www.cepik.gov.pl SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do Centralnej Ewidencji Pojazdów za pośrednictwem portalu www.cepik.gov.pl WPROWADZENIE. Celem prezentacji jest przybliżenie słuchaczom ogólnego poglądu na system CEPiK oraz ADS - Aplikację Dla Starostw, która będzie wdrażana w starostwach jako główny element dostępu do SI CEPiK. Prezentacja jest zorientowana na pokazanie głównych celów systemu oraz korzyści i zalet rozwiązania CEPiK- ADS. Czas trwania ok. 30 min.. Mikołajki, 21 październik 2005
Centralna ewidencja pojazdów cz.1 Ustawa z dnia 20.08.1997 Prawo o ruchu drogowym Art. 80a. 1. Tworzy się centralną ewidencję pojazdów, zwaną dalej "ewidencją". 2. W ewidencji gromadzi się dane i informacje o pojazdach zarejestrowanych ... ... 4. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej w systemie teleinformatycznym. ... CELE CEPiK cz.1.
Centralna ewidencja pojazdów cz.2 Art. 80b. 1. W ewidencji gromadzi się: 1) dane o pojeździe: … h) termin badania technicznego, j) informację o dodatkowym badaniu technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4, przeprowadzonym po naprawie wynikającej ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupie 3 działu II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej; 6) informacje o: d) zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego, CELE CEPiK cz.2.
Centralna ewidencja pojazdów cz.3 2. Dane lub informacje, o których mowa w ust. 1 i ust. 1a, przekazuje do ewidencji: 1) wymienione w ust. 1 pkt 1-5 - organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów, niezwłocznie po zarejestrowaniu pojazdu, oraz - w przypadkach, o których mowa w pkt 1 lit. h i lit. j - także stacja kontroli pojazdów, która wykonała badanie techniczne pojazdu, niezwłocznie po jego wykonaniu; 2) wymienione w ust. 1 pkt 6: … d) w lit. d - właściwa jednostka organizacyjna Policji, Inspekcji Transportu Drogowego lub Żandarmerii Wojskowej albo stacja kontroli pojazdów, niezwłocznie po dokonaniu tych czynności;
Przyjęta Praktyka MSWiA SKP Organ Nadzorujący organ rejestrujący
Cechy obecnej praktyki Niezgodność z ustawą Niepotrzebne angażowanie pracowników starostw Brak aktualizacji ewidencji
Rozwiązanie przyjęte do realizacji www.cepik.gov.pl SKP Organ Nadzorujący organu rejestrującego
Zalety rozwiązania cz. 1 Zgodność z obowiązującym stanem prawnym Umożliwienie aktualizacji ewidencji Zmniejszenie liczby zadań starostwa PODSUMOWANIE.
Zalety rozwiązania cz. 2 Zgodność z wymogami UE i dyrektywami na temat usług e-government Zmniejszenie kosztów Rozpoczęcie procesu wyjaśniania danych Rola starosty ogranicza się do organizowania procesu przekazywania danych i nadzoru nad działalnością stacji Bezpieczeństwo transakcji i niezaprzeczalność danych Minimum formalności
Minimalne wymagania techniczne cz. 1 Łącze internetowe - min. 56 kb/s Proponowana przeglądarka internetowa - Firefox 1.x Czytnik kart kryptograficznych - zgodny z PC/SC
Minimalne wymagania techniczne cz. 2 Karta kryptograficzna - 32KB pamięci EEPROM na certyfikaty, klucze kryptograficzne oraz kody PIN - operacje na kluczach asymetrycznych RSA o długości do 1024 bitów - algorytmy symetryczne: DES, Triple-DES - funkcja skrótu: SHA-1 - zgodność z czytnikami PC/SC - zgodna ze standardami ISO 7816-3,7816-4,7816-5,7816-6 oraz 7816-8 zgodna ze standardami PKCS#15 oraz PKCS#11 -certyfikacja do poziomu ITSEC E3 High, zgodnie z wymogami ustawy o podpisie elektronicznym
Minimalne wymagania techniczne cz. 3 Komputer Klasy PC Procesor: min 500 MHz HDD: 200 MB wolnego miejsca RAM: min 128 MB USB 1.1 lub USB 2.0
Wymagania formalne Zgłoszenie gotowości do przekazywania danych z SKP przez starostwo nadzorujące (organ rejestrujący). Wystąpienie o wydanie Certyfikatu wystawionego przez CCiGK MSWiA DRP
Portal CEPiK Szybkość i łatwość dostępu do informacji Minimum formalności dla stacji kontroli pojazdów Pełne wsparcie procesu przekazyw3ania danych (dokumentacja, podręczniki, wzory dokumentów) Szybkość realizowania ustawowych obowiązków Niski koszt dostępu do informacji i realizacji zadań Rozwój usług e-government