjnego podległych tylko Konstytucji. Przy wydawaniu wyroków sędziowie kierują się przepisami prawa i własnym sumieniem. Poza tym są wolni od nacisków ze strony władz administracyjnych. Gwarancją niezawisłości jest powoływanie sędziów na stałe – do emerytury, praktycznie bez możliwości odwołania, oraz immunitet, czyli zakaz zatrzymania lub aresztowania bez zgody właściwego sądu.

zasada jednolitości oznacza wykonywanie przez wszystkie sądy tego samego rodzaju zadań, to znaczy orzekania w imieniu państwa, na podstawie tego samego prawa. zasada kolegialności polega na tym, że sądy orzekają w zespołach. zasada jawności postępowania oznacza, że rozprawy sądowe są otwarte dla publiczności. zasada instancyjności – w Polsce sądownictwo ma charakter dwuinstancyjny, co oznacza, że istnieje możliwość odwołania się (apelacji) od wyroku sądu pierwszej instancji do sądu drugiej instancji.

Sądy powszechne Sądy powszechne rozpatrują sprawy: Prawa karnego, cywilnego, rodzinnego Prawa pracy Ubezpieczeń społecznych Ksiąg wieczystych i spraw gospodarczych Postępowanie w sądach ma charakter instancyjny. Najniższą instancją są sądy rejonowe, które rozpatrują wszystkie sprawy, z wyjątkiem tych zastrzeżonych dla sądów okręgowych (np. zbrodnie, rozwody). Przy sądach rejonowych funkcjonują sądy grodzkie, które sądzą wykroczenia, czyli czyny społecznie szkodliwe, które nie są przestępstwami. Sądy okręgowe rozpatrują odwołania od orzeczeń sądów rejonowych. Natomiast odwołania od sądów okręgowych rozpatrują sądy apelacyjne.

Sąd Najwyższy Na czele SN – Pierwszy Prezes – powoływany przez Prezydenta RP na 6 lat (spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne SN Sprawowanie nadzoru nad działalnością sądów powszechnych, wojskowych w zakresie orzekania – nadzór judykacyjny  rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne rozpoznawanie protestów wyborczych oraz stwierdzanie ważności wyborów do Sejmu, Senatu, wyboru Prezydenta RP; ważności referendum ogólnokrajowego i konstytucyjnego.

Sądownictwo administracyjne Do kompetencji sądów administracyjnych należy: kontrola działania organów administracji publicznej, rozstrzyganie sporów między jednostkami samorządu oraz samorządem a jednostkami administracji państwowej, rozstrzyganie sporów między obywatelami a jednostkami administracji , orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego. Sądownictwo administracyjne jest w Polsce dwuinstancyjne: wojewódzkie sądy administracyjne to sądy pierwszej instancji, które rozpatrują w pierwszej instancji wszystkie sprawy należące do kompetencji sądownictwa administracyjnego, Naczelny Sąd Administracyjny jest sądem drugiej instancji dla spraw rozpatrywanych przez sądy wojewódzkie, nad którymi sprawuje nadzór.

Sądy wojskowe Sądy wojskowe rozpatrują przestępstwa popełnione przez żołnierzy służby czynnej. Sądownictwo wojskowe ma charakter dwuinstancyjny: sądy garnizonowe to sądy pierwszej instancji, sądy okręgu wojskowego to sądy drugiej instancji dla spraw rozpatrywanych przez sądy garnizonowe oraz pierwszej instancji dla spraw żołnierzy posiadających najwyższe stopnie wojskowe.

Trybunał Stanu Trybunał Stanu jest organem sądowym, który sądzi najwyższych urzędników państwowych. W jego skład wchodzą przewodniczący, 2 zastępców oraz 16 członków wybieranych przez Sejm na czas jego kadencji. Trybunał sądzi: Prezydenta RP za naruszenie konstytucji, ustaw oraz za przestępstwa pospolite, członków Rady Ministrów za naruszenie konstytucji, ustaw oraz za przestępstwa popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem, prezesów Narodowego Banku Polskiego oraz Najwyższej Izby Kontroli, a także członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za naruszenie konstytucji i ustaw, posłów i senatorów za naruszenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, wiążącej się z czerpaniem korzyści z majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego.

Trybunał Konstytucyjny Trybunał Konstytucyjny jest organem odrębnym od pozostałych sądów. Składa się z 15 sędziów wybieranych przez sejm na 9 – letnią kadencję, która ma charakter indywidualny. Prezesa i wiceprezesów powołuje prezydent. Orzeczenia Trybunału mają charakter ostateczny. Funkcje Trybunału Konstytucyjnego rozpatruje skargi konstytucyjne, orzekanie o zgodności ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją. orzeka o zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, orzeka o zgodności z konstytucją celów i działalności partii politycznych, bada zgodność z konstytucją aktów prawnych wydawanych przez organy centralne, rozstrzyga spory kompetencyjne między centralnymi organami państwa, orzeka o zaistnieniu tymczasowej przeszkody w sprawowaniu urzędu prezydenta.