diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej A N K I E T A diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej w xxxxxxxxxxxxxxxxxx data przeprowadzenia ankiety: październik 2014r. respondenci: uczniowie 630 osób rodzice 169 osób nauczyciele 36 osób opracowanie danych: Katarzyna Ułanek
Liczba respondentów uczniowie rodzice 630 169
1. Czy spotkałeś się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną 1. Czy spotkałeś się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną?/ Czy Pani dziecko spotkało się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną? Tak Nie Uczniowie Rodzice 60% 28,9% 40% 71%
1. Czy spotkałeś się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną 1. Czy spotkałeś się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną?/ Czy Pani dziecko spotkało się w szkole z przemocą fizyczną lub psychiczną?
2. Jeśli tak – proszę napisać, jakie to były zdarzenia? uczniowie rodzice przepychanki 234 21 wulgaryzmy 44 24 bójki 12 6 wyzwiska 324 18 groźby 340 15
2. Jeśli tak – proszę napisać, jakie to były zdarzenia?
3. W jaki sposób uczestniczyłeś w tych zdarzeniach 3. W jaki sposób uczestniczyłeś w tych zdarzeniach?/W jaki sposób Pani dziecko uczestniczyło w tych zdarzeniach? uczniowie rodzice a. świadek przemocy 270 22 b. osoba poszkodowana 34 5 c. sprawca przemocy 9 1 d. informacja od innych osób 301 29
3. W jaki sposób uczestniczyłeś w tych zdarzeniach 3. W jaki sposób uczestniczyłeś w tych zdarzeniach?/W jaki sposób Pani dziecko uczestniczyło w tych zdarzeniach?
4. Gdzie te zdarzenia miały miejsce? uczniowie rodzice a. na korytarzu 207 24 b. w szatni 40 1 c. na podwórku 292 21 d. w toalecie 49 3 e. przy sklepiku 36 f. w klasie 83 4 g. w innym miejscu w jakim? poza szkołą
4. Gdzie te zdarzenia miały miejsce?
5. Czy zgłaszałeś te zdarzenia 5. Czy zgłaszałeś te zdarzenia?/ Czy Pani dziecko zgłaszało te zdarzenia? tak nie brak odp. nie wiem uczniowie rodzice 5,7% 11,8% 62% 23,6% 32% 65,5%
5. Czy zgłaszałeś te zdarzenia 5. Czy zgłaszałeś te zdarzenia?/ Czy Pani dziecko zgłaszało te zdarzenia?
Komu? uczniowie rodzice dyrektorowi 16 nauczycielowi/wychowawcy 9 pedagogowi 5 4 rodzicowi
6. Czy n-le poruszają na zajęciach tematy związane z bezpieczeństwem? tak nie brak odp. nie wiem uczniowie rodzice 65,7% 55% 23,5% 6% 6,4% 39,4%
6. Czy n-le poruszają na zajęciach tematy związane z bezpieczeństwem?
Na jakich lekcjach? uczniowie rodzice lekcja wychowawcza + EDB język polski lekcje zawodowe religia zebrania klasowe lekcja z pedagogiem zastępstwa WOS w-f
Działania wpływające na poprawę bezpieczeństwa w szkole
1. Jakie działania mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa podejmuje Pani/Pan w szkole? Lp. działanie ilość wyborów 1. Dyżury 25 2. Rozmowa z uczniem 17 3. Obserwowanie uczniów i reagowanie na ich zachowania 13 4. Rozmowy na lekcji 8 5. Pedagogizacja rodziców 6. Informowanie o regulaminach 7 7. Dyscyplina 6 8. Realizacja programów profilaktycznych i wychowawczych 9. Informowanie nt. zagrożeń 3 10. Informowanie o bhp 11. Rozmowa z pedagogiem 2 12. Punkty ujemne 1 13. Uwagi w dzienniku 14. Informowanie o zasadach ewakuacji 15. Dawanie przykładu 16. Żadnych
2. W jakim stopniu realizowane przez panią/a działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa uczniów w szkole? ilość punktów ocena liczba wyborów 1. bardzo nisko 2. nisko 3. średnio 8 4. wysoko 17 5. bardzo wysoko 11
3. Z jakimi niebezpiecznymi zachowaniami styka się Pan/i w szkole: Lp. działanie ilość wyborów 1. Agresja słowna - słowne zaczepki 21 2. Wulgaryzmy 18 3. Przepychanki 13 4. Przemoc psychiczna 6 5. Palenie tytoniu 5 6. Przemoc fizyczna 4 7. Cyberprzemoc 3 8. Bijatyki 9. Kłótnie 10. Opuszczanie terenu szkoły 11. Bullying 2 12. Izolowanie niepopularnego ucznia 13. Pobicie 14. Poniżanie/wyszydzanie 15. Nieprzestrzeganie przepisów 16. Wyzwiska 17. Agresja 1
4. Jaki jest powód zachowań uczniów - wymienionych w punkcie 3 Lp. działanie ilość wyborów 1. wpływ środowiska 3 16. brak reakcji innych 1 2. braki w wychowaniu 17. poczucie niskiej wartości 3. chęć dominacji w grupie 18. lekceważący stosunek do szkoły 4. wiek 2 19. filmy, gry 5. status materialny 20. brak dodatkowych zajęć 6. osobowość 21. konflikty 7. chęć zaimponowania innym 22. naśladowanie dorosłych 8. brak kultury osobistej 23. zazdrość 9. niedostosowanie społeczne 24. rywalizacja w grupie 10. chęć zaistnienia w grupie 25. lekkomyślność 11. problemy w rodzinie 26. żarty 12. Internet 27. frustracja 13. wąskie korytarze 28. brak wzorców 14. sprawy osobiste, pozaszkolne 29. różnice zdań 15. różnice poglądów
5. Poziom zachowań niebezpiecznych w szkole – w Pani/a odczuciu: Lp. ocena poziomu zachowań ilość wyborów 1. systematycznie wzrasta 2 2. systematycznie się obniża 15 3. pozostaje na niezmienionym poziomie co najmniej od 2 lat 17 4. pozostaje na niezmienionym poziomie co najmniej od kilku lat 1 5. brak odpowiedzi