Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania każdy uczeń czuje się w klasie i szkole bezpiecznie każdy uczeń zasługuje na szacunek ze strony innych uczniów i nauczycieli i z szacunkiem odnosi się do innych (uczniów i nauczycieli) każdy uczeń ma możliwość uczenia się w klasie Przedstaw nauczycielom cele wprowadzania zasad i reguł zachowania. Wyjaśnij, że tak sformułowane cele łączą prawa i obowiązki każdego ucznia i nauczyciela.
Bezpieczeństwo fizyczne Zachowujemy się w sposób bezpieczny! Niebezpieczne jest: siedzenie na parapecie wychylanie się przez okno bujanie się na krześle popychanie bieganie „Bezpieczeństwo fizyczne” - wyjaśnij, że wszyscy mają prawo czuć się bezpiecznie i muszą zachowywać się w taki sposób, by inni czuli się bezpiecznie. Zwróć uwagę na to, że w przykładzie jest mowa tylko o bezpieczeństwie fizycznym, bo emocjonalne bezpieczeństwo zapewnić maja inne reguły i zasady, dotyczące szacunku, zachowania na lekcji, pracy w grupach itp.
Okazujemy szacunek używamy zwrotów grzecznościowych (dzień dobry, dziękuję, poproszę, przepraszam) pytamy, jeśli chcemy coś pożyczyć odkładamy na swoje miejsce/oddajemy rzeczy, które pożyczyliśmy dbamy o porządek w klasie rozwiązujemy konflikty w sposób nieagresywny jesteśmy uprzejmi wobec siebie – zwracamy się po imieniu do innych uczniów, mówimy spokojnym tonem Przedstaw slajd „Okazujemy szacunek” i podkreśl, że każdy uczeń i nauczyciel ma prawo do szacunku ze strony innych, ma również obowiązek okazywać szacunek innym uczniom i nauczycielom. Należy zwrócić uwagę na fakt, że prawa i obowiązki dotyczą nie tylko uczniów, ale również i nauczycieli.
Początek i koniec lekcji na każdą lekcję przychodzimy punktualnie ustawiamy się w parach/w szeregu wyłączamy telefony komórkowe chowamy zbędne sprzęty do plecaka zachowujemy się cicho wchodzimy do klasy spokojnie zajmujemy swoje miejsce szybko przygotowujemy przybory, zeszyt, podręcznik wychodząc, zostawiamy porządek w klasie, krzesła wsuwamy pod ławki (stawiamy na ławkach) Wyjaśnij, że prawo do uczenia się w klasie oznacza, że każdy uczeń będzie miał warunki do tego, by się uczyć, a nauczyciel – by nauczać. Z drugiej strony uczeń powinien być świadomy tego, że szkoła jest miejscem nauki – uczenie się jest więc nie tylko prawem, lecz również obowiązkiem. Zaprezentuj i omów kolejne slajdy (slajdy 10-14). Przedtem zapoznaj się z załącznikami nr 1-5 dla uczestników, w których znajdziesz wyjaśnienia niektórych stwierdzeń zawartych w materiałach. Możesz ich nie wyjaśniać, a w przypadku pytań ze strony nauczycieli powiesz, że opisy otrzymają za chwilę, kiedy będą sami ustalać reguły dla poszczególnych faz lekcji.
Zachowanie w czasie pracy indywidualnej wykonujemy zadanie starannie i zgodnie z instrukcją pracujemy w ciszy po zakończeniu zadania podnosimy rękę/odkładamy przybory szkole i siadamy prosto/ przechodzimy na dywanik pod tablicą/ bierzemy dodatkowe zadanie z przyborniczka/pomagamy innym gdy mamy problem z wykonaniem zadania podnosimy rękę/ wystawiamy czerwoną kartkę/ odwracamy kubeczek
Zachowanie w czasie pracy w grupach/parach uważnie czytamy instrukcję w czasie pracy rozmawiamy cicho mówimy pojedynczo słuchamy siebie nawzajem szukamy rozwiązania, na które zgadzają się wszyscy członkowie grupy sprawiedliwie dzielimy się obowiązkami
Zasady i reguły w fazie instruktażowej lekcji gdy nauczycielka mówi – uważnie słuchamy gdy nauczycielka wyjaśnia – staramy się zrozumieć wykonujemy polecenia nauczycielki