Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 Wałbrzych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014 – 2020 Ocena oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz na obszar Natura 2000.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Procedura postępowania w sprawie OOŚ dla przedsięwzięć współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury lata Urząd.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Unia Europejska Fundusz Spójności Unia Europejska Fundusz Spójności Kryteria wyboru przedsięwzięć Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko I oś priorytetowa.
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O DOFINASOWANIE PROJEKTU W RAMACH RPO WD Wałbrzych.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O DOFINASOWANIE PROJEKTU W RAMACH RPO WD EFRR Wałbrzych.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Zagadnienia związane z oceną oddziaływania na środowisko – część I
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
II Posiedzenie Grupy Roboczej ds. zrównoważonego rozwoju przy
Działanie Wsparcie gospodarki wodno-ściekowej w ramach ZIT
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. WYMOGI FORMALNE i WARUNKI WYBORU OPERACJI w ramach.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Zmiany w Umowie i Projekcie
Zmiany w Umowie i Projekcie
Zasady szacowania strat
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w zakresie procedury
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Realizacja celów pośrednich na 2018 r. dla wskaźników objętych
MAZOWIECKI KONGRES ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 Wałbrzych, 14.02.2017 r.

(Dyrektywa OOŚ) wraz ze zmianą z 16 kwietnia 2014 r.; Dyrektywa OOŚ Wytyczne w zakresie dokumentowania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych; Wytyczne OOŚ Dyrektywa Rady nr 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dyrektywa OOŚ) wraz ze zmianą z 16 kwietnia 2014 r.; Dyrektywa OOŚ Dyrektywa Rady nr 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory; Dyrektywa Rady nr 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa; Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska (Ustawa OOŚ); Ustawa OOŚ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Rozporządzenie OOŚ Weszły w życie nowe przepisy wykonawcze – rozporządzenie z 9 listopada 2010r., które w pełni transponują Aneks II dyrektywy OOŚ. Procedura Oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzana jest, gdy przedsięwzięcie może zawsze znacząco albo potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. O tym, która inwestycja może zostać zakwalifikowana do jednej z powyższych kategorii decyduje rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2004 r. Ustawa OOŚ –implementuje obowiązki wynikające z w/w dyrektyw. Ocena oddziaływania na środowisko jest jednym z podstawowych narzędzi zarządzania ochroną środowiska w procesach rozwoju, wpisującym się w zasadę zrównoważonego rozwoju. Procedura Oceny oddziaływania na środowisko ma dostarczyć podejmującemu decyzję organowi administracji publicznej informacji, czy ingerencja inwestycji w środowisko, została zaplanowana w sposób optymalny i czy korzyści wynikające z jej realizacji rekompensują straty w środowisku, jakie zwykle są niemożliwe do uniknięcia. Środowisko jest tu rozumiane nie tylko jako środowisko przyrodnicze, ale także jako środowisko społeczne. Dyrektywa Rady nr 92/43/EWG: wspieranie zachowania różnorodności biologicznej ochrona siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunku roślin i zwierząt, także o znaczeniu priorytetowym Na każdym wyznaczonym obszarze wprowadzić konieczne środki przy uwzględnieniu realizowanych celów w dziedzinie ochrony. Należy dokonać odpowiedniej oceny każdego przedsięwzięcia, planu lub programu mogącego mieć istotny wpływ na cele w zakresie ochrony terenu, który został wyznaczony lub też zostanie wyznaczony w przyszłości. 2

www.funduszeeuropejskie.gov.pl 3 Weszły w życie nowe przepisy wykonawcze – rozporządzenie z 9 listopada 2010r., które w pełni transponują Aneks II dyrektywy OOŚ. Procedura Oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzana jest, gdy przedsięwzięcie może zawsze znacząco albo potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. O tym, która inwestycja może zostać zakwalifikowana do jednej z powyższych kategorii decyduje rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2004 r. Ustawa OOŚ –implementuje obowiązki wynikające z w/w dyrektyw. Ocena oddziaływania na środowisko jest jednym z podstawowych narzędzi zarządzania ochroną środowiska w procesach rozwoju, wpisującym się w zasadę zrównoważonego rozwoju. Procedura Oceny oddziaływania na środowisko ma dostarczyć podejmującemu decyzję organowi administracji publicznej informacji, czy ingerencja inwestycji w środowisko, została zaplanowana w sposób optymalny i czy korzyści wynikające z jej realizacji rekompensują straty w środowisku, jakie zwykle są niemożliwe do uniknięcia. Środowisko jest tu rozumiane nie tylko jako środowisko przyrodnicze, ale także jako środowisko społeczne. Dyrektywa Rady nr 92/43/EWG: wspieranie zachowania różnorodności biologicznej ochrona siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunku roślin i zwierząt, także o znaczeniu priorytetowym Na każdym wyznaczonym obszarze wprowadzić konieczne środki przy uwzględnieniu realizowanych celów w dziedzinie ochrony. Należy dokonać odpowiedniej oceny każdego przedsięwzięcia, planu lub programu mogącego mieć istotny wpływ na cele w zakresie ochrony terenu, który został wyznaczony lub też zostanie wyznaczony w przyszłości. 3

Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego oraz uwzględnienie obowiązku prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego. Beneficjenci w związku z finansowaniem przedsięwzięć ze środków pochodzących z budżetu Wspólnoty Europejskiej muszą wskazać przeprowadzenie postępowania OOŚ przez właściwe organy z uwzględnieniem w/w zasad. Podstawowym wymogiem/ zaleceniem związanym z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE jest przestrzeganie przez organy –prowadzące postępowanie OOŚ – w/w zasad. W związku z finansowaniem przedsięwzięć ze środków pochodzących z budżetu Wspólnoty Europejskiej beneficjenci musza wskazać przeprowadzenie OOŚ. Zasada pierwszeństwa pr. wspól. obejmuje wszystkie wiążące źródła prawa wspólnotowego w tym dyrektywy. Zasada pierwszeństwa rozciąga się również na wszystkie przepisy prawa krajowego. 4

Załączniki do wniosku o dofinansowanie Oświadczenie do wniosku o dofinansowanie w ramach RPO WD 2014-2020 „Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia zmiany klimatu, a także odporności na klęski żywiołowe” Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną Podstawowym wymogiem/ zaleceniem związanym z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE jest przestrzeganie przez organy –prowadzące postępowanie OOŚ – w/w zasad. W związku z finansowaniem przedsięwzięć ze środków pochodzących z budżetu Wspólnoty Europejskiej beneficjenci musza wskazać przeprowadzenie OOŚ. Zasada pierwszeństwa pr. wspól. obejmuje wszystkie wiążące źródła prawa wspólnotowego w tym dyrektywy. Zasada pierwszeństwa rozciąga się również na wszystkie przepisy prawa krajowego. 5

Załączniki do wniosku o dofinansowanie PRZEDSIĘWZIĘCIE - zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin. Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. (ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko) Podstawowym wymogiem/ zaleceniem związanym z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE jest przestrzeganie przez organy –prowadzące postępowanie OOŚ – w/w zasad. W związku z finansowaniem przedsięwzięć ze środków pochodzących z budżetu Wspólnoty Europejskiej beneficjenci musza wskazać przeprowadzenie OOŚ. Zasada pierwszeństwa pr. wspól. obejmuje wszystkie wiążące źródła prawa wspólnotowego w tym dyrektywy. Zasada pierwszeństwa rozciąga się również na wszystkie przepisy prawa krajowego. 6

Ocena formalna Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WD 2014-2020 Kryterium 3. Poprawność wypełnienia złożonego wniosku W ramach kryterium weryfikowane jest, czy wszystkie pola we wniosku o dofinansowanie zostały wypełnione zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku o dofinansowanie oraz treścią regulaminu danego konkursu oraz czy załączniki do wniosku są aktualne i zostały wypełnione poprawnie. Oświadczenie do wniosku o dofinansowanie w ramach RPO WD 2014-2020 „Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia zmiany klimatu, a także odporności na klęski żywiołowe” Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną Kryterium obligatoryjne (spełnienie jest niezbędne dla możliwości otrzymania dofinansowania). Możliwości jednorazowej korekty. Poprawność wypełnienia załączników oraz dokumentacja z całego postępowania OOŚ - czy jest?

Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD 2014-2020 Kryterium 17. Zgodność projektu z polityką ochrony środowiska W ramach kryterium będzie sprawdzana zgodność projektu z przepisami krajowymi i wspólnotowymi dot. ochrony środowiska, w tym: procedura oceny oddziaływania na środowisko (dyrektywy: środowiskowa 2011/92/UE, siedliskowa 92/43/EWG, ptasia 2009/147/WE, wodna 2000/60/WE, ściekowa 91/271/EWG, odpadowa 2008/98/WE, powodziowa 2007/60/WE) prawo ochrony środowiska, prawo wodne, ustawa o odpadach, ustawa o ochronie przyrody, przystosowanie projektu do zmiany klimatu i łagodzenie zmiany klimatu, odporność na klęski żywiołowe. Badanie w zakresie spełnienia wymagań wynikających z ww. aktów prawnych. Dokumentacja z całego postępowania OOŚ - jaka jest?

Załączniki do wniosku o dofinansowanie „Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia zmiany klimatu, a także odporności na klęski żywiołowe Zgodność projektu z polityką ochrony środowiska Stosowanie dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady („dyrektywa SOOŚ”) Stosowanie dyrektywy 2011/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady („dyrektywa OOŚ”) Stosowanie Dyrektywy Rady 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory Stosowanie dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady („Ramowej Dyrektywy Wodnej”); ocena oddziaływania na jednolitą część wód Inne dyrektywy środowiskowe Koszt rozwiązań na rzecz zmniejszenia lub skompensowania negatywnego oddziaływania na środowisko Przystosowanie się do zmiany klimatu i łagodzenie zmiany klimatu, a także odporność na klęski żywiołowe Obowiązek przekazywania informacji na potrzeby rejestrów prowadzonych w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Podstawowym wymogiem/ zaleceniem związanym z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE jest przestrzeganie przez organy –prowadzące postępowanie OOŚ – w/w zasad. W związku z finansowaniem przedsięwzięć ze środków pochodzących z budżetu Wspólnoty Europejskiej beneficjenci musza wskazać przeprowadzenie OOŚ. Zasada pierwszeństwa pr. wspól. obejmuje wszystkie wiążące źródła prawa wspólnotowego w tym dyrektywy. Zasada pierwszeństwa rozciąga się również na wszystkie przepisy prawa krajowego. 9

Załączniki do wniosku o dofinansowanie „Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia zmiany klimatu, a także odporności na klęski żywiołowe 3. Stosowanie dyrektywy 2011/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady („dyrektywa OOŚ”) 3.1. Czy projekt jest rodzajem przedsięwzięcia objętym: załącznikiem I dyrektywy załącznikiem II dyrektywy żadnym z powyższych załączników   W przypadku kiedy przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w załącznikach do dyrektywy OOŚ, należy szczegółowo to uzasadnić odnosząc się do odpowiednich punktów w załącznikach oraz wskaźników, parametrów, opisów fizycznych zakresu realizacji przedsięwzięcia 10

Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko Grupy przedsięwzięć Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (I grupa) – obligatoryjnie podlegają OOŚ (ujęte w załączniku I dyrektywy OOŚ); Przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (II grupa), dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został ustalony w wyniku przeprowadzenia postępowania kwalifikującego – tzw. screeningu (ujęte w załączniku II dyrektywy OOŚ); Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na obszary NATURA 2000, a nie będące bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikające z tej ochrony (tzw. III grupa). Aneksy do Dyrektywy w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: I aneks – przedsięwzięcia zawsze oddziaływująco negatywnie na środowisko II aneks – przedsięwzięcia, które potencjalnie mogą negatywie oddziaływać na środowisko Oddziaływanie na NATURE 2000 nie oznacza, że projekt jest położony na obszarze NATUR 2000. Może być oddalony o kilkaset kilometrów. Może to być każde przedsięwzięcie, które wpływa na cele N2000.

Dokumentowanie postępowania OOŚ na potrzeby wniosku o dofinansowanie czyli załączniki do załącznika OOŚ….. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzasadnieniem streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie OOŚ dokumenty z przebiegu procedury OOŚ (dokumentacja środowiskowa): Wyniki konsultacji z właściwymi organami administracji publicznej: postanowienie w przedmiocie istnienia/braku obowiązku przeprowadzenia OOŚ, wraz z opiniami właściwych organów – gr. II (postanowienie wraz z opiniami właściwych organów w przypadku zapytania o zakres raportu – gr.I); postanowienia oraz opinie organów w przedmiocie uzgodnienia środowiskowych warunków realizacji przedsięwzięcia. Wyniki konsultacji społecznych (uwagi i wnioski muszą być w uzasadnieniu decyzji środowiskowej, w przypadku przeprowadzenia rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa – protokół z rozprawy).

decyzji o pozwoleniu na budowę Decyzja środowiskowa jest wymagana dla planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji wymienionych w art. 72 ustawy OOŚ , m.in.: decyzji o pozwoleniu na budowę decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Aneksy do Dyrektywy w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: I aneks – przedsięwzięcia zawsze oddziaływująco negatywnie na środowisko II aneks – przedsięwzięcia, które potencjalnie mogą negatywie oddziaływać na środowisko Oddziaływanie na NATURE 2000 nie oznacza, że projekt jest położony na obszarze NATUR 2000. Może być oddalony o kilkaset kilometrów.

Pozwolenia na budowę są obligatoryjne dla przedsięwzięć, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz dla przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Aneksy do Dyrektywy w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: I aneks – przedsięwzięcia zawsze oddziaływująco negatywnie na środowisko II aneks – przedsięwzięcia, które potencjalnie mogą negatywie oddziaływać na środowisko Oddziaływanie na NATURE 2000 nie oznacza, że projekt jest położony na obszarze NATUR 2000. Może być oddalony o kilkaset kilometrów.

Załączniki do wniosku o dofinansowanie „Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia zmiany klimatu, a także odporności na klęski żywiołowe 8. Przystosowanie się do zmiany klimatu i łagodzenie zmiany klimatu, a także odporność na klęski żywiołowe realizacja celów w zakresie zmian klimatu zgodnie ze strategią „Europa 2020 koszty alternatywne gazów cieplarnianych alternatywne rozwiązania dotyczące mniejszego zużycia węgla ocena ryzyka związanego prognozowanymi zmianami klimat lub analiza podatności włączenie kwestii związanych ze zmianami klimatu w SOOŚ i OOŚ analiza i ranking wariantów z uwzględnieniem kwestii klimatycznych odniesienie do strategii krajowej lub regionalnej w zakresie przystosowania się do zmian klimatu wpływ projektu na otoczenie w połączeniu ze zmianami klimatu np. na lokalizację projektu.      15

Organy właściwe do wydawania opinii w ramach postępowania kwalifikującego dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska właściwy organ Państwowego Inspektoratu Sanitarnego Organy właściwe do wydawania decyzji środowiskowych: Regionalna dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) zmiana lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa na użytek rolny dla przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich dla przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko Wójt, Burmistrz lub Prezydent Miasta w przypadku pozostałych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny będącej przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko Starosta w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntu będącego przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Załączniki do wniosku o dofinansowanie Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 Organem właściwym do wydania Deklaracji jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Dotyczy wszystkich rodzaju przedsięwzięć infrastrukturalnych, nie zakwalifikowanych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. W deklaracji organ wskazuje, że dany projekt nie wywrze istotnego oddziaływania na obszar Natura 2000 ze względu na: jego rodzaj i charakterystykę, usytuowanie, w tym odległość od obszarów Natura 2000 - zarówno już oficjalnie wyznaczonych czy przekazanych do Komisji Europejskiej przez rząd polski, jak i tych znajdujących się na nieoficjalnej liście przygotowanej przez organizacje ekologiczne ; rodzaj i skalę możliwego oddziaływania projektu w kontekście celów, dla których zostały (lub mają zostać) utworzone obszary Natura 2000 (należy pamiętać, że oceny oddziaływania na dany obszar Natura 2000 dokonuje się w kontekście celów ochronnych, jakim ma służyć ten obszar).

Obszary Natura 2000 Na Dolnym Śląsku obecnie wyznaczonych jest 11 obszarów specjalnej ochrony ptaków i 90 obszarów ochrony siedlisk. Polskie obszary Natura 2000: http://wroclaw.rdos.gov.pl/images/obszary_natura_ds.pdf http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/

http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/

Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną Załączniki do wniosku o dofinansowanie Deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną Organem właściwym do wydania Deklaracji jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu. W deklaracji organ wskazuje, że dany projekt nie pogarsza stanu jednolitej części wód ani nie uniemożliwia osiągnięcie dobrego stanu wód/potencjału. http://geoportal.kzgw.gov.pl/

Problemy w dokumentacji dot. kwestii środowiskowych Brak dołączenia pełnej dokumentacji z postępowania OOŚ do wniosku o dofinansowanie Brak w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach informacji o przeprowadzonych konsultacjach społecznych, o rozpatrzonych uwagach i wnioskach w ramach konsultacji społecznych. Nieprawidłowe zakwalifikowanie przedsięwzięcia do odpowiedniego załącznika I lub II dyrektywy OOŚ. Niezgodność zakresu przedsięwzięcia pomiędzy decyzją środowiskową a decyzją inwestycyjną m.in. pozwoleniem na budowę. Wątpliwości w zakresie oddziaływania na obszary Natura 2000. Wydanie decyzji przed uprawomocnieniem postanowień w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. Brak odniesienia w decyzji środowiskowej do celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza. Brak uwzględnienia w decyzji zmian klimatycznych i krajobrazu.

Problemy w dokumentacji dot. kwestii środowiskowych Brak wariantowania przedsięwzięcia albo wariantowanie ograniczone do kryterium lokalizacji (przebiegu inwestycji liniowej). Słaba jakość wniosków/kart informacyjnych przedsięwzięcia w efekcie powodują wydawanie słabych decyzji środowiskowych. Prowadzenie konsultacji społecznych przed otrzymaniem od Wnioskodawcy raportu OOŚ (uzupełnianie raportu bez poddawania go konsultacją społ.). Decyzje środowiskowe nie zawierają wymagań ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w projekcie budowlanym. W treści decyzji organy nie wpisują warunków realizacji przedsięwzięcia w fazie realizacji i eksploatacji, lecz używają ogólnych stwierdzeń, np. ścieki odprowadzać zgodnie z przepisami prawa wodnego. Brak upublicznienia informacji o wydanej decyzji środowiskowej i budowlanej (jeśli była przeprowadzane ponowne postępowanie OOŚ).

Uwagi Budynki, których modernizacja dachów oraz elewacji planowana jest w ramach realizacji projektu, mogą stanowić miejsce gniazdowania ptaków gatunków objętych ochroną ścisłą na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną. Przed przystąpieniem do prac należy we współpracy ze specjalistą ornitologiem i chiropterologiem dokonać przeglądu tych budynków pod kątem występowania miejsc gniazdowania i schronień zwierząt. W przypadku potwierdzenia ich obecności prace prowadzić w terminach wyznaczonych przez ww. specjalistów. Ponadto w przypadku gdy ww. specjaliści uznają, że na przedmiotowych budynkach występują potencjalne miejsca gniazdowania lub przebywania ptaków lub nietoperzy, winni wskazać działania polegające na zabezpieczeniu tych miejsc przed ich zasiedleniem przez ptaki i nietoperze. W przypadku gdy konieczne będzie zniszczenie miejsc gniazdowania ptaków, a także miejsc rozrodu i hibernacji nietoperzy, należy uzyskać stosowne zezwolenie na czynności zakazane w stosunku do chronionych gatunków zwierząt – zgodnie z ustawą o ochronie przyrody, oraz przewiedzieć właściwe działania kompensujące (np. instalacja budek lęgowych dla ptaków lub schronień dla nietoperzy). Zakres i sposób wykonania kompensacji winni ustalić specjaliści wykonujący przegląd budynków pod kątem występowania miejsc gniazdowania i schronień zwierząt. Konsultacje z partnerami społeczno-gospodarczymi. Wskazanie przez partnerów tych projektów , które ich zdaniem są sprzeczne z polityką zrównoważonego rozwoju w zakresie środowiska. Ocena negatywna partnerów podlega zaopiniowaniu przez IZ Dokonując strategicznego wyboru projektów ZW podejmuje decyzje o zgodności projektu z polityką ZR z uwzględnieniem opinii partnerów społeczno-gospodarczych i Menedzera ds. Środowiska.

Dziękuję za uwagę Instytucja Pośrednicząca Aglomeracji Wałbrzyskiej ul. Słowackiego 23A 58-300 Wałbrzych e – mail: ipaw@ipaw.walbrzych.eu Dziękuję za uwagę