Kołowy model pracy w grupach w pedagogice planu daltońskiego
Kołowy model pracy w grupach zawiera w sobie podstawowe założenia koncepcji daltońskiej: uwzględnienie różnic stymulowanie współpracy tworzenie przestrzeni dla uczenia się przez samodzielne odkrywanie uczenie dzieci radzenia sobie z odpowiedzialnością i racjonalnego gospodarowania czasem
WARUNKI ORGANIZACYJNE Przygotowanie stolików ,,stacji” do poszczególnych zadań
Oznaczenie ,,stacji” symbolami
Tablica zadań z zaznaczonymi symbolami zadań
Zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich potrzebnych pomocy, kart pracy, przyborów
Przygotowanie ,,narzędzi” do samooceny
Najczęściej każda ze stacji wymaga od dzieci zaprezentowania innych umiejętności. Tym razem (uczy, ćwiczy, rozwija): umiejętności pracy w zespole, komunikowania się z rówieśnikami umiejętności odczytywania instrukcji i samodzielnej pracy zgodnie z nimi umiejętności uczenia się poprzez samodzielne odkrywanie
Każda z nich uczy także umiejętności: uważnego słuchania przygotowania odpowiednich narzędzi, przyborów do wykonywanych zadań gospodarowania czasem samooceny porządkowania miejsca pracy po zakończonym zadaniu
WYBÓR ZESPOŁÓW Zespoły dobierane są na rożnych zasadach: dzieci o podobnych zainteresowaniach dzieci zbliżone do siebie pod względem umiejętności szkolnych grupy z wyraźnym liderem lub inne wynikające z potrzeb
Każde zajęcia w/w metodą zawiera kilka stałych elementów Wybór zespołów Przekazanie instrukcji do wszystkich zadań Wybór przez dzieci materiałów potrzebnych do konkretnego zadania Ustawianie czasu Praca w zespołach Porządkowanie miejsca pracy Samoocena dzieci Przejście do kolejnych stacji
Dziękujemy za uwagę. Zapraszamy na film.