TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY) MIĘDZYNARODOWE BADANIE WYNIKÓW NAUCZANIA MATEMATYKI I NAUK PRZYRODNICZYCH 1 1
Przyroda w badaniu TIMSS Przebieg badania 168 zadań (180 pkt), w tym 97 z TIMSS 2011 14 zeszytów (w każdym matematyka i przyroda) 21-26 zadań przyrodniczych w zeszycie, 36 minut pracy Zadania wymagały Sformułowania odpowiedzi Wybrania odpowiedzi Po badaniu ujawniony jeden zeszyt 2 2
Przyroda Osiągnięcia 3 3
Przyroda Osiągnięcia 4 4
Przyroda Osiągnięcia 5 5
Przyroda Osiągnięcia 6 6
Przyroda Osiągnięcia 7 7
Przyroda Poziomy osiągnięć 8 8
Przyroda Podział zadań WIEDZA O ŻYCIU treści przedmiotowe WIEDZA O MATERII NIEOŻYWIONEJ WIEDZA O ZIEMI PRZYRODA funkcje podmiotowe ZASTOSOWANIA PROBLEMOWE TYPOWE ZASOBY 9 9
według treści przedmiotowej Przyroda Wyniki według treści przedmiotowej Średnia 547 (2,4) Nierównomierne opanowanie treści w większości krajów Rozkład treści nie wpływa na ogólny poziom osiągnięć 10
Procent prawidłowych odpowiedzi Przyroda Przykład zadania Zadanie przekrojowe Dotyczy przewidzianych dla dalszej edukacji Wymóg porównania w odpowiedzi Procent prawidłowych odpowiedzi Polska Badane kraje 19,9 29,2 W UE mniej niż w Polsce: Chorwacja, Czechy, Francja Porównywalnie z Polską: Japonia 12 12
Wyniki według funkcji podmiotowej Przyroda Wyniki według funkcji podmiotowej Średnia 547 (2,4) Odtwarzanie wiedzy i rozwiązywanie problemów na niższym poziomie w stosunku do typowych zastosowań wiedzy W rankingu rozwiązywania problemów to samo miejsce co dla w osiągnięć ogólnych 13
Procent prawidłowych odpowiedzi Przyroda Przykład zadania Metoda badawcza – znajomość procedury badawczej Argumentowanie w uzasadnianiu odpowiedzi Procent prawidłowych odpowiedzi Polska Badane kraje 24,2 22,2 Powyżej 30% Tajwan, Hong-Kong, Japonia, Korea Płd., Singapur Finlandia, Norwegia, Szwecja 14 14
Postawa wobec przedmiotu na tle osiągnięć Przyroda Postawa wobec przedmiotu na tle osiągnięć Dużo wyższe niż w Polsce Kuwejt, Maroko, Indonezja, Katar, Bahrajn, Turcja, Portugalia, Bułgaria, Kazahstan Równe, bądź niższe niż w Polsce Chile, Cypr, Francja, Belgia (flamandzka), Holandia, Słowacja, Dania, Czechy, Słowenia, Finlandia, Korea Południowa Bardzo pozytywne postawy: tylko dwa kraje europejskie, tylko dwa z pierwszej połowy wyników Postawy niskie: 8 państw europejskich Postawy polskich uczniów porównywalne z duńskimi i fińskimi 15 15
Przyroda Podsumowanie Wyniki polskich uczniów są w czołówce krajów biorących udział w badaniu (wśród krajów w Unii Europejskiej drudzy za uczniami fińskimi). Względem wyniku ogólnego wyższe osiągnięcia w zastosowaniach typowych niż problemowych Wysoka pozycja wśród krajów biorących udział w badaniu w problemowym stosowaniu wiedzy Potrzeba umacniania metody naukowej, jako dobrego środowiska dydaktycznego dla problemowego stosowania wiedzy 17 17
18 18